Jump to content

Skal vi velge to- eller firetakters motor?

Båtkjøper

Recommended Posts

Hei,

Vi har siktet oss ut båtmodell/type i jakten på vår første båt (daycruiser, ca 20 fot). En ting vi derimot er usikre på er motor.

Jeg har forstått det slik at firetakter bråker mindre og bruker mindre drivstoff enn en totakter.

Er det såpass forskjell at en totakter er en deal breaker?

Motorene vi ser på er stort sett fra 2006+.

Det er vel begrenset hvor mye mer en totakter vil bråke? Men dersom den bruker mye mer drivstoff (+), så det selvfølgelig ikke bra mtp utgifter til dette.

(Eneste?) fordelen med totakter er vel evt billigere service?

Det ligger en del båter med totakter på markedet, og vi vil gjerne vite om vi uansett skal styre unna disse.

Kan noen oppklare/lære meg litt, så blir både mannen min og jeg veldig takknemlige :smiley:

Fra 2006 og nyere finnes det stort sett bare to typer 2-taktere i denne størrelsen og det er Evinrude E-tec og Mercury Optimax (de andre ble forbudt).

Dette er moderne direkteinnsprøytede motorer som ikke i det hele tatt kan sammenlignes med 2-taktere slik man opplevde dem før i tiden.

E-tec bråker nok noe mindre enn Optimax, iallefall V6-utgavene fra rundt 135/150 hk og oppover.

Men sammenlignet med de gamle ordinære 2-takterne så er ikke disse så veldig støyende eller bensinslukende.

Og ikke minst er de svært luktsvake sammenlignet med de gamle 2-takterne. Relativt servicevennlige er de også.

Og det med forbruk kan du bare ta helt med ro uansett motor du velger med moderne teknologi.

Er det derimot snakk om ordinære 2-taktere uten E-tec eller Optimax benevnelse, så styr unna.

Kanskje med unntak for Yamaha HPDI.

Men den nærmest lydløse motorgangen man får med 4-taktere på tomgang og i dorgefart er jo viktig for noen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Tusen takk for svarene. Vi har sett på et par båter med Mercury Optimax 115 hk. Har vært litt skeptiske med tanke på at vi har hørt at totakter er "dumt", men da er det kanske ikke så gærent verken mtp støy og drivstoff?

Det er jo bra å høre isåfall, da det gjør at vi får flere båter å velge mellom.

Optimax 115 er 3-sylindret og helt grei så lenge prisen er OK.

Mercury har jo lansert en helt ny 4-takt 115 hk nå i høst, som går utenpå det aller meste på alle måter (jeg har allerede kjøpt den til min 18-foter :smiley: ), og hk-avgiften på nye motorer er jo også borte.

Så dette må iallefall gjenspeiles i bruktprisene.

115 hk kan forøvrig være i minste laget på en 20-fots båt, men det er nå min mening. Men greit på 19-fotere omkring 570-580 cm lengde.

Men kommer jo litt an på om man kjører mye alene eller med mye folk/last, samt båtens egenvekt.

Det er stort sett alltid bare fordeler med å ha stor nok motor, slik at man slipper å pine motoren på høyt turtall med påfølgende støy og forbruk.

Optimax er ikke akkurat noe ny høyteknologi, men gjennomprøvd og er vel en av de mest suksessrike motortypene i nyere tid.

Optimax ble lansert i 1998 http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/optimax-fra-mercury

Evinrude E-tec som ble lansert omkring 2005 er i utgangspunktet en litt bedre 2-taktsteknologi.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Min erfaring etter flere år med "moderne" 2-takt og bekjente med 4takt er at tomgangslyden er den største forskjellen i støy. Der 4t vinner soleklart. Men forskjellen på lite støy i 2t og nesten ikke støy i 4t er stor er den absolutte støyen fra en 2t på tomgang allikevel så liten at jeg fint kan leve med på en 2t. Dessuten kjører de fleste vel ikke så mye på tomgang...

Og støyen ved full fart har mange kommentert at de synes min 2t er bedre for øret enn gvinet fra 4t. Den er dypere i lyden.

Drivstoff forbruk er sikkert ulikt med ulike båttyper, men min kompis med sin 100hk 4t og jeg med min 150hk 2t der hadde jeg lavere forbruk ved samme hastighet , men jeg har et mer lettdrevet skrog/båt. Så min påstand der er at det kan ikke være mye, om noe, som skiller.

Så ikke vær redd for 2t!!!

Testene de siste årene har vist at det er marginal forskjell på forbruk i marsjfart på en moderne totakt og en firetakt. På full fart bruker totakt mye mer. Forskjellen i støy blir også mindre ved høyere turtall.

For normal bruk er det neppe så nøye hva man velger og jeg ville sjekket hva som er enklest å få service på i nærheten og vektlagt det like mye som andre momenter.

På tomgang og dorgefart bruker E-tec mindre drivstoff enn 4-takterne faktisk.

