Jump to content

skifte AIS instillinger på eldre raymarine e-120

Steini

Recommended Posts

Jeg oppfatter det slik at du har en AIS-transponder ombord. Denne sender ut posisjonsdata og informasjon om fartøyet. Du må derfor rekonfigurere transponderen (ikke plotteren). Normalt gjøres dette ved å koble den til en PC med programvare for konfigurering. I programmet kan man lett endre fartøynavn. Hva slags transponder er det du har?

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Har vert å surfa litt rundt om. Ser ikkje ut som om det er så enkelt som eg trudde.

Er vant til ais på skip eg, og der er da ganske rett fram og skifta static data.

Så eg får vel heller komma meg ut og nyta finveret istandefor å gå her og irritera meg, hehe.

Takk for innspill.

Kan vel kansje ver at eg må få nokon ombord til å hjelpa til.

Nokon som veit om nokon i Bergensområdet som kan ordna slikt?

Tenkte meg til bergen på mandag ish.

dette skal ikke være veldig komplisert, og du får helt sikkert nødvendig hjelp her om du vil prøve selv.

Se om du finner transponderen ved å enten følge antennekabler fra VHF-antenna. Enten bruker den samme antenne som VHFen din, det må da være en antennesplitter et sted, eller så har den egen VHF-antenne. Om den har egen antenne er denne gjerne montert et helt annet sted for å unngå forstyrrelser med den vanlige radioantenna. Den andre måten å finne transponderen på er å følge ledningene som leder signalet til plotteren din. Den er koblet til gjennom en NMEA0183 inngang på baksiden tenker jeg.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Det skal være en CD rom med AIS´n. Hvis ikke kan du laste ned fra nett. Du trenger en driver. Kan også være lurt å oppdatere AIS mens du er i gang. For oppdatering trenger du et SD kort.

Jeg sleit med å bytte fartøy navn (trodde jeg) Ringte til Raymarine i Norge, da kunne jeg like gjerne spurt en av fenderne mine:) De sa den måtte inn til et service verksted for oppdatering, men det var jo bare tull. Men fant oppskriften på raymarin sine nettsider (engelsk).

Jeg trodde jeg ville se mitt nye navn i Marin trafic med en gang, men det tok nesten en uke.. Det var her jeg "ble lurt" Men har du en annen båt i nærheten med AIS vil du se det med en gang du har oppdatert.

Lykke til!

Og vips så var det rett navn på AIS. Var berre å gå inn på raymarine sine sider å lasta ner proais 2. clas ohlson hadde heldigvis ein slik usb mini kabel.

Så var da berre velstand. Takk for hjelp og innspill.

Kjeros: Eg har ikkje prøvd dette med mac, men eg såg når eg installerte proais2 at det var også software for osx. Så det burde vel gå bra då.

• 7 år senere...
Steini skrev On 17.2.2015 at 12.35:

Og vips så var det rett navn på AIS. Var berre å gå inn på raymarine sine sider å lasta ner proais 2. clas ohlson hadde heldigvis ein slik usb mini kabel.

Så var da berre velstand. Takk for hjelp og innspill.

Kjeros: Eg har ikkje prøvd dette med mac, men eg såg når eg installerte proais2 at det var også software for osx. Så det burde vel gå bra då.

Går ihvertfall ikke på min Mac Monterey. Sier at serieporten er opptatt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...