Jump to content

KAD 43 KOMPRESSOR


wxx

Recommended Posts

Jeg har en volvo penta kad 43 med kompressor som lager mye støy når den kobler inn, samtidig blir det en veldig stor påkjenningen på reima mellom veivaksel og vannpumpe,har problemer med å få reimene til å klare belastningen.Skal belastningen være så stor? Bråker en kompressor mye?Er det noen kjente problem som feks. at lager ryker?

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt Scand 29 baltic med KAMD43. Jeg fikk innstallert en bryter for å slå av og på kompressoren. På den måten kunne jeg slå den av når jeg syntes den 'ulte' for mye. Det var kjempefint ved rolig 'putring',- det ble mye roligere! Jeg fikk tipset av Volvo Norge AS. Dem sa at det ikke var noen problemer med å gjøre det slik og det fungerte fint for meg (kun en sommer).

Link to post
Share on other sites

,har problemer med å få reimene til å klare belastningen.Skal belastningen være så stor?

<{POST_SNAPBACK}>

Kompressoren er kjent for å bråke en del - mekanisk støy/hvining fra reimer. Men om du har problemer med lager som ryker eller reimer som ryker er det noe feil med motoren din.

 

Løsningen med bryter for å overstyre motorelektronikkens innslag av kompressoren er en velkjent løsning på KAD motorene.

Link to post
Share on other sites

Det er mye bråk fra kompressoren. Det en skal være oppmerksom på. er at motoren kun er kompressor assistert (KA i KAD/KAMD), og det er ikke meningen at du skal kjøre i et turtallsområde hvor kompressoren er inne over lengre tid. Kompressoren er kun et hjelpemiddel for å gi en ekstra piff innen et gitt turtallsområde (ca. 1600-2600) slik at båten kommer raskt opp i plan. Kjører du med kompressoren inne over lengre tid, f.eks. hvis båten er tungt lastet og har vondt for å komme opp i plan, ryker remmene og/eller lagrene på remstrammeren ganske kjapt. Det behøver nødvendigvis ikke være noe galt med motoren av den grunn, båten er bare undermotorisert! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei. Har selv 2 stk Kad 42. Det hviner alltid til litt i reimene når kompressoren kobler inn. viktig å stramme reimene riktig. Ett tips ang stramme hjulene er å bruke en liten sprøyte med nålespiss å presse inn litt olje i lageret, så holder de lengre. Ha også alltid reimer og stramme hjul i reserve. Samt verktøy for å skifte de. 2 stk 8 mm umbrakonøkler.

 

Håvar :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...