Hurtigbåt Startet 17.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 17.Februar.2015 Har en Scandica 570, med Suzuki DF 90A som framdrift. Båten er en god sjø båt, den ligger fint i vannet, og går lett opp i plan. Jeg er svært fornøyd med Suzuki motoren, men får ikke turtallet til og stemme med det som produsent har oppgitt som maks. Fra orginalt av sto det en 13.3/4 19" propell på motoren, da gikk båten med 35-35,5 på topp. Omdreiningen var da 5400, men i manualen til Suzuki står maks turtall på 6000rpm. Jeg byttet derfor til en mindre propell, for da tenkte jeg at turtallet gikk opp. Jeg kjøpte en 3-blades alu propell på 13.3/4 17". Fortsatt bare 5500rpm og toppfart på 33knop, med hendelen i bunn. Nå ønsker jeg å bytte propell igjen, men vet ikke hva som passer til denne båten. Har sett litt på stålpropeller, disse skal være gode har jeg hørt, jeg vurderer en 4-blads propell, men jeg aner ikke størrelsen. Noen her som har erfaring og tips? Lettskipsvekt: 819 kg Båtens lengde: 5,70 m Båtens bredde:2,33 m Båtens dypgående:0,3 m Blokkoeffsient Cb: 2,80 Hastighet: 22 marsj/33maks Motor: Suzuki DF 90A Hk: 90 Propell: 13.3/4 17" Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Propellbytte hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Jeg vet ikke hvilken propell som funker best på din båt, men det var jo snodigt at du kun fikk 100rpm ved å gå ned 2 tommer i stigning ? Er propellene av samme type, eller kan det vere noe mer cupping på den nye , eller en annen form på bladene ? Kan det vere noe annet som gjør at du ikke får turtall ? : bensintilførsel, groer, vann/tyngde i båten, monteringshøyde på motor, lite grep i vannet-får ikke trimmet baugen opp av vannet... ? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Du må ta å undersøke dimensjonene på fuelsystemet ditt, det virker som om motoren ikke får tilført nok drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 (redigert) Og kanskje dobbelsjekke at turtelleren er korrekt. 33 knop virker forsåvidt som en akseptabel toppfart på en båt av denne størrelse og vekt. Men hvis den greide 35 knop på GPS med større propell så er det jo litt rart ja. Forøvrig om du er ute etter mye propell for pengene så bør du vurdere Mercury Spitfire 4-blad alupropell. Den har jeg god erfaring med. Den har stort sett alle fordelene til stålpropell men vekta og prisen er nærmere 3-blads alu. Finnes i bl.a 17" og 19". Fikk 38 knop på 18-fots jeep med 19" Spitfire på min Honda 90 med 2,33 utveksling. DF90A har vel 2,59 utveksling så da skal nok 17" være passe stigning på din båt, men vanskelig å si eksakt uten å ha testet. Den 19" du hadde var trolig for stor stigning til såpass tung båt. DF90A har forøvrig turtallsområde 5500-6300 så da skal 6000 rpm på full gass være ganske optimalt med normalt lastet båt. http://www.suzuki-marine.be/fr/urlkey-files/2706/df70a-df80a-df90a.pdf Redigert 18.Februar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hurtigbåt Svart 18.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Takk for gode svar! Jeg skal prøve en Spitfire 4-blad, så får jeg se hvordan det blir. Sitér dette innlegget Link to post
Hurtigbåt Svart 14.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Har testet ny-propellen.Det ble en Powertech 4 blad stål med stigning på 19". Resultatene svarte over mine forventninger! Marsjhastigheten gikk opp fra 22 knop til 25 knop, topphastigheten ble ca. 33 knop, altså den samme som før, men jeg fikk 6000rpm. Drivstoffforbruket ble redusert med ca. 5 liter pr time ved 4200rpm på 25 knop. Altså jeg gikk ned fra ca. 17l/h til 12l/h, noe som jeg er veldig fornøyd med, samtidig som hastigheten gikk opp betraktelig. Støy og vibrasjoner gikk også ned, så kjørekomforten ble forbedret samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 (redigert) Jeg har også Powertech, en RXB4. Hvilken modell har du? Min er merket 18" men oppfører seg mere som en 19,5" i praksis. Men meget god propell. Spitfire 19" og Powertech 18" sammenligning: Redigert 14.April.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.