Optimax bruker nok noe mere pga. noen år eldre teknologi, men i marsjfart skiller minimalt.

At den bruker mye mere på full fart er vel relativt.. det er ikke mange %.

Tusen takk for mange bra innspill og hjelp :smiley:

Har jeg forstått det rett at totakter er helt greit å kjøpe, sålenge det er en moderne motor, og at 2006 går innunder dette?

Hvertfall sålenge vi holder oss til Mercury eller E-tec.

De fleste båtene vi har sett på har Mercury (115 hk). Det er altså ikke noe vi trenger å slå fra oss?

Det kommenteres også om prisen er rett, men det er vanskelig å vite (hvertfall for meg som er helt fersk :wink: ). Det er snakk om å kjøpe en båt der motoren er inkl, og prismessig så ligger båtene på samme pris med denne motoren.

Vil en firetakter dra prisen opp evt?

Jeg kjøpte en 21 fots daycruiser for 2 år siden. Jeg valgte 4takt fordi den er stille og luktfri på lav fart, som vi ofte kjører. Har som regel med dame og unge® og de trives godt ombord. I høyere hastighet er forskjellene mindre. Så lenge det er optimax eller etec ville jeg ikke vært så bekymret..

Hvilken båttype er det snakk om?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Vi har siktet oss inn på Bella 620 DC (?), 20 fot. De fleste vi har sett i vinter/det siste har hatt totakter (men har ikke sjekket med alle selgerne/båtene). Har i utgangspunktet vært skeptisk til totakter, men kanskje vi ikke trenger å slå de helt fra oss?

Det er jo fordeler og ulemper med begge deler, så det er vel mye smak og behag som avgjør hva man velger. 2-takteren er jo lettere enn 4-takteren. (tror jeg, det var de i alle fall før) 2-takteren lukter mere på lavt turtall, som nevnt ovenfor, enn 4-takteren. 4-takteren har registerreim som må skiftes etter gitte intervaller, og det har ikke 2-takteren. 4-takteren har egen motorolje og oljefilter som bør byttes før sesongen starter, i tillegg til gearolje, tennplugger og kanskje impeller. På 2-takteren blir olja blanda i bensinen, somregel via en egen oljetank. Osv osv... Personlig liker jeg 4-takteren best. jeg har en yamaha F 100 på min båt, og når jeg vet at vårservicen er tatt, og registerreima ikke skal byttes før om 4 år, og impeller og gearolje er nytt, så trenger jeg bare å tenke på at det er nok bensin på tanken, så er alt i orden. Lykke til, uansett hva du velger :)

Skjønner ikke dette med dyrere service på en 4-takter...

Eneste forskjellen er vel noen liter olje og et oljefilter til en femtilapp en gang i året på 4-takter og en registerreim hvert 5-6 år...

Derimot så varer vel pluggene mye lengre på en 4-takter enn to-takter. Yamaha sa skift plugger sammen med registerreim hvert 5. år.

Yamaha sa at reimen holder MYE lengre enn 5 år. Akkurat skiftet min i dag i garasjen, den reimen er 5 år og hadde ikke antydning til slitasje. Men en reim til noen hundrelapper er ikke noe å spare på da....

Girolje 1 gang i året må begge ha, samt ny impeller hvert 5-7 år.

Derimot støyer en 4-takter mindre, røyker mindre og bruker mindre iallefall på fullt.

Etter eg gikk over til 4-takter går eg ikkje tilbake...

Redigert av jerognal (see edit history)

I alle fall når det gjelder de eldre forgassermotorene så bruker 2-takt MYE mer på lave turtall/tomgang mens på full fart er det bare få % i forskjell men fremdeles til 4-takterens fordel.

Jeg skifta nettopp fra 70 hk 4-takt Suzuki (1998) til Yamaha 100 hk 2-takt (1999) av den enkle grunn at de 30 hestene ekstra koster ingnting i motorvekt og 2-takterene koster langt mindre i innkjøp (selv om noen på Finn.no prøver å selge 2-taktere til 4-takt pris...). Klart at å gå fra en 4-takt innsprøytningsmotor til 2-takt forgasser er en nedtur på flere områder men så ble båten en HELT annen i bruk. Drar opp i plan på et blunk og er langt mer retningsstabil. For støyen sin del så er det mest på tomgang det merkes.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

De fleste nyere 4-taktere i denne klassen har ingen registerreim, det er visst noe som stort sett bare Yamaha driver på med for tiden :giggle:

Vektmessig er det lite som skiller 2 og 4-takt, og den nyeste Mercury 115 4-takt er lettere enn samtlige konkurrenter uansett takter.

Bella 620 DC er godkjent for 225 hk.... så 135/150 hk er optimalt for de flestes vedkommende.

Det kan bli litt slapt/anstrengende med 115 hk om man er litt glad i fart eller har mange folk i båten.

Husk at 135/150 hk klassen er sterkere enn differansen til 115 hk skulle tilsi.

