Ols10G Startet 12.Februar.2015 Del på Facebook Startet 12.Februar.2015 (redigert) Hei, er ny her så prøver meg frem. Har tatt ut en slitt sabb 10G fra sjekta og sett inn ein nyare av samme type som eg har hatt ståande. Når eg sveiver og drar over dekompresjonshendelen så blir det bom stopp. Det virker som stempelet ikkje klarer å dra seg over topp. Eg klarer ikkje å sjå ka så gjer dette. Har ikkje historien til motoren eg har sett inn men skulle vere i bra stand. Når eg har prøvd nåken ganger så har det danna seg et trykk i veivhuset. Hørrest når eg opnar peilepinnen. Sikkert nåken så vett dette :-) Redigert 12.Februar.2015 av Ols10G (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 12.Februar.2015 Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Hvis eg tar utgangspunkt i at motoren er i orden, og går rundt med åpen dekompresjon, so held eg det mest nærliggjande å tru at der er for lite fart og krefter på sveiva Magne Sitér dette innlegget Link to post
Ols10G Svart 12.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Det kan hende men då skal det svært mykje til. Har hatt 2 sabbar før å ingenting i nerheten av dette. Sveiva så eg knakk lippa som held sveiva på plass når eg vrei over dekompen. Sitér dette innlegget Link to post
bermuda Svart 12.Februar.2015 Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Har du hatt den på land og skiftet motor? Var borti det samme en gang, da hadde han som skrudde glemt å lage hull i eksospakningen. Kan vann ha fryst i eksosrøret? Sitér dette innlegget Link to post
Ols10G Svart 12.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Har montert ny eksospakning i dag. Eksosen kan ikkje ver frossen nei, +6 ute . Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 12.Februar.2015 Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Å starte SABB med sveiv dreier seg veldig mye om riktig teknikk. Spesielt er at man må sveive med venstre hånd. Det viktigste er å stille inn sveiva slik at denne står gunstigs mulig stilling for maksimal kraft i det stempelet skal over topp. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 12.Februar.2015 Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Det viktigste er å stille inn sveiva slik at denne står gunstigs mulig stilling for maksimal kraft i det stempelet skal over topp. Skjønner ikke helt hva du mener med det, Sveiva står jo der den står og man sveiver jo til man får maks fart og slår deretter over dekompresjonshendelen så dævelskapen starter. Sitér dette innlegget Link to post
Ols10G Svart 12.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Takk for innlegg. Kan legge til at jeg er en røslig voksen kar som har sveivet i gang 10hk sabb uttallige ganger, så teknikken og kraften er nok inne . Har også litt kunnskap om sabb 10G, Denne motoren er i god stand men dette er uforklarlig for meg.. Den skal være nyoverhalt med nye rammelagrer, stempelringer og honing. Fortsett med forslag Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 12.Februar.2015 Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Hadde vært fint med en liten filmsnutt når du prøver å starte den. Er det bom stopp som om stempelet stopper i noe mekanisk eller er det kompresjonen som hindrer den til å gå over øvre dødpunkt? Er ventilene rett justert? Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 12.Februar.2015 Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Det er farten på svinghjulet som driver stemplet over topp. Derfor er det viktig at det ikke brukes for tykk olje, spesielt om vinteren. For tykk olje vil medføre at motoren vil føles "seig" ved sveiving, og dermed for man ikke nok fart på svinghjulet. Da oppstår problemet som trådstarter nevner. Dette var også nevnt i insruksjonsboka til 1G motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Ols10G Svart 12.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Bruker kun 15W 40 mineral olje. Føles som om kompresjonen hindrer den å gå over topp. Skal sjekke ventilene i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Ols10G Svart 12.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Kan kompresjonen bli så "bra" etter honing og nye stempelringer at dette kan bli problem? Får sveive som nøkken i morgen å sjå om eg får den over. