Jump to content

Hvem tar i mot gamle nødraketter i Oslo-området?

Lazyjack

Recommended Posts

Har prøvd brannvesenet men de ville ikke ta i mot. Mener også å ha hørt at de som selger slikt heller ikke vil ha det.

Er fristet til å sette det fra meg i en container for spesialavfall men det er vel strengt tatt heller ikke helt i orden.

Noen som har hatt hellet med seg med å bli kvitt slikt i Oslo-området?

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Håper ingen er i havsnød på nyttårsaften, med såpass mange "hjernedøde" som sender nødraketter opp :nonod:

Ta kontakt med brannvesenet og spørr hvordan du kan få destruert dette, de kan nok guide deg på rett vei

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Sett de utenfor døren til Mulah Krekar og ring PST...

:thumbsdown:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Håper ingen er i havsnød på nyttårsaften, med såpass mange "hjernedøde" som sender nødraketter opp :nonod:

Ta kontakt med brannvesenet og spørr hvordan du kan få destruert dette, de kan nok guide deg på rett vei

Her i området er det vel "godkjent" at utgåtte nødraketter skytes opp kl. 24.00 på nyttårsaften, så jeg antar at ikke disse er så hjernedøde som du antyder. Luftrommet over f.eks. Flekkerøy er jo helt rødt av nødraketter i fra fiskerne der ute. Dette har vært "tradisjon" i mange år. Nå er det vel ellers uhyre få som er ute i fritidsbåt på denne dag/natt.

La oss håpe at ingen er i havsnød der hvor dette er "godkjent" iallefall.. Så vidt meg bekjent så har også andre fartøy en fritidsbåter nødraketter.. men mulig jeg tar feil.. Jeg tror også at det prosentvis er flere yrkesfartøy som har nødraketter enn fritidsfartøy..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Her i området er det vel "godkjent" at utgåtte nødraketter skytes opp kl. 24.00 på nyttårsaften, så jeg antar at ikke disse er så hjernedøde som du antyder. Luftrommet over f.eks. Flekkerøy er jo helt rødt av nødraketter i fra fiskerne der ute. Dette har vært "tradisjon" i mange år. Nå er det vel ellers uhyre få som er ute i fritidsbåt på denne dag/natt.

Det advares sterkt mot å fyre av nødraketter som har gått ut på dato. Faren med pyrosaker som har gått ut på dato er ikke bare at de ikke fungerer, i noen tilfeller kan de oppføre seg på en måte som utgjør fare for mennesker.

Forøvrig var det ikke mye nyttige svar her.....

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Har prøvd brannvesenet men de ville ikke ta i mot.

Jeg leverte de til brannvesenet/politiet (lokalisert i samme bygg) for et års tid siden. Det var ikke brannvesenet i Oslo, men det høres rart ut at de ikke vil ha det. De sender det videre til et firma for destruering, men jeg vet ikke hva det firmaet heter, dessverre.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Her i området er det en av brannstasjonene som tar seg av returen (alt farlig avfall, også kjemikalier), så selv om ikke de du spurte gjorde det vet de gjerne hvem som gjør det? Alternativt; de fleste byer har en kommunal eller privatdreven bossplass der du selv kan komme og levere (og kildesortere) avfall, disse har også som regel også muligheter for å ta i mot farlig avfall. Bakdelen er at du da må betale for å bli kvitt rakettene.

Nå er det vel ellers uhyre få som er ute i fritidsbåt på denne dag/natt.

Hva mener du, ja ikke så mange med fritidsbåt ute på den tiden/dagen, men hva med alle yrkesfartøy som er ute da, skla de risikere at en "tulling" som skyter opp raketter ulovelig gjør at de ikke får nødvendig hjelp om uhellet er ute.

Det er dessverre noe som forgår rundt hele landet at man skyter de opp, en utig, og ulovelig, men om det går å stoppe, noppe.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Et lite søk på nettet tyder klart på at det er Politiet som er rette mottager.

Hvor skal jeg levere fyrverkeri, ammunisjon, nødraketter, eksplosiver?

Svar: Dette skal leveres til politiet, kan ikke leveres på FREVAR.

http://www.frevar.no/om-frevar/frevar-kf/historie/

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Nå skrev jeg "godkjent" i anføselstegn. Alle vet jo at dette uansett er en ulovlig handling som utføres. Hvis man googler litt ang. dette temaet, så leser man at dette er noe som foregår, og har foregått i mange år på hele kysten, i fra nord til sør, rundt midtnatt på nyttårsaften, særlig blandt fiskere. Hovedredningssentralen, politiet, redningsskøyter, etc. er fullt klar over dette, men ser vel nesten "mellom fingrene" på denne utingen som foregår rundt midtnatt på nyttårsaften, slik er det bare.

- Vi kan få 300 meldinger om nødraketter på nyttårsaften, men vi tar dem som regel ikke alvorlig. Vi har det allikevel travelere enn normalt, for vi må vurdere hver melding, sier Bjørn Magnussen ved Hovedredningssentralen i Rogaland.

Falsk oppskyting av nødraketter og nødbluss er ulovlig på nyttårsaften som ellers i året. Allikevel benytter mange seg av muligheten til å bli kvitt utdatere raketter ved årsskiftet, og røde lys er ikke et sjeldent syn på himmelen nyttårsaften.

Ja, hva kan de ellers gjøre? Rykke ut 300 ganger?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Kan du ikke bare fyre dem av horisontalt utover sjøen? Hvis målet bare er å destruere dem?

Har vært inne på tanken om å fyre dem av enten horisontalt eller rett og slett ned i sjøen men liker ikke tanken på undødvendig forsøpling. Jeg har desstuen vært borti nødraketter som har tatt en annen retning enn tilsiktet så horisontal avfyring er heller ikke noen garanti for at de ikke blir observert.

§ 16-2.Produsent, importør og forhandlers plikter

Den som produserer, importerer eller forhandler eksplosiv vare eller produkter som inneholder eksplosiv vare, plikter å ta tilsvarende varer i retur når de skal tas ut av bruk og kasseres. De eksplosive varene og produktene skal leveres godkjent mottak eller virksomhet med tillatelse til tilintetgjøring, dersom virksomheten ikke selv har tillatelse til tilintetgjøring.

Virksomheter som omtalt i første ledd kan kreve betaling for omkostningene forbundet med denne plikten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...