flossen Startet 30.April.2005 Link til dette innlegget Startet 30.April.2005 når jeg setter gearet(prm140) i inngrep,og motoren går på tomgang får jeg en u-lyd i gearet som minner om "tannpuss" på bil.lyden høres ut som om den kommer i forkant av gear kassen,men er vanskelig å stedsbestemme helt nøyaktig.med en gang jeg øker turtallet et par hundre omdr. forsvinner lyden.dette er likt enten jeg setter den i akter over eller forut.lyden er en tanke grovere enn tannpuss,og kan vel også egentlig minne litt om ventilløfter klappring.motoren er en 36 hk bmc. ventilklaringen er sjekket og ok,og gear oljen er byttet.... er det noen der ute som har noen tanker om dette,eller har vært borti noe lignende og funnet en løsning?(ps.har sjekket overførings kabelen,og den kobler gear velgeren kobbler skikkelig inn.) Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 30.April.2005 Link til dette innlegget Svart 30.April.2005 Du kan ha problemer med demperplata som sitter på svinghjulet. Har den stålfjærer så kan og innfestingen til fjærene være utslitt. Evt. starteren, går den tilbake i riktig posisjon etter at motoren har startet? XD3P Sitér dette innlegget Link to post
flossen Svart 30.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2005 starteren er helt fin. men demperplaten kan det nok være ja... har ikke tenkt på den. er dette kritisk? er det slik at jeg ikke bør bruke båten før denne er byttet,eller kan jeg leve med dette en liten stund? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.April.2005 Link til dette innlegget Svart 30.April.2005 Hulda holder en knapp på demperplaten. Hvis den er (meget) gammel eller gått mange timer, bør den sjekkes. Ryker demperplaten, kobles motoren fra resten av drivverket. Vanligvis skjer det ikke annet enn at framdriften stanser, hvilket i seg selv kan være plagsomt. Demperplate til gearet mitt (PRM 402) koster ca. 4000. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 30.April.2005 Link til dette innlegget Svart 30.April.2005 har du håndboken på gearet? Der står det noe om fenomenet. Husker ikke nå om det er selve demperplaten, eller om det er gearet som lager lyden. Men hvis motoren går veldig lavt på tomgang vil du ihvertfall få en slik lyd. Kan muligens hjelp å øke tomgangshastigheten litte granne. Da bør lyden forsvinne. Men om det er en permanent løsning er jeg ikke sikker på. Du kan eventuelt kontakte Halås og Mohn i Kristiansund for å få litt hjelp. Eller Haugen Maskin på Langhus ved Ski. Hos Haugen er det alltid gode råd å få. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 1.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2005 (redigert) Man kan nok kjøre en stund etter at fjærene begynner å "rakle" p.g.a slitasje. Det beste er nok å få sjekket at det virkelig er demperplate som er defekt og ikke andre ting. Kan du få av gearet når motor står i båten så er dette ikke så ille jobb. Kjøpte ny demperplate i 2003 og den kostet ikke mer enn ca. 2.000,- hos Rogaland Lystbåtservice AS http://www.randdmarine.co.uk Sven A Redigert 1.Mai.2005 av XD3P (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.