Jump to content

prm140, u-lyd i gear/motor...

flossen

Recommended Posts

når jeg setter gearet(prm140) i inngrep,og motoren går på tomgang får jeg en u-lyd i gearet som minner om "tannpuss" på bil.lyden høres ut som om den kommer i forkant av gear kassen,men er vanskelig å stedsbestemme helt nøyaktig.med en gang jeg øker turtallet et par hundre omdr. forsvinner lyden.dette er likt enten jeg setter den i akter over eller forut.lyden er en tanke grovere enn tannpuss,og kan vel også egentlig minne litt om ventilløfter klappring.motoren er en 36 hk bmc. ventilklaringen er sjekket og ok,og gear oljen er byttet.... er det noen der ute som har noen tanker om dette,eller har vært borti noe lignende og funnet en løsning?(ps.har sjekket overførings kabelen,og den kobler gear velgeren kobbler skikkelig inn.) :confused:

Hulda holder en knapp på demperplaten. Hvis den er (meget) gammel eller gått mange timer, bør den sjekkes. Ryker demperplaten, kobles motoren fra resten av drivverket. Vanligvis skjer det ikke annet enn at framdriften stanser, hvilket i seg selv kan være plagsomt. Demperplate til gearet mitt (PRM 402) koster ca. 4000.

har du håndboken på gearet? Der står det noe om fenomenet. Husker ikke nå om det er selve demperplaten, eller om det er gearet som lager lyden. Men hvis motoren går veldig lavt på tomgang vil du ihvertfall få en slik lyd. Kan muligens hjelp å øke tomgangshastigheten litte granne. Da bør lyden forsvinne. Men om det er en permanent løsning er jeg ikke sikker på. Du kan eventuelt kontakte Halås og Mohn i Kristiansund for å få litt hjelp. Eller Haugen Maskin på Langhus ved Ski. Hos Haugen er det alltid gode råd å få.

Man kan nok kjøre en stund etter at fjærene begynner å "rakle" p.g.a slitasje. Det beste er nok å få sjekket at det virkelig er demperplate som er defekt og ikke andre ting. Kan du få av gearet når motor står i båten så er dette ikke så ille jobb.

Kjøpte ny demperplate i 2003 og den kostet ikke mer enn ca. 2.000,- hos Rogaland Lystbåtservice AS

http://www.randdmarine.co.uk

Sven A

Redigert av XD3P (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...