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 12.Februar.2015 Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Sjekk også innsprøytingstidspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 12.Februar.2015 Del på Facebook Svart 12.Februar.2015 Det sto i boka mi; bruk olje SAE 10 om vinteren og SAE 20 eller 30 om sommeren. Men er fjæra i dekomp.hendelen i orden ? Slik at den holder nede vippearmen ved sveiving ? Hvis ikke, kan det være vanskelig å få nok fart på svinghjulet. Du MÅ ha nok fart, det nytter ikke med rå makt på sveiva. Sitér dette innlegget Link to post
Shons Svart 13.Februar.2015 Del på Facebook Svart 13.Februar.2015 Om du sveiver på den fart, og slipper sveiva uten å dra over dekomp.ventilen, hva skjer da? Kan det tenkes at ved montering av nye rammelager, at disse er shimsa for stramt, og bremser motoren? Når jeg kjinna min sabb på starteren opp til maks fart med åpen dekomp. og slapp startknappen så surra den rundt og rundt en stund med jevnt "fallende turtall".. Den var dog slitt, ikke utslitt, men slitt! :) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 13.Februar.2015 Del på Facebook Svart 13.Februar.2015 (redigert) Lazyjack skjønner ikke hvordan man stiller inn sveiva for best mulig posisjon. Man sveiver anticlock med venstre hånd. Beste posisjon er kl.11. Innstilling gjøres ved at man sveiver til komp. sveiva vil da kunne stå hvor som helst. Dra sveiva baklengs til kl.11. Dekomprimer og sveive det man er god for. Slå over hendelen og trykk til det man er god for. Forhåpentlig starter den om den er i orden. Veivakselen går to omdreininger for hver omdreining på sveiva. Er sveiva riktig innstillt vil den derfor komme korrekt hver gang det er komp. Stiller man sveiva kl.3 eller 9 får man ingen kraft. Setter man sveiva kl.6 må man dra i stedet for å dytte og det er lett å få et hekseskudd i ryggen. Er SABBen i orden starter den lett med sveiv om sommeren. Vinterstid må den glødes eller bruke startsigarett. Redigert 13.Februar.2015 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 13.Februar.2015 Del på Facebook Svart 13.Februar.2015 Lazyjack skjønner ikke hvordan man stiller inn sveiva for best mulig posisjon. Man sveiver anticlock med venstre hånd. Beste posisjon er kl.11. Innstilling gjøres ved at man sveiver til komp. sveiva vil da kunne stå hvor som helst. Dra sveiva baklengs til kl.11. Dekomprimer og sveive det man er god for. Slå over hendelen og trykk til det man er god for. Forhåpentlig starter den om den er i orden.0 Men nå skjønner han det Har ikke tenkt på dette noen gang og instruksjonsboken beskriver vel heller ikke denne metoden tror jeg. Men jeg har heller aldri hatt problemer med å starte Sabb 10G uten å tenke på dette.... Sitér dette innlegget Link to post
Ols10G Svart 13.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2015 I dag var motoren som en normal SABB. Kva det var så gjorde dette forstår eg ikkje. Den starta men får ikkje kjøling, så det må vel noko skruing til.. Membranen ser fin ut (som ny). Er vel tette kjølekanaler. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 13.Februar.2015 Del på Facebook Svart 13.Februar.2015 Om kjølevannspumpa ikke fungerer bør du sjekke ventilene i denne. Sitér dette innlegget Link to post
Ols10G Svart 13.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2015 Skal sjekke dette først ja. Kan ta pumpa fra den andre sabben å sette på, den veit eg virka. Motoren eg har sett inn er ein fra 1985 som ein eldre kar har hatt i eit slags privat motormuseum så det er ei stond sia den var i bruk. Så det kan vera nåkå saltkrystaller som tetter eller pumpa som er størkna.. Skal jo vere overhalt så då forstår eg ikkje at kjølekanalane ikkje er staka opp. Sitér dette innlegget Link to post
Ols10G Svart 13.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2015 Da gjekk den igjen. Kjem mykje meir kjølevann ut eksosen enn det gorde med den forrige motoren. Den surrar å går fint men etter ca 5 min så stoppar den og er ikkje å få i gong igjen. Får vente ei stund å prøve igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.