Jump to content

Radar rett i PC'en - Selvfølgelig fra Furuno !

lano2

Recommended Posts

var nytt ifjor, lansert i Mars på en messe i Sverige, Dagens Båtliv har en rask oppsummering og Panbo litt mer info.

Litt spes. produkt synes jeg, siden den bruker hverken intern eller ekstern GPS eller kompass sensorer i antennen, kun heading opp etter hvordan antennen er montert.. men vil visst virke med Maxsea på ipad for overlay for litt mer info istedet for kun radarbilde. Om du da samtidig kan være tilkoblet sensorer via en wifi gateway er jeg usikker på, da antennen er som et aksesspunkt/eget nettverk.

Mulighetene er nok der, og en løsning med denne scanneren mot pc kan leveres via tyske og franske Maxsea og Furuno forhandlere, krever Maxsea programvare og endel ekstra software og hardwaremoduler for å fungere. Totalprisen bikker da €4' + laptop el. pc/skjermer og kartdata for en komplett løsning/MFD erstatter.. og da vil man sikkert legge til blacbox nettverksekkoloddet til Furuno + svinger + nmea2000 gatewayer fra maskiner og givere... for å bygge seg ei 'glassbro' når man først står på? Og så er i-dingsen tilbake på facebook..og med remote desktop til navsystemet ;)

Redigert av Kaffelars (see edit history)

Egentlig så er jeg overrasket over at dette ikke har kommet for en god stund siden. I prinsippet så var alt klart for dette det øyeblikket digitalradarene med signalbehandlingen i radomen og nettverkstilkobling mellom radome og radarskjerm/mfd kom ut.

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Og så var det det som ikke stod i DRS4W specen som er linket tidligere i tråden, horisontal strålebredde er 7.2 grader så det hele er en vits. Dette er dårligere enn den gamle 12" radaren til Lowrance.

http://www.furuno.com/en/products/radar/DRS4W#Spec

Horisontal strålebredde på 7,2 grader er direkte dårlig. Raymarine RD418HD'en jeg hadde på min forige båt har en strålebredde på¨4,9 grader, og det er den sånn sett "dårligste" radaren Raymarine leverer...

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

-ikke mobb JRC radaren min! :)

....som jeg forsåvidt ikke har lært meg å bruke...

Det er bare å øve! Båten faren min hadde var utstyrt med en JRC-radar fra omtrent nittitallet en plass. Ingen automagi og mange manuelle instillinger å sette seg inn i, men vi fant ut av det til slutt. Selv en gammel JRC med stor strålebredde er atskillig bedre enn ingen radar i det hele tatt! :thumbsup: smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...