Jump to content

Vurderer "ny" båt. Ønsker innspill. Sandvik 25 sjark

frekar

Recommended Posts

Har sett litt på dem ja. Men som det poengteres her er det ikke sjark utgaven. Båtene er nok av samme merke og størrelse men etter min erfaring (som riktig nok ikke er så stor) er det forholdsvis stor variasjon i oppførsel på båter. Selv innen samme type så lenge de er "rigget" på forskjellig måte. Denne har vel et noe høyere dekk (selvlensende) tenker litt på stabilitet. Forskjellige oppsett mtp motor/gir og propellsystem. Innredning. Utstyrs løsninger både originalt og ettermontert. Spesielle ting å merke seg?

Guest Avmønstret#

Disse ble bygd i Horten i sin tid. Hadde en Sandvik 28 fra 79 mener jeg å huske. Dvs hva en kan kalle "panzerperioden" i glassfiberbygging. Så om den sjarken du ser på er fra samme periode så vil jeg tro at selve skroget i utgangspunktet er solide saker. Vår båt hadde sinnssyk tjukk glassfiber hele veien, også i overbygg osv.

Innredningen var av type "grov" og lite pent men greit nok. Originale beslag osv utvendig holdt stand forsatt så der må kvaliteten ha vært god opprinnelig.

Og utover det kommer vel det hele an på hva som er gjort med båten gjennom de ulike tiårene siden den ble bygd.

---------

Sandvik 28 ble også levert med rigg og hadde en ganske dyp kjøl pluss metallskrot støpt ned i epoxy og metallbarrer oppå der igjen i kjølen. Men Sandvik 28 er også veldig brei så hun rullet avsindig i sidesjø hvis en ikke hadde oppe seil men hadde god sluttstabilitet. Fikk lagt henne "helt over" et par ganger. En gang fra tzunami hekkbølger. Da la hun seg veldig ned, ble redd for å få sjø inn, og en kunne kjenne at kjølen så og si mistet taket for hun ble presset sideveis av bølgene slik at hun "skled" sideveis. Men rettet seg fort og fint opp og alt var såre vel. Fikk også presset henne for seil et par ganger og hun krenget gradvis mer helt til kjølen ikke hadde særlig mer feste og hun gikk noe nær like mye sideveis som fremover.

I mye sjø og vind motorseilte vi gjerne med ei lita fokke oppe og da gikk hun som et tog i sjøen, også i sidesjø. Jeg vil si at båten gikk fra noe nær ubrukelig til svært god bare ved å ha oppe en seilfille i sidesjø. Vil tro en sjark med mesan vil føre til noe av det samme. I sommerferiene gikk vi ofte strekk ute sammen med seilbåter når andre snekker og motorbåter holdt seg i havn pga bølger og vind. Men uten rigg hadde vi også holdt oss i havn. Ikke fordi det ville være farlig men fordi det ville være ekstremt ukomfortabelt. Hun var svært tørr, tror nesten aldri vi hadde vann på dekket. Med rigg var hun en svært god sjøbåt. Uten rigg sikkert det samme men da må en holde seg unna sidesjø.

Vet ikke hvor mye som er overførbart til Sandvik 25 men selve byggekvaliteten vil jeg tro er mye av det samme.

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...