Jump to content

Ny VHF og Plotter

Sjøbliss

Recommended Posts

Hei, jeg driver å tar SRC eksamen og har tenkt å kjøpe en VHF etter den er bestått. Så har jeg en gammel Simrad CX44 som er montert i båten (pent innbygget "dessverre") som jeg burde bytte ut til noe mer moderne om noe tid. Den holder vel kortsiktig men f.eks. er den ganske treg når vi ligger i marsfart så lagger kartene ganske ofte etter og det er jo ikke noe gøy. Kunne også tenke meg å oppgradere med f.eks. AIS når vi investerer i nytt utstyr.

Noen tanker er å kanskje kjøpe en plotter som tar litt mindre plass å montere den bak rattet (Nidelv 300 sport) da den vi har i dag tar ganske stor plass i vinduet. Alternativ 2 er å fjerne CX44'en og montere en ny plotter på samme sted (må nok lage en ny holder da den gjeldende er veldig tilpasset CXen). Siste alternativ er bare å la den plotteren vi har stå, og så bruke f.eks. en Windows 8 PC med OpenCPN og etablere trådløs AIS og GPS. Dette siste skjønner jeg sikkert krever investering i noe trådløst utstyr og kanskje en del teknisk mikkmakk men det kan jeg nok leve med. Sistnevnte er uansett et spennende alternativ da vi hele tiden kan lett oppgradere plotteren enten med annen software (Navionics eller nye versjoner av OpenCPN), og ny hardware når det trengs (et windows nettbrett er jo en god del billigere enn mange plottere). Den gamle Simraden er god backup og så har man jo selvsagt båtsportkarene liggende sammen med kompass så helt "lost" er man jo ikke. Derom jeg finner en OK PC til OK pris som jeg kan leve med tror jeg at sistnevnte er det som frister mest. Vet ikke om det er slik at man også kan få AIS over internett til OpenCPN?

Båten er ganske "tørr" så GPSen blir nok ikke stående så mye i vær og vind, men det er selvsagt et tema om en PC i det hele tatt overlever i en båt. Kan være jeg må lete etter noe med litt værbestandighet, evnt kjøpe en "innpakning".

Kunne godt tenke meg noen råd eller tanker rundt dette temaet. Spesielt siden vi kommer til å starte med å kjøpe en VHF til våren er jo det første skritt. Hva bør vi tenke på da? Bør vi kjøpe en VHF med AIS? Noe spesielle modeller, noe som lett kan integreres mot GPS om det blir PC eller fastinstallasjon (og merker på GPS er jeg helt blank på, annet enn at jeg har skjønt at Simrad er bra greier og mange har vel Garmin som et billigere alternativ).

Her er jeg altså helt grønn, og har ikke en gang tittet oppunder "dæsjen" på båten enda. Jeg er ganske god teknisk på installasjoner av elektronikk så det praktiske skal nok gå bra så fort jeg får kommet inn på et spor med en litt tydeligere plan. Behovet er ikke for no havseilas, men en god plotter med god skjerm som er rask og praktisk er det vi ønsker. Er glad i duppeditter så derfor kan kanskje en PC gi meg utløp for litt geekyness.

Nå skal jeg slutte å droddle, kanskje noen andre har noen gode tips?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Kjøp i alle fall en fastmontert VHF.

Kanskje kan det være greit å kjøpe en VHF fra samme produsent som du kjøper kartplotter fra (de skal gå å koble sammen fra forskjellig merker) men fra samme fabrikat er de helt sikkert testet.

AIS på VHF, sikkert greit, men fordyrer en del.

Hold deg til ett annerkjent merke, når du velger.

Tenk kankje litt på hva/hvem du handler hos med tanke på ev reklamasjon/service om det skulle bli nødvendig.

Gleder meg å høre at du tar sertefikat, husk å teste når du har alt oppe å går.

