stikamp Startet 16.Februar.2015 Del på Facebook Startet 16.Februar.2015 Fungerer open cpn på et nettbrett med windows 8.1? Hvis ja, fungerer det da med den innebygde gps'n som er på nettbrettet? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 16.Februar.2015 Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 OpenCPN bør fungere så lenge det er fullversjon av Windows og ikke Windows RT. Fullversjonen er en helt vanlig Windowsversjon som kjører alle vanlige programmer (så lenge de er kompatible med Windows 8.1 - og det er OpenCPN), mens RT kun kan installere og bruke "apps". Hvis den innebygde GPSen kommuniserer via en serieport (COMx, hvor x er et tall mellom 1 og ca. 8) som vanlige USB-baserte GPSer så burde OpenCPN kunne bruke den. Disclaimer: Har ikke nettbrett med Windows 8.1 så jeg får ikke testet det selv, men testet det nettopp på en vanlig bærbar kombinert med en USB-basert GPS. Null problem! Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 16.Februar.2015 Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 Kanskje jeg også skulle snuse litt på OpenCPN? Jeg har jo en utmerket Chartmaster 11" kartplotter, og skulle den svikte på ferie nedover Svenskekysten har jeg kartprogram med NV kart på laptop'n. Men med 17" skjerm på den er den stor og uhåndterlig og tar mye utsyn plassert på kartbordet ved frontvinduene. Så kanskje den nye Asus 10" maskinen med Win 8.1 kan bli en reserve kartplotter? En løs USB basert GPS (BU 353) har jeg (om den da går mot Win 8.1?), og det er vel også mulig å bruke den eksterne GPS'n for plotteren via en Actisense serie/USB enhet og inn på USB-inngangen på Asus'n. Jeg får sette meg ned og tenke, titte litt på Open CPN og så komme med et drøss spørsmål her på forumet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 16.Februar.2015 Del på Facebook Svart 16.Februar.2015 Det fine med OpenCPN (vel, en av mange fine ting) er at du kan installere programmet og koble til USB-GPSen og se om det fungerer uten å bruke en krone. Hvis du ikke får det til å fungere så har det ikke kostet deg noe. Først når du skal ha tak i kart blir det kostnader hvis du ikke allerede har kart du kan bruke. Jeg klargjorde min kart-PC i løpet av denne helgen. Den kjører Windows 8.1 og har en Globalsat BU-353 S4 USB-basert GPS som fungerte på første forsøk. Fordi jeg kjøpte meg papirkart fra NV Charts for et par år siden har jeg også digitale rasterkart fra samme leverandør for det området jeg ferdes i. Det eneste jeg måtte legge inn var den plugin'en som gir støtte for NV Charts. Null kostnad - null problem. Det eneste jeg vurderer er om jeg skal se meg om etter vektorkart. Jeg trives best med vektorkart fordi de ikke blir "grovkornede" når man zoomer langt inn. Dessverre for meg (og kartleverandørene) er jeg såpass gnien at jeg neppe kommer til å investere i nye vektorkart. Rasterkartene fra NV Charts fungerer egentlig helt fint med fornuftig zooming. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Huth Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Nettbrett med Windows 8.1 og OpenCPN fungerer fint. Jeg bruker en HP Elitepad 900. Har ikke erfaring med Windowsbrett med innebygget GPS, men vil tro det skal virke. Fungerer fint med bluetooth GPS, men som oftest så har jeg brettet i docking hvor det er tilkoblet usb GPS. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 (redigert) Da ser det ut til at det vil funke med Win 8.1 og en BU-353 S4 SirF IV USB GPS, men vil det fungere med en BU-353 SirF III USB GPS også? På CD'n min finner jeg kun PL-2303 driver for Win 2000, XP og Vista. Men kanskje jeg kan laste ned en driver for Win 8.1 fra nettet? Jeg mener at jeg har fått GPS'n til å funger på en Win 7 maskin, men den ligger "i atomer" på arbeidsbordet og venter på ny vifte. Redigert 17.Februar.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 For å svare meg selv, så vil BU-353 i utgangspunktet ikke fungere under Win 8.1. Men det ser ut til at det er en "work around" fra Globalsat som kan finnes her, http://usglobalsat.com/forum/index.php?topic=4464.0 Foreløpig har jeg ikke testet dette. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
