Jump to content

Olje i kjølevannet.


hschrde

Recommended Posts

Jeg har en yanmar gm10 in min Albin Vega, og jeg har oppdaget at den slipper ut endel olje i kjølevannet. Dette skjedde etter at jeg hadde ligget utenfor en brygge på tomgang og deretter gitt full gass en stund, så jeg regner med at det bare er olje som har blitt presset forbi stempelringene eller noe slikt. Hvis det skulle være noe verre, hva skal jeg gjøre/se etter? den slipper ikke ut noe ellers, og bruker ikke olje generellt...

 

Hvis det ellers er noe jeg bør være oppmerksom på med denne motor-typen, så er jeg glad for tips & råd. Den er ikke mer enn 10 år gammel, og ser ut til å ha gått ganske lite, 500 timer ifølge forrige eier.

Link to post

Hei,

 

Olje i kjølevannet er aldri noen kjekk oppdagelse....

 

At det skulle være olje som slipper forbi stempelringene har jeg litt vanskelig for å se  -  for hvordan skulle den da kommer videre til kjølevannet?

 

Sånn helt generelt er toppakningen det første man tenker på i slike tilfeller, men det kan jo være at de som kjenner akkurat din motortype inngående også vet om ett eller annet sted med en svak zimmerring i en kjølevannspumpe eller noe i den duren.

 

Uansett, så er det nok ingen katastrofe.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Lurer på om det er en liten misforståelse - olja er i kjølEvannet, ikke KJØLvannet. Kommer altså ut sammen med eksosen. Så vidt jeg kan se, så er det vel ikke så mange andre muligheter enn stempelringene - det er jo tvilsomt at en såpass ny motor har opptærede oljekanaler?  ....håper jeg selvsagt! I så fall ville vel utslippet vært større og relativt konstant.

Link to post

Motoren er saltvannskjølt, så eventuell olje som slipper forbi stempelringene vil vel komme ut som sot/oljerester i kjølevannet? ...

Den oljen som kommer forbi stempelringene vil vanligvis komme opp i forbrenningen og gå ut i eksosen som lys grålig røk. Med vannkjølt eksos kan det bli synlig som oljemerker på sjøen, men motoren sender vel ikke alt kjølevannet ut gjennom eksosen?

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Grunnen til at jeg lurer på om det er olje presset forbi stempelringene, er at det kun skjer nå jeg har gått på tomgang en stund og deretter gir full fart. Mener å vite at ved tomgang så blir ikke forbrenningen i en motor komplett, og det kan bli ganske fullt med diverse i sylinderen. Dette blir vel så kastet ut i de første stempelslagene før den får opp varmen og begynner å forbrenne eventuell olje eller diesel som er til overs. Omtrent slik som når større motorer starter med svart, sotfylt røyk de første slagene.

 

Jeg tror nok motoren er i orden, men om den ikke er det så håper jeg bare noen har kan påvise eventuell feil eller et krypende problem. Regner med at beskjed fra Lasa er enten å sende hele greia inn for overhaling eller at det er en bagatell, men jeg håper jo på litt mer detaljert beskjed.

 

Problemet er bare at mange mekanikere med god grunn vil jobbe i fred og unngå å uttale seg for at vi ikke skal løpe tilbake for å klage på rådene når motoren havarerer!

 

Derfor er dette forumet perfekt for å lære mer om hva som faktisk skjer - jeg har alltid foretrukket å lære mest mulig selv. Ekstra viten kan fort bli viktig når man er ute på sjøen!

Link to post

Hei igjen,

 

Hvis det kommer gjennom eksosen og kun oppstår når du har ligget lenge på tomgang for så plutselig å gi fullt pådrag. Da kan det være så enkelt som at uforbrente rester i eksosen samler seg opp i eksosrøret og lydpotten  -  for så å bli blåst ut sammen med vannet i eksosen så snart du "gasser på". Da er det ihvertfall ingen ting å bry seg om.

 

"Don't fix if it ain't broken" heter det jo på utenlandsk.

 

Mitt råd vil være: hold et øye med utviklingen, og blir det ikke verre med det første så kan du ta det knusende med ro.

 

Ha en fin sesong!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Problemet er løst, det er ikke olje men fin sot! Ser ut som om det bare er meg som må bli vant til innabords diesel...

 

Soten har tydeligvis vært så finpartiklet at noe av den har sett ut som olje, men når jeg henter opp vannet som kastes ut, så legger alt sammen seg etterhvert.

 

Bedre nevrotisk før motorhavari enn psykotisk etter, sier nå jeg.

 

Det neste som står på programmet er å teste timinga og stille ventilgapet, men det kan godt være det er normalt for disse motorene å sote såpass!

Link to post

Bedre nevrotisk før motorhavari enn psykotisk etter, sier nå jeg.

:wink: Er så enig, så enig! Lider selv av samme ...noya'en!

Det neste som står på programmet er å teste timinga og stille ventilgapet...

Bare av ren nyskjerrighet, hvordan gjør man det?  :smiley: Har du verkstedhåndbok for din Yanmar? Timing og ventilgap, er ikke det "fagmannsjobb" ? - Bar spør, jeg.

Uansett, jeg synes du er modig!  :cool:

 

Hilsen,

Walter

 

P.S.: Angående dette, kunne du tenke deg å lage en kortfattet beskrivelse om disse 2 prosesser, her i denne tråden? Det er sikkert flere enn meg som er interessert!  :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Både sjekk av timing og justering av ventilklaring står beskrevet i manualen som en del av det periodiske vedlikeholdet. Regner med at Yanmar anser det som to jobber som ikke kan medføre store bommerter - det skal jo svært mye til for å få motorhavari dersom man gjør dette feil, vil jeg tro.

 

Timingen er bare å sjekke med et hakk på svinghjulet, det vil være litt forskjellig fra motor til motor.

 

Ventilklaringen skal på noen motorer sjekkes ved kald motor, på noen varm. Se manualen for dette, samt moment på bolter og slikt. Det er jo også viktig at rester etter pakningene fjernes skikkelig slik at det ikke blir oljesøl. Ellers er det selvsagt viktig at låsemutteren på ventilen ikke løsner.

 

Det eneste som kreves er egentlig manualen, SKIKKELIG verktøy samt at man er godt vant med å løsne/stramme bolter på riktig måte.

 

Må jo nevnes at jeg har litt erfaring med veteranbiler osv, har skrudd på alt i alle år i tillegg.

 

(Egentlig så er det fullt mulig å overhale en motor selv, det som er viktig er å følge manualene til punkt og prikke samt å ha nødvendig verktøy....)

 

Men det viktigste: ikke start på noe du ikke vet hvordan du skal fullføre!!!!!

Link to post
  • 1 år senere...

I "Bølgen" er det en Marna 42 hk. disel fra 1969. Jeg har i dag montert givere til oljetrykk og temperatur. Under arbeidet sjekket jeg innholdet i kjølevesken og da så jeg at det var en tynn oljefilm på vannet. Rotet litt rundt med en skrutrekker som bare bekreftet observasjonen. Er dette normalt på denne typen motorer eller har jeg et problem.

 

Mvh. Leif

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...