NB

Ved montering. Ta strøm til VHF direkte fra batteri, og lodd kontaktene til antennekabelen.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Takk Benji, jeg tenker at prioritet er å få en VHF som har GPS kobling slik at vi ivaretar sikkerhet. Vi er ikke den mest erfarne familien på sjøen og når vi har 3 barn synes jeg VHF er et minimumskrav. Med barn i båten tenker vi sikkerhet først :)

Jeg mener å ha lest at dersom du kjøper VHF med AIS så slipper du unna med en antenne. Vi skal nok ha fastmontert så da er det jo en fordel å slippe unna med en kabel og en antenne til targaen.

Bra tenkt Sjøbliss. Liker veldig godt tanken din her.

Ta kontakt med oss på radioen når den er montert inn, så får du en indikasjon på hvor gått vi hører deg.

Test gjerne flere ganger i løpet av året også.

Og en ting til, om det er du som tar kurset/sertifikatet, så lær gjerne opp kona til å bruke radioen også - kan jo hende at du ikke er i satnd til det om uhellet er ute.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

... har tenkt å kjøpe en VHF etter den er bestått. Så har jeg en gammel Simrad CX44 som er montert i båten (pent innbygget "dessverre") som jeg burde bytte ut til noe mer moderne om noe tid.

Hei Sjøbliss, vi kjøpte en ny N300 i 2007, og fikk Nidelv til å lage (etter min tegning ..) et nytt dashbord der vi fikk plass til nettopp Simrad CX44 kartplotter og Simrad RS82 VHF. Med så mye oppgraderingstråder pågående på BP, kanskje dette kan inspirere deg?

bilde

Kjempefin Bonus! Skulle ønske de kjørte denne dashen på min også. Er også en 2007 modell så det var jo på håret :)

Tror kanskje ikke jeg skal bytte ut hele dashen. Er jo grei plass bak rattet for en moderne plotter for de har ikke så mye "kanter" som de gamle plotterene har. Jeg har en stor "klump" til CX44en i vinduet og der tar det altfor mye plass synes jeg. På fine sommerdager med kalesjen nede er det ikke noe stress, men ellers er den veldig i veien.

bilde

bilde

Må vel kanskje få båten på vannet og så frem med målestokken.

Ta kontakt med oss på radioen når den er montert inn, så får du en indikasjon på hvor gått vi hører deg.

Test gjerne flere ganger i løpet av året også.

Og en ting til, om det er du som tar kurset/sertifikatet, så lær gjerne opp kona til å bruke radioen også - kan jo hende at du ikke er i satnd til det om uhellet er ute.

Enig :) kan godt være jeg kaller deg opp for en test!

Jeg er godt fornøyd med Simrad RS35, denne VHFen har innebygd AIS mottager og støtter både NMEA 183 og NMEA 2000. Jeg har dårlig plass foran meg så jeg har montert RS35 bak førerposisjonen og har derfor HS35 trådløst håndsett montert i en holder med trådløs lading på instrumentpanelet. RS35 har et mer brukervennlig interface enn andre VHFer jeg har prøvd og har RS35 har meget bra lydkvalitet.

Jeg har også Simrad RS-35 fastmontert. Kan være greit med AIS-mottaker. Her nord er det ikke så mye båter utenom skipsleia, men likevel. Noen ganger går man langs leia og da er AIS en kjekk ting. VHF-en er i samme NMEA-2000 nettverk som øvrig navigasjonselektronikk ombord slik at jeg ser båtene på kartplotteren (Garmin 4012).

Og enig med bl.a. Abbor: Helt grei I/F. Men som nevnt av meg i en annen VHF-tråd, så selges en ganske så identisk VHF undre andre merker også - til noen hundrelapper bedre pris. Jeg fikk riktignok et bra tilbud på min RS-35, så prisen var også helt grei.

Men inntil nå har jeg en ca. 1,5 meter antenne som festes i pulpitrekka på akterdekk, og tar den av fra tur til tur. Neste trinn er å føre koaksen, gjennom taket, evn. bakvegg mot dekk, for å lage en permanent kabel- / antenneinstallasjon.

Skal også sette inn en CB-radio med sin egen antenne. Hører at CB-trafikken tar seg opp igjen, heldigvis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...