javel Startet 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2015 noen som vet moment på veivlager/stempellager på Volvo Penta D3 160A-C? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 (redigert) Det er det jeg finner i manualen, jeg kan ikke se at det står noe om "vevstakar" noe sted, og under "montering" står kun dette hvor det heller ikke er oppgitt noe moment. Jeg har aldri gjort dette på D3, men antar at det er bolter som skrues inn i gjenger i rådene, og at det da kanskje er de "almenne" momentene som skal følges, uten at jeg vet sikkert ? Redigert 20.Februar.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Dette burde jo komme fram under viktige tiltrekkningsmoment. Er det metriske fingjenger på skruene på veivlager så er de opplyste momenter for høy. Sitér dette innlegget Link to post
javel Svart 20.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 kan dette stemme? det med conrod caps? Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Kan stemme det som står der for Conrod (Connection Rod, råde som er det fornorskede ordet), helt vanlig med moment pluss gradetall. Er du i riktig manual så er det nok korrekt :) Ser nesten ut som det står "Lighten 90 degree", men det står nok "Tighten" der. Den feilen har vært gjort før og det fører ikke til noen god båtsesong ;) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 (redigert) Det ligger en service manual på Scribd, jeg har ikke bladd igjennom den, men ser ut som den samme som jeg har på svensk. Det går jo an å bla igjennom å se om det står noe der ? Har også søkt på Volvo S60/V70 personbil med D5 motor, som jo er den motoren Penta D3 er bygget på, og da kommer det opp 20nm på første pass, og deretter 90 grader, så jeg tror nok javel har funnet riktig, det er ikke usannsynlig at marinemotoren bruker 30nm i stedet for 20nm, uten at jeg vet det sikkert ? Redigert 20.Februar.2015 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.