Gunga Din Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 OpenCPN med plugin ble installert etter at dette var gjort. i OpenCPNs manual står det For BSB4 and nv-charts, first install the latest plugin version, then point OpenCPN to the correct chart directories and finally do a "Full Database Rebuild". hur gamle er dine NV kart ? førr var det mulig o laste ned karten på 2 ulike PC......ville man ha det på fler så trengte man en dongle Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 (redigert) Der kom du meg i forkjøpet Gunga mens jeg satt og skrev på PC'n. Litt oppfølging: Nå har jeg fått opp kartene også! Jeg gikk inn under 'Alternativer' og fanen 'Kartfiler'. Der var det et felt nederst om oppdateringskontroll der jeg huket av for både 'Søk gjennom kart og oppdater database' og 'Fremtving full kartdatabase gjennoppbygging'. Så nå er det bare å vente på GPS'n som er bekreftet pakket og sendt til meg. Takk for hjelpen så langt, jeg trenger sikkert mer hjelp etter hvert. Redigert 18.Februar.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Kartene mine er dessverre alt for gamle, fra 2011, og jeg skulle gjerne hatt noen nyere. Og så skulle jeg hatt noen kart for Oslofjorden også. Men dette blir som reserve dersom kartplotteren skulle svikte. Jeg tror du har rett i at jeg kun kan installere dette på to maskiner. Nå har jeg det på 17" Dell laptopen og denne nye 10" Asus maskinen. Men jeg skal for moro skyld se om det går på en gammel 15" Packard Bell også. Når jeg får viften jeg har bestilt til Dell laptopen og får skrudd den sammen igjen, blir det å se om jeg kan få OpenCPN til å kjøre der også. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Nå begynner jeg å bli litt kjent med OpenCPN. For å leke meg litt installerte jeg det på en gammel Packard Bell 15" laptop. Og så fant jeg frem en gammel CD fra -97 med CM93 C-map vektorkart og la de inn for bruk med OpenCPN. Så fant jeg frem min gode gamle Garmin GPS75 og satte den i simulatormodus, la inn en posisjon utenfor Strömstad og retning og hastighet nordover. Og med en RS232 til USB converter, koblet jeg den til PC'n. Som bildet viser, er jeg nå på vei opp mot Rauer! Tenk om det kunne vært virkeligheten! Men det er ennå ca 5 uker til sjøsetting. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 (redigert) noe jeg tykker er ganske heftig det er Navigatrix........... http://navigatrix.net/ Operativsystem + OpenCPN + Kart.....alt på en minnepinne. stoppe inn den i PCn og 'starte om'....og du har en reserveplotter (forutsetter att PCn er innstilt att den booter fra USB'n først !) OpenCpn har hvert kjørbar fra en minnepenn et par år , virker på alle Win maskiner som jeg har testet. http://opencpn.org/ocpn/portable_opencpn og her https://baatplassen.no/i/topic/70597-opencpn/ Redigert 19.Februar.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mateco Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Tror du misforstår konseptet med Navigartrix og Portable Open CPN ! Navigatrix er et eget Linux Debian/Ubuntu operativsystem som bl.a. kan startes opp direkte fra Memory-sticken hvis maskinens bios er definert til å prioritere oppstart fra USB før Hard-disken. Dvs. at uansett hvilket primært operativsystem maskinen har installert på harddisken, så vil den starte Navigatrix fra USB sticken. Du trenger faktisk ikke å ha harddisk i maskinen i det hele tatt for å få den til å starte opp Navigatrix fra USB! Foruten operativsystemet så inneholder Navigatrix en drøssevis med programvare som er skreddersydd for båtfolk, deriblant en Ubuntu versjon av OpenCPN. Om harddisken i båtmaskinen svikter, så er det bare å plugge inn USB-sticken og restarte maskinen. Du vil da starte Navigatrix og en Linux utgave av OpenCPN som er helt uavhengig av status på harddisken. Den "Portable OpenCPN" utgaven som beskrives ovenfor er fortsatt avhengig av at, maskinene den skal kjøres på, har en Windows versjon installert som primær system på harddisken. (Iallefall slik jeg oppfatter det) Hvorfor ikke prøve Navigatrix ? Du trenger en 8 GB USB-stick. Deretter å laste ned en "image"-fil og installasjonsprogrammet! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Gunga Din Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Navigatrixen er helt superb.........ligger i båten som en siste 'backup'....... henger seg Nav-PC'n, trenger ikke o feilsøke eller prøve seg fram..........inn med minnepinne o restart.......o du har en ny Nav-PC oppe o går ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
mateco Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Nå blir jo dette litt avsporing, men bare for å ha nevnt det. Når Navigatrix har startet fra USB-sticken så kan man lese den interne harddisken direkte så sant den er lesbar. Dvs. uten å trenge Windows-passord så kan man via File Manager gå inn og hente ut de filene man måtte ønske! Har man trøbbel med den interne harddisken, eller oppstart av windows, så kan man altså gå inn å hente ut viktige filer som man kanskje ellers ville ansett som tapt. Og det kan man altså gjøre uten windows passordet til evt. bruker/brukere ! (Gjelder Home versjoner av windows opptil 7.0 som jeg har testa). Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.