stikamp Svart 17.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Takk for alle svar. Båtplassen er genial, å nå blir det nytt nettbrett i båten:) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 (redigert) Som nevnt ovenfor skal det med litt fikling være mulig å bruke en gammel Globalsat BU 353 GPS med SirF III sammen med Win 8.1. Men da jeg søkte litt etter priser på netter for BU 353S4 og fant en pris på kun kr.217,- pluss frakt kr.49,. hos 24hshop.no, har jeg like så godt bestilt denne nye GPS'n med SirF IV. Da jeg som Popeye70 også har papirkart fra NV Charts og også digitale rasterkart og et 'lite' kartprogram fra samme leverandør for det området (svenskekysten) jeg ferdes i, skal jeg først forsøke å installere dette på Win 8.1 maskinen, (dersom jeg ikke har brukt opp lisensen min!). Så får jeg se om jeg forsøker meg med OpenCPN etterpå. Redigert 17.Februar.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Lars H, husk at du må betale 25% MVA hvis du bestiller fra Sverige, hvis du ikke får det levert på Svenskesiden av grensa. Multicom hadde den aktuelle GPS-dongelen til 260,- pluss 39,- i frakt da jeg kjøpte den ved juletider. Det blir internt i Norge og med norske forbrukerrettigheter. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Gunga Din Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Så kanskje den nye Asus 10" maskinen med Win 8.1 kan bli en reserve kartplotter? En løs USB basert GPS (BU 353) har jeg (om den da går mot Win 8.1?), noe jeg tykker er ganske heftig det er Navigatrix........... http://navigatrix.net/ Operativsystem + OpenCPN + Kart.....alt på en minnepinne. stoppe inn den i PCn og 'starte om'....og du har en reserveplotter (forutsetter att PCn er innstilt att den booter fra USB'n først !) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Popeye70 Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Navigatrix ser stilig ut, Gunga Din. Båtplassen-bruker Octant har jo også lekt med noe sånt, til en RaspBerry Pi. Det samme har jeg også, men min variant er langt fra klar til distribusjon til andre. Selv har jeg landet på en laptop vanlig Windows 8.1-installasjon med OpenCPN og kart installert, men kommer også til å gjøre istand en Windows-To-Go minnepinne med OpenCPN og kartene mine på som backup. Da kan jeg boote med denne minnepinnen fra en hvilken som helst PC som er sertifisert for Windows 7 eller høyere, og jeg beholder Windows-grensesnittet (som resten av familien foretrekker). Går min vanlige kart-PC i stykker kan jeg låne/kjøpe/stjele en annen PC og boote fra minnepinnen. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Er ikke grensen for å slippe å betale noe ekstra kr.350,- nå? 24hShop sier i hvert fall at moms ++ kan tilkomme for beløp over 350 inkl. frakt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Er ikke grensen for å slippe å betale noe ekstra kr.350,- nå? 24hShop sier i hvert fall at moms ++ kan tilkomme for beløp over 350 inkl. frakt. Jo, det har du vel rett i, ja. Jeg husker gammel sats... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 (redigert) Og da var kartene fra NV-Verlag sammen med Chart Navigator Light installert på 10" nettbrettet/mini PC'n med Win 8.1. Nå er det bare å vente noen dager på at den nye Globalsat BU 353S4 GPS'n dukker opp på Posten. Men så var det dette med OpenCPN da. Jeg vet det er skrevet mye om dette på forumet, men siden du Popeye70 nettopp har installert det på en Win 8.1 maskin, kunne du kanskje gi meg en link der jeg kan laste ned OpenCPN pluss den den plugin'en som gir støtte for NV Charts? Lars H. Redigert 17.Februar.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Jeg har bare telefonen foran meg og får ikke dobbelsjekket, men går du til http://opencpn.org og trykker på "Download" oppe i toppmenyen og deretter samme "Download" en gang til kommer du til siden hvor du kan laste ned selve programmet. Du kan også laste ned direkte ved å følge denne linken: http://sourceforge.net/projects/opencpn/files/opencpn/4.0.0/opencpn_4.0.0_setup.exe/download Den aktuelle pluginen finner du ved å trykke på samme "Download" i toppmenyen og undervalget "PlugIns". Da kommer du til siden hvor pluginen ligger - den heter "nv charts" eller noe sånt. Jeg kan skrive mer i detalj i morgen, jeg har egentlig datafri i kveld (kona har bestemt). Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 (redigert) Ja, da fant jeg frem, og registrerte meg også hos OpenCPN Norge med det samme. Jeg ser at den siste release'n er ver.4.0.0 og at den kun er en uke gammel. Er det den du også brukte? Ja de konene, de konene . . . . . Redigert 17.Februar.