Jump to content

kjøpe nye batterier til 45 fot seilbåt

H-H

Recommended Posts

ForbruksBatteriene faller fort ned under 12 volt så jeg tror de bør byttes.

Jeg har følgende batteribank:

4 x 100 ampere

2 x 50 ampere (foran til baugprop og anker).

Hva bør jeg kjøpe?

Jeg ønsker å kunne ligge ute 3 dager med normalt forbruk: varmer, kjøleboks, lys, instrument etc.

Har kun motorlading ute, men lading fra land i havna hjemme.

Hva anbefaler dere?

om laderen din har program for AGM ville jeg kjøpt nye slike. Evt lagt til et ekstra batteri om du har plass. Om ikke laderen støtter AGM ville jeg kjøpt std bly/syre batterier.

Å legge til ett ekstra batteri i batteribanken er neppe smart dersom resten av banken holder på å "ta kvelden".

Ring batteribilen og be om tilbud ferdig montert.

Slenger meg på den.

Noen lenker:

Båtwiki - anskaffelse av batterier

Batteribilen - båt

Båtplasstråd: "erfaring med batteribilen"

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Eg har 1 stk 115 ah til baugthruster og winch, 3 stk 115 ah til forbruk og eit 75 ah til start. Alt er agm. Men eg ville gjerna hatt 500 ah til forbruk, då eg synst 345 ah blir litt lite når eg ligger i uthavn. Me er 2 voksne med eit barn. Båten er 42 fot. har også ein nasa bm1 for overvåking av batteri. Vil virkelig anbefala ein slik bm1 eller bm2.

Redigert av Steini (see edit history)

Jeg tror jeg har rundt 1000 Ah kapasitet på batteribanken min (forbruk + baugpropell - de er koblet i parallell). Forbruk: dieselvarmeren spiser mye, og den blir flittig brukt i vinter- og skuldersesong. Innvendig belysning er bare LED-lamper, men vi har ganske mye av det, og jeg er noe sløv med å skru av lys vi ikke har behov for. ICE-modemet står på 24/7, jeg har en laptop som jeg bruker nå og da (men den står i sleep mode mesteparten av tiden), telefoner som lades, vannpumpe, gråvannspumpe, elektrisk kverntoalett, kjøleskap, ankervinsj forran og bak (det er mest den forran som brukes), fruen er ivrig bruker av baugpropellen når vi skal til/fra gjestehavn, elektrisk vinsj i cockpit (men den bruker jeg ganske sjeldent - gjør mesteparten av vinsjingen manuelt når vi seiler). Har jeg da glemt noe? Vi har solcellepaneler, men de er koblet i serie og ett av dem virker svært dårlig, så lite effekt derfra for tiden, må få gjort noe med dette. Uansett, det er tilstrekkelig til at vi ikke trenger å bekymre oss mye over batteritilstanden, men det hender jeg bekymrer meg litt (stoler ikke helt på batterimonitoreringen). Det er sjeldent det går mer enn to døgn uten motorgange.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...