Jump to content

Gjennestadsnekke

myrak

Recommended Posts

Hej, vi är ett tysk par som har köpt en väldigt fin träbåt i Sverige, den kommer från Norge och är en 40 år gammal Gjennestad-snekke. Vi har ocksa snickrad draghuvud som rorkulten.

Vi skulle gärna veta lite mer om dessa båtar.. ....

Tyvärr kan jag inte skriva på norska men jag kan läsa den (det mesta i alla fall).

Tack

Birgit

Hej, vi är ett tysk par som har köpt en väldigt fin  träbåt i Sverige, den kommer från Norge och är en 40 år gammal Gjennestad-snekke. Vi har ocksa snickrad draghuvud som rorkulten.

Vi skulle gärna veta lite mer om dessa båtar.. ....

Tyvärr kan jag inte skriva på norska men jag kan läsa den (det mesta i alla fall).

Tack

Birgit

<{POST_SNAPBACK}>

Gjennestad var sørlending som bosatte seg i Moss. I mange år drev han båtbyggeri på Jeløya, ved Fiske båthavn. Gjennestad hadde et godt øye for linjer, noe som vi så i de mange snekkene som han i en årrekke bygde. Spesiellt hyttesnekkene hadde flotte linjer. Og dragehode på rorkulten fulgte alltid med når båtene ble levert.

Gjennestad-snekkene hadde utenpåliggende rorkult, samt akterende med innfeldt ror. (Krysserhekk eller som de kalte det i Moss, "panserakterende".

Mange av hans snekker ble spesialbestillt av kundene etter egne mål og ønsker. Gjennestad-snekka ble betegnet som et møbel når de ble levert kunden. Fin finish og harmoni i linjene.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

• 17 år senere...

Hei alle. Ramler inn her en sen kveld som nyakseptert medlem med egen Gjennestadsnekke.

Som flere etterlyser, ønsker vel kanskje vi alle å vite mer om båtene våre. På meg virker det som om vi alle må ta et tak og komme opp med det vi vet og legge det inn på denne felles plattformen.

Det er kanskje gjort før - hva vet jeg - men uansett kan det  komme fram nye ting, båter, motorer og mye annet. Det var en gang for lenge siden veldig hyggelig å komme inn på Gjennestads båtbyggeri i Fiske, og de gode minnene sitter hos meg,

Da tar jeg noen korte info om min båt. Den ble bygd i 1970 til Gjennestad selv, Nå ble det av ulike årsaker slik at den 5 år seinere havnet hos Olaf Schmedling som har passet den meget godt inntil den havnet hos meg i sommer. Jeg ønsker å sørge for at snekka får et godt og langt liv i sjønn rundt hjembyen.

Litt flere fakta om båten er at den har en FM L5 motor som etter noen år ble bygget om til Dynastart.

Min far hadde en Gjennestadsnekke. Her er et bilde av den fra Smøgen fra en gang midt på 60-tallet da jeg var en tur nedover svenskekysten med den. Det var veldig mange kommentarer fra folk som kommenterte hvor vakker den var og de lurte på hvor den var bygget. Det var ikke så vanlig med plastbåter den gangen.

Eivind

img428.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...