LM 605 Startet 18.Februar.2015 Del på Facebook Startet 18.Februar.2015 Har et 55A startbatteri i snekka (Polar 20 m/Yanmar 3ym 20hk, (60A dynamo) Kunne tenkt meg et noe større batteri, så jeg kan bruke en kjøleboks,radio,etc noen få timer på holmetur.Har ikke behov for dobbel-innstalasjon, men kunne tenkt et større batteri, f.eks 80-90A. Vil et såkalt dual batteri (kombinert start/forbruk) være tingen, eller bare å satse på et reint startbatteri til slikt "kombibruk" ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 (redigert) Et reint startbatteri tåler ikke så mye utlading, men i dagens marked finnes det kanskje ikke slike rene startbatterier lengre ? En 20 hk dieselmotor krever vel ikke rare startstrømmen uansett. https://marineshop.no/Elektrisk/Batteri-og-lading/Batterier/VARTA-Batteri-Fritid-Marine-Solar-105-Ah-inkl-blytillegg111678-p0000128290 Redigert 18.Februar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Herman Svart 19.Februar.2015 Del på Facebook Svart 19.Februar.2015 Et dualbatteri er i dette tilfellet et opplagt valg. Selv har jeg installert Sønnak Dual. Kjøpt direkte fra importøren på Økern i Oslo. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
LM 605 Svart 19.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2015 O.K. Høres ut som det er et godt valg til mitt bruk. Kommer vel til og satse på den løsningen. Sønnak dual på den størrelsen er muligens litt for høyt ang. plassering i "batterirommet" , men ser Varta sine dual purpose batterier på ca. samme effekt har noen cm. lavere høyde, så jeg får undersøke litt ang. størrelser og priser. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.Februar.2015 Del på Facebook Svart 19.Februar.2015 (redigert) "Dual" "Combi" "Semi", eller alt som heter i denne retningen, betyr ikke noe men er bare ord som skal blende. Sant er bare at det er et batteri som enten er for dyrt for det ene, eller kan det andre ikke riktig.Derfor burde man ikke lese reklame, men innholdet av reklamesidene (som ofte også kan beskrives med en to setninger). Kjøper man batterier da må det være datablader som danner at grunnlag,og det bygger på faktiske forutsetninger som CCA, A, Wh / Ah, spenninger, og evtl. forventet antall ladesykler.Et stykke papir og en blyant hjelper faktisk ganske ofte for å unngå at man enten blir lurt, eller lurer seg selv. Jørg Redigert 19.Februar.2015 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Teerex Svart 19.Februar.2015 Del på Facebook Svart 19.Februar.2015 De viktigste fordelene Beregnet på eldre bobiler, campingvogner og båter Varer lenge – opptil dobbelt så høy syklusstabilitet som tradisjonelle våtbatterier (opptil 200 sykluser @ 50 % dyputlading) Minimal selvutlading gjør det velegnet til sesongbasert bruk Ideelt for dual power-bruk (kan brukes både til startkraft og vanlig strømforbruk) http://www.varta-automotive.no/no-no/products/leisure/professional-dual-purpose/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 19.Februar.2015 Del på Facebook Svart 19.Februar.2015 De viktigste fordelene Beregnet på bobiler, campingvogner og båter med moderat strømbehov Varer lenge: opptil fire ganger syklusstabiliteten til tradisjonelle våtbatterier (opptil 400 sykluser @ 50 % dyputlading) Minimal selvutlading gjør det velegnet til sesongbasert bruk AGM-teknologi gir svært god motstandsdyktighet mot støt og vibrasjoner Ideelt for dual power-bruk (kan brukes både til startkraft og vanlig strømforbruk http://www.varta-automotive.no/no-no/products/leisure/professional-dual-purpose-agm/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Maika Svart 8.Februar.2018 Del på Facebook Svart 8.Februar.2018 Jeg venter med lithium-batterier til neste batteribytte, og skal derfor kjøpe 3 åpne blybatterier på ca 110Ah. Jeg har tenkt at jeg skal ha de Varta-batteriene det er linket til lenger opp (altså ikke AGM), men er det andre jeg også burde vurdere? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.