Jump to content

Erfaringer med Raymarine EV-100 for seilbåt?

Blaatthav

Recommended Posts

Er det noen som har erfaringer med Raymarin EV-100 med drivenheten montert på ratt? Dette er sikkert avhengig av størrelsen på båten. Jeg har en Scanmar 33 som veier ca. 6 tonn fullastet. Noe av det som er viktig er at det må fungere OK å baute ved seiling på kryss. Lurer også på om denne blir sterk nok i litt grovere sjø.

En liner driveenhet montert direkte på roret er sikkert å foretrekke, men en slik løsning koster betydelig mer.

Har seilt med en slik drivenhet fra Scilly-øyene utenfor UK til Trinidad, og autopiloten har stått for rattingen mye av veien. Den har det med å bråke som et uvær, ellers har jeg ikke så mye å utsette på den. Hvor mye lengre den varer aner jeg ikke, men demonterte den i dag uten å komme over noen alt for katastrofale funn. Båten min er en Nordship 32 som sikkert veier minst like mye som din med alt skrammelet vi har ombord på langtur.

Har også vurdert å gå over til en større lineær drivenhet, men kom til samme konklusjon. Velger heller å ha en ekstra enhet i reserve i tilfelle noe skulle skje, men for mer normal bruk kan det neppe være nødvendig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...