Jump to content

Kjøpekontrakt, når brukes "selges som den er"?

maelms

Recommended Posts

"Som den er" er et kodespråk for at "kjøper får all risiko for skjulte feil og mangler". Det passer best på noe eldre båter, der det er saklig og god grunn for selgeren til å fraskrive seg ansvar. For båter som fortsatt er innenfor fem-års reklamasjonsfrist mot opprinnelig yrkesselger, passer det dermed ikke. Men det kan likevel avtales -- det er helt opp til partene. Den viktigste forskjell fra "vanlige vilkår" er at en skjult feil ikke vil være mangel med mindre det er et markert og vesentlig avvik fra hva en objektivisert normalkjøper med rette kunne vente seg, ut fra kjøpesummen og alle andre relevante forhold ved kjøpsavtalen. Hvis du føler behov for å lære litt om kjøpsrett slik det forholder seg til bruktbåtkjøp, er kanskje denne linken av interesse.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Takk for svar.

Årsaken til spørsmålet er at jeg har akkurat kjøpt brukt båt privat til 1,8 mill. Båten blir 5 år i april. Vi har ikke skrevet kontrakt ennå, ei heller diskutert punktet som den er. Er det da vanlig å aksetpere "som den er"? Eller bør jeg kreve alminnelige vilkår?

Har lest mye av innholdet på bloggen din Skipper Worse, masse godt og nyttig stoff som anbefales!

Martin

"Som den er" er et kodespråk for at "kjøper får all risiko for skjulte feil og mangler".

Vet ikke hvordan det stiller seg med båt kontra bil, men antar det er noenlunde likt? Det har de siste årene vært skrevet om en del saker angående bruktbilkjøp mellom private, hvor selger har vært nødt til å betale for omkostninger ved skjulte feil og mangler på tross av at bilen er solgt "as is", pga at kjøper stiller veldig sterkt i hht den norske kjøpsloven.

Takk for at du leser!

Hvis ikke det allerede er avtalt før bud/aksept, er selger i en knipe -- han vil da være avhengig, teknisk-formelt -- av en avtaleendring. Dette kommer sjelden på spissen men når du nå er "oppmerksom på problemet" er det jo kanskje liten grunn til å gå med på et slikt vilkår.

Men, husk: Det er viktigere å sikre bevis for opplysninger og tilstander enn hva den rettslige side av kontraktsvikårene nærmere går ut på. Det er alltid tre ting som er viktigst: Fakta, fakta og fakta -- og det er disse som kan komme til å "hoppe opp og bite deg i nesen" en eller annen gang i fremtiden. Derfor er det på det faktiske planet du skal legge inn hovedinnsatsen, f eks med å få selgeren til å skrive under på hva han har fortalt om båten og hvilken tilstand den er i.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Kjøpsloven §19

§ 19.Ting solgt «som den er». Auksjonssalg.

(1) Selv om tingen er solgt «som den er» eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

© tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

(2) Selges brukte ting på auksjon gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer.

og §20

§ 20.Kjøperens onde tro, forundersøkelse m m.

(1) Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

(2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

(3) Reglene foran gjelder tilsvarende når kjøperen før kjøpet er gitt høve til å undersøke en prøve og mangelen angår en egenskap som skulle framgå av prøven.

Da er mitt råd til selger at han opplyser om feil og mangler han kjenner til når han skal selge båten "som den er".

Egenerfart situasjon med ved bilkjøp: For noen år siden kjøpte jeg en bruktbil "som den er", uten flere anmerkninger. Jeg prøvekjørte bilen og undersøkte det jeg kunne uten at jeg fant noe spesielt før jeg kjøpte den. Etter 1 uke og kjørte 800 km ble det noe rangling og skrangling i gearkassa før det var bom stopp. Gikk ikke i gear i det hele tatt. NAF-hjelp til verksted, og fikk vite at svinghjulet var gått "ad undas". Fikk svinghjulet undersøkt nærmere og en erklæring på at skaden umulig kunne kommet den siste uken og i løpet av siste kjørte km. Gikk til sak og fikk tilkjent hele verkstedbeløpet ved Forbrukerombudet.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

"Som den er" virker å nærmest ha blitt standarden. Jeg blir generelt sett atskillig mer overrasket når jeg ser ting som ikke annonseres "som den er" enn ting som annonseres "som den er"....

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...