Jump to content

Kjøre i rotete sjø av truster og propell av store skip.


Drømmende

Recommended Posts

Ein stor Supply båt har gått sideveis ut ifra Kai ved bruk av sine trustere og er så vidt begynt å sige forover når eg kommer, så sjøen er veldig urolig. I og med den er kommet langt fra Kai velger eg å kjøre mellom Supply båt og kaien. Eg slakket ned men holder båten fortsatt i plan og blir overrasket over hvor godt eg kjenner strømningene etter suplyens propeller. Kan slike strømninger fra store båter utgjør noke fare for småbåter?

Link to post

Anbefales selvsagt ikke. Kjører selv en del småbåt mellom supply båter, og slepebåter i jobb sammenheng, og ville nok vært litt forsiktig med å gå mellom fartøyer, og mellom fartøyer og land… Det er enorme krefter i spill, og om ikke man nødvendigvis blir skjøvet i kaien, kan man få ett så pass kraftig dytt i siden at eventuelle passasjerer kan falle over ende etc…

Link to post

Det er ingen fare. Einaste er at du blir skubba godt ut av kurs. Sjølv jobber eg på ein supply båt med voith schneider akter og 3 baug thrustera, og synest det er veldig gøy å ligga eit par meter fra skutesida å kjøra FRC i kjølvannet når ein thruster. Dette går heilt fint. Så einaste faren er at ein forandrer kurs veldig kjappt om ein ikkje følger godt med. Er nokre gode knop med strøm fra dei. Men ein ska ver forsiktig, og veta ka ein gjør, så det ikkje går gale. Som dei seie tidligare her, så skubber dei meget godt i fra om dei thruster ein del.......

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post

Takker Steini for svar på mitt spørsmål. Det du svarer er det eg egentlig trudde også men følte meg ikkje sikker.

Til dere andre så snakker vi her om stor avstand ifra båt til Kai og dermed god plass til meg. At ein kjører i plan her er heilt uproblematisk da det er ei kai som ligger utsatt for både bølger og vind. Eg valgte også å ha fart for å kunne ha styring og komme meg vekk ifra situasjonen.

Link to post

Vi har nettopp levert noen propellpumper. Med 10 kW motor leverer de ca 40 m3 per minutt, vannhastighet ca 3 m/s. Offshorefartøy har gjernen oppimot 1000-1500 kW i bauen, det er lett å forstå at det er enorme mengder vann som blir satt i bevegelse. Ved tunnelåpningen er det mye turbulens, strømningsretningen skifter raskt.

 

Å kjøre i plan mellom fartøy og kai er ikke å anbefale, som sagt lett å komme ut av kurs. Regn med avkortning i forsikringsoppgjøret hvis du braser inn i kaien....

 

propdesign.no

Link to post

Propellvann kan inneholde mye luft/bobler. Da er bæreevnen/oppdriften lavere enn i vanlig vann.

 

Jeg vet folk som har blitt overasket over dette, bla en skyssbåt/passasjer båt som plutselig fikk vannlinjen godt opp på koøyene da de passerte i kjølvannet av en annen hurtigbåt.

 

Tror ikke faren er kjempestor for å gå ned, men det er nå ett fenomen ihvertfall.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...