Windy37GM Startet 15.Februar.2015 Del på Facebook Startet 15.Februar.2015 (redigert) Hei Tenkte jeg ville skrive litt om hvordan jeg fjernet jordslag fra putene i båten vår. Sålangt er det helt borte fra pasasjersete og en ryggpute. resten ntease iløpet av vinterferien Dette er det jeg begynte med: Putene ble sprayet med turtlewax Extreme Nanotech textile Clean ( og skrubbet med neglebørste ganske godt. Så ble det tørket over med vaskefille som var god og våt med vann og vaskemiddelet Saubermenn fra Maxxol: http://bildr.no/view/1247343 Skrubbet godt, ikke så hardt men godt i flere retninger. Skylte så av med vannslange, vasket pånytt med klut og Saubermenn. Skylte av igjen. Så vasket jeg lett over med vann og klorin (tynt blandet) og skylte godt med mer vann. Her er resultatet :-) mvh Windy37GM Redigert 15.Februar.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Maruma Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Det ble bedre ja! Fint med sånne tips Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Thomas Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Ikke dårlig? Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Camarque44 Svart 16.Februar.2015 Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 Takk for tipset. Skal testes ut i nærmeste framtid , da båten skal ut til påske. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Februar.2015 Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 Vær obs på at klor tar knekken på sømmene, så det kan godt være at disse begynner å sprekke opp om noen måneder.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Windy37GM Svart 16.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 (redigert) Klorvannet på slutten var tynt blandet, 1 kork til 5 liter vann. Og godt med skylling. Tenkte å impregnere alt sammen ettervask og ordentlig tørk om et par dager. Bruke en tekstilimpregnering, f.eks til bil eler båt Vil allikevel klor ta sømmene når det er såpass tynt blandet? mvh Windy37GM Redigert 16.Februar.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
GeirV Svart 16.Februar.2015 Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 Veldig bra, takk for erfaringsdelingen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Februar.2015 Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 Klorvannet på slutten var tynt blandet, 1 kork til 5 liter vann. Og godt med skylling. Tenkte å impregnere alt sammen ettervask og ordentlig tørk om et par dager. Bruke en tekstilimpregnering, f.eks til bil eler båt Vil allikevel klor ta sømmene når det er såpass tynt blandet? Med såpass tynn blanding og god skylling er det god mulighet for at det har gått helt fint. Mange har erfart at kalesjer etc omtrent faller fra hverandre etter å ha brukt klorholdig vaskemiddel som f.eks Ship Shape. Men da snakker vi om betydelig kraftigere konsentrasjoner enn det du har brukt her. Så jeg ville ikke ha vært særlig bekymret i ditt tilfelle. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Windy37GM Svart 16.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 Det er uansett do-or-die for hele settet. Kjører over resten av putene ikveld. Og impregnerer etterpå. Vet du hva i trådene som "som spises" opp? mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
index Svart 16.Februar.2015 Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 Vet ikke hva nei. Jeg tipper det har noe med at kloren blir liggende igjen i sømmene slik at den fortsetter å jobbe. Det samme vil vel også skje med stoffet om man ikke får skylt bort alt. Mange pøser på med klorprodukter og får en helt strøken kalesje, men et år eller to etterpå er den tydelig svekket. Jeg vasker vekk det jeg får vekk av jordslag med vanlige vaskemilder, resten får være. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ottiss Svart 11.Mai.2015 Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 Lette egentlig etter tips for jordslagfjerning av skottbekledning i kabin, type stoff, men så kan jeg komme med et tips her i stedet. Jeg kjøpte disse for å ha liggende i båten til vask etter evt. roting i motor eller lignende:https://bilpleiekongen.no/produkt/grime-boss-heavy-duty-wipes/ Brukte de også på skottbekledning (hvit sky) der det hadde blitt litt merker etter sko etc., og fjernet flekker fra gammel solkrem og annen møkk lett som bare det. Så fant jeg en pute (også hvit sky) med masse jordslag, og ga jeg det et forsøk med en våtserviett. Puten ble som ny, ved bare å stryke lett over. Måtte gni litt ekstra der det var dype porer bare. Brukte 1 min på en 0,5x1m! Så disse skal jeg alltid ha liggende for rask rengjøring av uteområdet! Men så var det jordslag i teppestoffet da... Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - https://baatplassen.no/i/topic/114386-prosjekt-draco-2100-sportscab-pimpmydraco/ Link to post
Seasu Svart 11.Mai.2015 Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 Jeg dreper jordslag omboard i teddystoff med eddik essens 50/50 i BT steameren. Har hørt at bakerpulver også er tingen. Diverse jordslagmiddler har klor i seg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.