I alle fall når det gjelder de eldre forgassermotorene så bruker 2-takt MYE mer på lave turtall/tomgang mens på full fart er det bare få % i forskjell men fremdeles til 4-takterens fordel.

Jeg skifta nettopp fra 70 hk 4-takt Suzuki (1998) til Yamaha 100 hk 2-takt (1999) av den enkle grunn at de 30 hestene ekstra koster ingnting i motorvekt og 2-takterene koster langt mindre i innkjøp (selv om noen på Finn.no prøver å selge 2-taktere til 4-takt pris...). Klart at å gå fra en 4-takt innsprøytningsmotor til 2-takt forgasser er en nedtur på flere områder men så ble båten en HELT annen i bruk. Drar opp i plan på et blunk og er langt mer retningsstabil. For støyen sin del så er det mest på tomgang det merkes.

Den gamle 1,3 liter 4-takteren til Suzuki er stillegående men ikke spesiellt sprek kan man si.

Det er noe annet med de nye 1,5 liter-modellene 70-90 hk ja. Lettere er de også.

Så ikke rart du fikk mere fres med en sterk og lett 2-takter.

Mye informasjon, og jeg prøver å henge med alt jeg kan :wink:

Går det an å "konkludere" med noe? Er totakter ok, men 115 hk for lite til 20 fot? Totakter er dumt når den ikke er nyere osv?

Jeg forstår naturligvis at det kommer an på hva man forventer/bruk osv. Det vi ser for oss er en båt med høy koseturfaktor, så kommer nok ikke til å kjøre voldsomt med høy fart/vannski el.l.

Jo mer (konkret) info jeg får, jo gladere blir jeg! Særlig siden jeg er ganske fersk for å si det mildt. Da gjør det jobben vår med å finne båt enklest mulig mtp hva vi skal se etter :smiley:

Tusen takk igjen!

Totakter er dumt når den er eldre og/eller ikke heter Optimax eller E-tec ja :smiley:

5 av 10 husmødre vil nok mene at 115 hk er for lite når svigerforeldre, bikkja og alle ungene samt full tank skal langt avsted.

Mens de andre 5 syns det er greit nok, iallefall til kosekjøring.

Husk at en motor, stort sett, aldri er for stor, mens veldig mange er i minste laget..

Jeg personlig ville ventet litt "på gjerdet". Rundt påske kommer det garantert mange sånne båter på finn. Finn en med 150 hk så blir du fornøyd.

Vurderte selv en sånn, men synes kabinen var litt liten i forhold til skibsplasten som jeg endte opp med.

Husk at det er kjøpers marked og det gjelder å ha litt is i magen.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Husk at en motor, stort sett, aldri er for stor, mens veldig mange er i minste laget..

Jeg personlig ville ventet litt "på gjerdet". Rundt påske kommer det garantert mange sånne båter på finn. Finn en med 150 hk så blir du fornøyd.

Vurderte selv en sånn, men synes kabinen var litt liten i forhold til skibsplasten som jeg endte opp med.

Husk at det er kjøpers marked og det gjelder å ha litt is i magen.

Takk for tips! Du har nok veldig rett i at det kommer en del fremover, så vi kommer til å avvente. Men følger uansett med hele tiden ;-)

Har du/dere noen formening om hva prisforskjellen vil bli på en totakter kontra en firetakter, evt 115 hk kontra 135 hk?

Det er noe slikt vi tenker:

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=55977435&q=Bella&sort=1&ref=fas

Det skal sies at jeg ikke vet om dette er en totakter, men regner med det (?).

Fin båt det der. Og motoren er nok stort sett stor nok til normalt bruk. Fordelen med stor motor er at den jobber lettere på vanlig fart og støyer da ofte mindre. Ofte er forbruket likt eller lavere også. Den på annonse er en optimax 2 takt.

135 hk som du nevner er vel en optimax v6. Den er kjent for å bråke mer en gjennomsnittet. Så prøv den og en 115 hk før du kjøper. 115 er stillere. 135/150(samme motor) optimax bråker mye.

Tror du kanskje kan finne en med 150 hk 4takt ned mot 200000 nærmere våren. Ike så mye mer hvertfall. Kjekt å kjøpe fra forhandler med garanti.

Fin båt det der. Og motoren er nok stort sett stor nok til normalt bruk. Fordelen med stor motor er at den jobber lettere på vanlig fart og støyer da ofte mindre. Ofte er forbruket likt eller lavere også. Den på annonse er en optimax 2 takt.

135 hk som du nevner er vel en optimax v6. Den er kjent for å bråke mer en gjennomsnittet. Så prøv den og en 115 hk før du kjøper. 115 er stillere. 135/150(samme motor) optimax bråker mye.

Tror du kanskje kan finne en med 150 hk 4takt ned mot 200000 nærmere våren. Ike så mye mer hvertfall. Kjekt å kjøpe fra forhandler med garanti.

Tusen takk nok en gang. Setter stor pris på alle tips her inne!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...