H-H Startet 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 18.Februar.2015 ForbruksBatteriene faller fort ned under 12 volt så jeg tror de bør byttes. Jeg har følgende batteribank: 4 x 100 ampere 2 x 50 ampere (foran til baugprop og anker). Hva bør jeg kjøpe? Jeg ønsker å kunne ligge ute 3 dager med normalt forbruk: varmer, kjøleboks, lys, instrument etc. Har kun motorlading ute, men lading fra land i havna hjemme. Hva anbefaler dere? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Du må bare øke og se hva du har plass til. Og få tips hva andre med samme båt har puttet ned i deres. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Careka Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 du kan jo se her for tips. https://baatplassen.no/i/topic/115400-prosjekt-bygge-lifepo4-batteripakke-for-bruk-i-baat/page-4 Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
H-H Svart 18.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Takk for svar. Dette er nok litt for avansert for meg. Jeg ønsker å kjøpe batterier fra forhandler som kan settes inn i båten som de er. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 om laderen din har program for AGM ville jeg kjøpt nye slike. Evt lagt til et ekstra batteri om du har plass. Om ikke laderen støtter AGM ville jeg kjøpt std bly/syre batterier. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
baatsman Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 HH Ring batteribilen og be om tilbud ferdig montert. Og for du ikke til det spørr Princess gutta i havna om hjelp :). Husk at lader bør være min 10% batterikapasitet. Ellers: HH du burde samarbeidet med Framtia i seilingen , og samtidig fått med HH JR. Framtia har ny X44XP på gang. Coach :) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Eureka Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 -samt se på om det kan gjøres noe med forbrukerene.. Kan du bytte til led-lys? Hva slags pærer har du i dag? Moderne kjøleboks? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 anbefaler deg også å montere en batterimonitor, den er ril stor hjelp til å holde oversikt over status og man får bedre forståelse av hva det er som bruker strøm. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
tobixen Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 om laderen din har program for AGM ville jeg kjøpt nye slike. Evt lagt til et ekstra batteri om du har plass. Om ikke laderen støtter AGM ville jeg kjøpt std bly/syre batterier. Å legge til ett ekstra batteri i batteribanken er neppe smart dersom resten av banken holder på å "ta kvelden". Ring batteribilen og be om tilbud ferdig montert. Slenger meg på den. Noen lenker: Båtwiki - anskaffelse av batterier Batteribilen - båt Båtplasstråd: "erfaring med batteribilen" Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Steini Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 (redigert) Eg har 1 stk 115 ah til baugthruster og winch, 3 stk 115 ah til forbruk og eit 75 ah til start. Alt er agm. Men eg ville gjerna hatt 500 ah til forbruk, då eg synst 345 ah blir litt lite når eg ligger i uthavn. Me er 2 voksne med eit barn. Båten er 42 fot. har også ein nasa bm1 for overvåking av batteri. Vil virkelig anbefala ein slik bm1 eller bm2. Redigert 19.Februar.2015 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
tobixen Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 (redigert) Jeg tror jeg har rundt 1000 Ah kapasitet på batteribanken min (forbruk + baugpropell - de er koblet i parallell). Forbruk: dieselvarmeren spiser mye, og den blir flittig brukt i vinter- og skuldersesong. Innvendig belysning er bare LED-lamper, men vi har ganske mye av det, og jeg er noe sløv med å skru av lys vi ikke har behov for. ICE-modemet står på 24/7, jeg har en laptop som jeg bruker nå og da (men den står i sleep mode mesteparten av tiden), telefoner som lades, vannpumpe, gråvannspumpe, elektrisk kverntoalett, kjøleskap, ankervinsj forran og bak (det er mest den forran som brukes), fruen er ivrig bruker av baugpropellen når vi skal til/fra gjestehavn, elektrisk vinsj i cockpit (men den bruker jeg ganske sjeldent - gjør mesteparten av vinsjingen manuelt når vi seiler). Har jeg da glemt noe? Vi har solcellepaneler, men de er koblet i serie og ett av dem virker svært dårlig, så lite effekt derfra for tiden, må få gjort noe med dette. Uansett, det er tilstrekkelig til at vi ikke trenger å bekymre oss mye over batteritilstanden, men det hender jeg bekymrer meg litt (stoler ikke helt på batterimonitoreringen). Det er sjeldent det går mer enn to døgn uten motorgange. Redigert 19.Februar.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Framtia Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 ...Forbruk: dieselvarmeren spiser mye, og den blir flittig brukt i vinter- og skuldersesong. ... Kald skulder...? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Det er de sesongene en får kald skulder fra kona og bor i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.