Jump to content

Sabb 10G stopper når eg drar over dekompresjonshendelen

Ols10G

Recommended Posts

Hei, er ny her så prøver meg frem. Har tatt ut en slitt sabb 10G fra sjekta og sett inn ein nyare av samme type som eg har hatt ståande. Når eg sveiver og drar over dekompresjonshendelen så blir det bom stopp. Det virker som stempelet ikkje klarer å dra seg over topp. Eg klarer ikkje å sjå ka så gjer dette. Har ikkje historien til motoren eg har sett inn men skulle vere i bra stand. Når eg har prøvd nåken ganger så har det danna seg et trykk i veivhuset. Hørrest når eg opnar peilepinnen. Sikkert nåken så vett dette :-)

Redigert av Ols10G (see edit history)

Takk for innlegg. Kan legge til at jeg er en røslig voksen kar som har sveivet i gang 10hk sabb uttallige ganger, så teknikken og kraften er nok inne :lol: . Har også litt kunnskap om sabb 10G, Denne motoren er i god stand men dette er uforklarlig for meg.. :confused: Den skal være nyoverhalt med nye rammelagrer, stempelringer og honing. Fortsett med forslag :thumbsup:

Det er farten på svinghjulet som driver stemplet over topp. Derfor er det viktig at det ikke brukes for tykk olje, spesielt om vinteren. For tykk olje vil medføre at motoren vil føles "seig" ved sveiving, og dermed for man ikke nok fart på svinghjulet. Da oppstår problemet som trådstarter nevner. Dette var også nevnt i insruksjonsboka til 1G motoren.

Om du sveiver på den fart, og slipper sveiva uten å dra over dekomp.ventilen, hva skjer da?

Kan det tenkes at ved montering av nye rammelager, at disse er shimsa for stramt, og bremser motoren?

Når jeg kjinna min sabb på starteren opp til maks fart med åpen dekomp. og slapp startknappen så surra den rundt og rundt en stund med jevnt "fallende turtall"..

Den var dog slitt, ikke utslitt, men slitt! :)

Lazyjack skjønner ikke hvordan man stiller inn sveiva for best mulig posisjon.

Man sveiver anticlock med venstre hånd. Beste posisjon er kl.11. Innstilling gjøres ved at man sveiver til komp. sveiva vil da kunne stå hvor som helst. Dra sveiva baklengs til kl.11. Dekomprimer og sveive det man er god for. Slå over hendelen og trykk til det man er god for. Forhåpentlig starter den om den er i orden.

Veivakselen går to omdreininger for hver omdreining på sveiva. Er sveiva riktig innstillt vil den derfor komme korrekt hver gang det er komp. Stiller man sveiva kl.3 eller 9 får man ingen kraft. Setter man sveiva kl.6 må man dra i stedet for å dytte og det er lett å få et hekseskudd i ryggen.

Er SABBen i orden starter den lett med sveiv om sommeren. Vinterstid må den glødes eller bruke startsigarett.

Redigert av TMe (see edit history)

Lazyjack skjønner ikke hvordan man stiller inn sveiva for best mulig posisjon.

Man sveiver anticlock med venstre hånd. Beste posisjon er kl.11. Innstilling gjøres ved at man sveiver til komp. sveiva vil da kunne stå hvor som helst. Dra sveiva baklengs til kl.11. Dekomprimer og sveive det man er god for. Slå over hendelen og trykk til det man er god for. Forhåpentlig starter den om den er i orden.0

Men nå skjønner han det :yesnod:

Har ikke tenkt på dette noen gang og instruksjonsboken beskriver vel heller ikke denne metoden tror jeg. Men jeg har heller aldri hatt problemer med å starte Sabb 10G uten å tenke på dette....

Skal sjekke dette først ja. Kan ta pumpa fra den andre sabben å sette på, den veit eg virka. Motoren eg har sett inn er ein fra 1985 som ein eldre kar har hatt i eit slags privat motormuseum så det er ei stond sia den var i bruk. Så det kan vera nåkå saltkrystaller som tetter eller pumpa som er størkna.. Skal jo vere overhalt så då forstår eg ikkje at kjølekanalane ikkje er staka opp. :nonod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...