Drømmende Startet 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 18.Februar.2015 Ein stor Supply båt har gått sideveis ut ifra Kai ved bruk av sine trustere og er så vidt begynt å sige forover når eg kommer, så sjøen er veldig urolig. I og med den er kommet langt fra Kai velger eg å kjøre mellom Supply båt og kaien. Eg slakket ned men holder båten fortsatt i plan og blir overrasket over hvor godt eg kjenner strømningene etter suplyens propeller. Kan slike strømninger fra store båter utgjør noke fare for småbåter? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Ja jeg ville ihvertfall ikke trengt meg på. De fleste moderne offshore fartøyer har ikke tunnelthrustere bak. De har azipod'er Det vil si at de kan bruke hele maskinkraften sideveis, og da snakker vi om riktig store krefter. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Å gå i plan mellom båt og kai i et slikt tilfelle høres ikke noe videre optimalt ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Møkkalasset Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Og i de fleste havner er jo planefart langt over tillatt fartsområde.... Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Anbefales selvsagt ikke. Kjører selv en del småbåt mellom supply båter, og slepebåter i jobb sammenheng, og ville nok vært litt forsiktig med å gå mellom fartøyer, og mellom fartøyer og land… Det er enorme krefter i spill, og om ikke man nødvendigvis blir skjøvet i kaien, kan man få ett så pass kraftig dytt i siden at eventuelle passasjerer kan falle over ende etc… Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 (redigert) Det er ingen fare. Einaste er at du blir skubba godt ut av kurs. Sjølv jobber eg på ein supply båt med voith schneider akter og 3 baug thrustera, og synest det er veldig gøy å ligga eit par meter fra skutesida å kjøra FRC i kjølvannet når ein thruster. Dette går heilt fint. Så einaste faren er at ein forandrer kurs veldig kjappt om ein ikkje følger godt med. Er nokre gode knop med strøm fra dei. Men ein ska ver forsiktig, og veta ka ein gjør, så det ikkje går gale. Som dei seie tidligare her, så skubber dei meget godt i fra om dei thruster ein del....... Redigert 18.Februar.2015 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Drømmende Svart 18.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Takker Steini for svar på mitt spørsmål. Det du svarer er det eg egentlig trudde også men følte meg ikkje sikker. Til dere andre så snakker vi her om stor avstand ifra båt til Kai og dermed god plass til meg. At ein kjører i plan her er heilt uproblematisk da det er ei kai som ligger utsatt for både bølger og vind. Eg valgte også å ha fart for å kunne ha styring og komme meg vekk ifra situasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Propdesign Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Vi har nettopp levert noen propellpumper. Med 10 kW motor leverer de ca 40 m3 per minutt, vannhastighet ca 3 m/s. Offshorefartøy har gjernen oppimot 1000-1500 kW i bauen, det er lett å forstå at det er enorme mengder vann som blir satt i bevegelse. Ved tunnelåpningen er det mye turbulens, strømningsretningen skifter raskt. Å kjøre i plan mellom fartøy og kai er ikke å anbefale, som sagt lett å komme ut av kurs. Regn med avkortning i forsikringsoppgjøret hvis du braser inn i kaien.... propdesign.no Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Propellvann kan inneholde mye luft/bobler. Da er bæreevnen/oppdriften lavere enn i vanlig vann. Jeg vet folk som har blitt overasket over dette, bla en skyssbåt/passasjer båt som plutselig fikk vannlinjen godt opp på koøyene da de passerte i kjølvannet av en annen hurtigbåt. Tror ikke faren er kjempestor for å gå ned, men det er nå ett fenomen ihvertfall. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Chiefengineer Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Det er styringen som er problemet, en kan svært raskt bli tatt mye ut av kurs. Ut over det utgjør det vel ingen særlig fare for en større fritidsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Drømmende Svart 19.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Det som eg kjende var at båten min på ein måte blei skjelven når eg passerte. Trur at hadde eg hatt liten fart kunne eg fått problem med å styre, for da hadde båten låge djupare i sjøen og da hadde strømningene fått meir å jobbe i mot.?. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Samme effekten som når man passerer gjennom trange sund der det er sterk strøm og virvling i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.