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Ja, det er versjon 4.0.0 som gjelder, men den er litt mer enn én uke gammel: "The latest stable release of OpenCPN (as of January 8th 2015) is 4.0.0". Fikk du ikke med deg at vi byttet fra januar til februar for 17 dager siden? ;-) Flott illustrasjon, forresten. Det er vel omtrent sånn her i heimen til tider, men når man er gift med en IT-mann så er man gift med en IT-mann... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Da blir det installering av OpenCPN i morgen. Som pensjonert data/elektronikkingeniør klarer jeg ikke å koble faget helt ut og bare nyte båtlivet. Men det er ikke like stressende som da jeg jobbet som utviklingsingeniør hos Tandberg Data. Nå klarer jeg jo faktisk å bomme på tiden med en hel måned! Men det betyr at det er en måned kortere tid igjen til båtlivet starter. Bra!! Fruen kom forresten med noen kommentarer til illustrasjonen som jeg ikke skal gjenta, tror det er best! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 17.Februar.2015 Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Jeg viste illustrasjonen til kona og spurte om den var korrekt. Svaret var omtrent dette: "Ja, innimellom." Jeg spurte om det betød at jeg heller burde bruke tid på ei elskerinne, men jeg tror ikke jeg skal gjenta fruas svar her. ;-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Den aktuelle pluginen finner du ved å trykke på samme "Download" i toppmenyen og undervalget "PlugIns". Da kommer du til siden hvor pluginen ligger - den heter "nv charts" eller noe sånt. Jeg kan skrive mer i detalj i morgen, jeg har egentlig datafri i kveld (kona har bestemt). Da er programmet lastet ned, men hva gjør jeg med den plugin-filen etter at jeg har lastet den ned? Hvor skal den legges? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 (redigert) Jah, det var det jeg skulle skrive om i dag... Den må kopieres til katalogen "C:\Program Files (x86)\OpenCPN\Plugins" hvis jeg husker korrekt. Har ikke PCen med OpenCPN foran meg nå. Lukk OpenCPN før du kopierer den inn, og start OpenCPN etter kopieringen. Da skal OpenCPN selv oppdage filen og den skal dukke opp i listen over tilgjengelige plugins inne i programmet. Du må trykke på "Enable" for å aktivere den. (Edit: Det er mulig katalogen heter "C:\Program Files\OpenCPN\Plugins" (uten "(x86)"), men det ser du når du navigerer den nedover i katalogstrukturen.) Redigert 18.Februar.2015 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Det har jeg gjort, men jeg får ikke frem kartene. I listen for plugins, har jeg som du sier aktivert plugin'n, klikket Bruk og så OK. Men under plugin'n står det: "Supported charts must have been installed with appropiate decryption dll(S) available". Under installeringen skrev jeg inn stien til der haugen av .BSB og .EAP var plassert, så det burde vel være greit? Jeg har nå installert Open CPN på to maskiner, en Win 8.1 og en Win XP maskin, og med det samme "problemet" på begge. På Win 8.1 maskinen har jeg også installert Chart Navigator Light for NV-kartene og satt OpenCPN til å bruke stien til der kartene da havnet. På Win XP PC'n kopierte jeg kun kartmappen rett fra CD'n til en passe mappe som Open CPN ble satt til å bruke. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 OpenCPN finner tydeligvis ikke det den trenger for å bruke kartene. Er kartene kopiert inn på maskinene fra en annen maskin, eller installert som et hvilket som helst annet program (dobbeltklikke Setup.exe og følge anvisningene)? De må installeres, for da blir også krypteringsopplegget lagt med på riktig måte. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 På PC'n med Win XP, er mappen med kartene kun kopiert inn rett fra original-CD'n fra NV-verlag, Scwedishe Westküste Varberg bis zur norwegishe Grenze Serie 5, så den PC'n glemmer jeg i første omgang. For Win 8.1 PC, ble først hele nevnte CD kopiert over på en minnepinne (PC'n har ikke CD-leser), og så ble Chart Navigator Light + kartene installert på vanlig måte fra en setup.exe file på pinnen. Dermed ble kartene i hvert fall tilgjengelige for det kartprogrammet som også bildet av PC'n lenger oppe i denne tråden viser. I mappen med kartene kan jeg ikke se noe annet enn BSB og EAP filer. OpenCPN med plugin ble installert etter at dette var gjort. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.