Jump to content

Skal vi velge to- eller firetakters motor?

Båtkjøper

Recommended Posts

Firetakter har etter min erfaring mindre støy fra marsjfart og nedover, og mye mindre oljerøyk( har optimax 115). Bensinforbruket er tilnærmet dødt løp, men min motor bruker mye totaktsolje, ca 12l i året fordelt på ca 60-70 gangtimer. Synest derfor at firetakter er mye mer familievennlig. 135 firetakter og oppover vil gi best komfort ombord.

En bella 620 låg ved siden av min båt i brygga for noen år siden, og den fikk dam oppå kalesjen når det regnet. Det såg ut til at kalesjen var litt simpel i forhold til askeladden 605 sin ihvertfall. Dette bare som en observasjon,har ingen erfaring med båttypen.

Hei! Jeg har hatt en 2009 mod Bella 621DC med 115 hk Mercury Optimax i fire sesonger, kjøpte den fabrikkny fra forhandler våren 2010 og solgte den på våren 2014 etter et alvorlig tilfelle av "5fotssyken" :rolleyes:..

Jeg var godt fornøyd med både båt og motor i perioden jeg hadde den. Optimaxen har nok noe mer støy og vibrasjon på lavt turtall enn en tilsvarende firetakter, men jeg opplevde ikke dette som noe problem. Fordelen er at den er lettere, har god respons og er enkel å serve/vedlikeholde. Røyk og lukt som enkelte nevner her var absolutt ikke noe problem.

Når det gjelder motorstørrelse kunne båten fint hatt litt mer motor, f. eks en 135 hk, men jeg opplevde den ikke som undermotorisert, og en 115 hk Optimax holder fint til vanlig bruk. Alt avhenger naturligvis av bruksområde og hvilke egenskaper dere er ute etter. De aller fleste av disse Bellaene er levert originalt med Optimax 115, men det finnes nok noen på bruktmarkedet med større motor også. Utvalget på finn.no blir nok atskillig større når våren kommer litt nærmere. Men som flere nevner er det ingen ulempe med mer motor, skroget takler nok fint en 175hk dersom dere vil bruke båten til vannsport og "inspirert kjøring" :smiley:.

Hvis dere er usikre på motorvalg vil jeg anbefale å teste båter med ulike motoralternativer for sammenlikning.

Lykke til med båtjakten, det er nok gode muligheter for en bra handel utover våren :thumbsup:!

Har 115 hk 2006 optimax og irriterer meg over totakts motoroljen. Syns forbruket her er høyt og "må alltid fylle". Er du tom for olje i båten, kan du være sikker på alarmen kommer.

Syns den støyer og rister for mye også.

Jeg har hatt den i 2 år nå til juni og brukt den ca 250 timer.

Blir 4t neste gang.

Finner du en båt med Mercury Verado 4-takt 135/150 så er det helt konge. Selv om den veier mye så er den mye sterkere og går relativt stille.

En annen ting er at den enkelt kan økes til 200 hk ved omprogrammering av motorstyringscomputeren, hvis man blir bitt av fartsbasillen etterhvert (mulig dette gjelder fra 2007 årgang) :smiley:

Verado 135, 150, 175 og 200 hk er i prinsippet samme motor.

Mercury hadde jo ingen "vanlige" 4-taktere i 130-200 hk segmentet på 2000-tallet (Verado er ekstra sterk og tung) men finnes kanskje noen med andre motormerker der ute etterhvert.

Gjelder forsåvidt også Optimax 135 som kan økes noe i effekt.

Her en Bella 620 DC med Mariner Verado 4-takt 135 hk solgt i fjor.

Mariner = Mercury. 2 merker men samme motor. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=49900640

bilde

Mercury hadde også 4-takt 115 hk men den du du spør om litt lengre opp her er en 2-takter ja

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Firetakter har etter min erfaring mindre støy fra marsjfart og nedover, og mye mindre oljerøyk( har optimax 115). Bensinforbruket er tilnærmet dødt løp, men min motor bruker mye totaktsolje, ca 12l i året fordelt på ca 60-70 gangtimer.

Har 115 hk 2006 optimax og irriterer meg over totakts motoroljen. Syns forbruket her er høyt og "må alltid fylle". Er du tom for olje i båten, kan du være sikker på alarmen kommer.

Syns den støyer og rister for mye også.

Jeg kjenner meg ikke helt igjen i dette med oljeforbruk. Jeg hadde som nevnt en 2009 modell Optimax 115, og syntes ikke denne hadde høyt forbruk av totaktsolje. Jeg toppet alltid oljetanken ved utsetting på våren å følte jeg kunne kjøre lenge før det var behov for etterfylling. Hadde naturligvis alltid olje med i båten i tilfelle det skulle bli nødvendig å fylle. Mulig det er forskjell på oljesystemet på 2006 og 2009 modell??? Oljerøyk var null problem med min motor.

At Optimaxen vibrerer og støyer mer på lavt turtall enn en tilsvarende firetakter er jeg imidlertid helt enig i. Har hatt både Suzuki og Yamaha firetaktere ved siden av meg på brygga, og disse er jo nærmest lydløse på tomgang. Nesten bare kontrollstrålen fra kjølevannet som avslører at de er i gang :smiley:.

Tror ikke Mercury får solgt så mange Optimax 75-125 nå når den nye 4-takts serien 80-115 hk er kommet http://www.mercury-marine.eu/mercury/en/products/Products.aspx?Range=43

Større sylindervolum, lavere vekt, lavere forbruk, mindre støy, enkelt vedlikehold osv. osv.

Samt mulighet for å velge Command Thrust girhus med større propelldiameter for tyngre båter.

Og ikke minst kontraroterende girhus for dobbeltinstallasjon som ikke er så vanlig i denne motorstørrelsen.

Så det kan vel tyde på at Optimax snart går mot slutten kanskje.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg fylte 2 liter (det jeg hadde igjen i båten) for en uke siden, og i dag gikk alarmen igjen. Heldigvis fått kjøpt så fylte fullt i dag. Jeg bruker båten endel så det merkes godt. Telte 10 tomme 1l dunker som jeg tok opp av båten i dag. Det er forbruk siste 2-3 mnd.

Bruker ca 3 l pr 100 l antar jeg. Har aldri målt skikkelig. Men har nok fylt 3-400l bensin siste 3 mnd.

Jeg fylte 2 liter (det jeg hadde igjen i båten) for en uke siden, og i dag gikk alarmen igjen. Heldigvis fått kjøpt så fylte fullt i dag. Jeg bruker båten endel så det merkes godt. Telte 10 tomme 1l dunker som jeg tok opp av båten i dag. Det er forbruk siste 2-3 mnd.

Bruker ca 3 l pr 100 l antar jeg. Har aldri målt skikkelig. Men har nok fylt 3-400l bensin siste 3 mnd.

Må jo være noe galt med motoren din. Er mange år siden 2-taktere hadde behov for 3% olje.

Jeg syns ikke den ryker eller lukter noe særlig.

Men har tenkt selv at forbruket er for høyt..

Men plugger ser også greie ut så har slått meg til ro med høyt forbruk av olje..

Skal ha ny veivakselføler nå så tar en prat med verkstedet om dette når jeg plukker opp føleren.

3% høres mye ut ja, hva slags kjøring?

Mine Yamaha forgassermotorer med autolube bruker 2% på full gass, og et sted i underkant av 1% på tomgangskjøring

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...