Ballard Startet 16.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 16.Februar.2015 Lurer på om brenneren vil sote ned, eller andre ulemper, hvis det brukes blåparafin på mine Wallas apperater. Ja, jeg vet jo at Fritidsparafin bør brukes. Men jeg spør fordi jeg har en god del i en tank i kjelleren, etter den tid vi fyrte i oljekaminen. Noen som har prøvd, eller vet noe om dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 16.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2015 I Sverige fantes det (finnes?) det en Esso Blå som fint kunne brukes. Om det er den samme som du finner på oljetanken din er jeg mer usikker på. Om du har et Wallas kokeapparat eller varmer som er bygd for parafin, så er det best å bruke Fritidsparafin. Andre parafinkvaliteter fører lett til soting og koksing. Varmere: Wallas 1300, 1800Sail, 2400, 3200. Kokeapparater; 900, 1000, 100, 100x, 90, 800. Om det er en dieselvarmer eller kokeapparat kan du trygt bruke det du har på oljetanken din. Kokeapparater: 95D, 85D, 88D. Varmere: 3000D, 3000DX, 30D, 40D, 22Dt, 30Dt, 40Dt Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Ballard Svart 16.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2015 Takk for opplysningene Wallas. "Blåparafinen" jeg har er ca 13 år, vet ingen ting om kvaliteten, så den blir vel værende i kjelleren........ Sitér dette innlegget Link to post
Shons Svart 17.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2015 Om du refererer til "vanlig fyringsparafin" som er å få ifra pumpe på div. bensinstasjoner, så heter det seg at dette er det beste for parafinprimuser. Den inneholder ikke voks, hvilket er den største fienden til parafinbrennere (iallefall av typer som f.eks. forsvarets "Optimus 111, Petromax parafinlamper osv) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 17.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2015 I min gamle båt hadde jeg en Wallas 2400. Jeg hadde behov for å kjøre den i 5 uker sammenhengende, og det var ikke å oppdrive annet enn vanlig fyringsolje. Merket ikke til redusert effekt pga av soting eller andre problemer. I tillegg gikk den sporadisk senere med samme oljen, til den var oppbrukt. Esso Blue er vel som lampeolje å betrakte. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Ballard Svart 17.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2015 Takk for opplysningene folkens, tar det til etterretning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.