Sjøkaptein Startet 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2015 Jeg skal utvide kjølevann sløyfen om bord, har idag kun tilkoblet en vv bereder. Planen er å koble til to defrostere en til rutene i rorhuset den andre til lugarer og oppholdsrom. Siden strekket med kjølevann slange blir relativt langt kobler jeg til en sirkulasjonspumpe. Jeg ønsker å koble det slik at når jeg starter motor begynner sirkulasjonspumpe å gå. Noen forslag hvordan jeg kan koble dette? Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 12v ut fra tenningslåsen til et reele som mater pumpa med strøm. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Ville heller hatt sirkulasjonspumpen i paralell med en enveisventil i kjølesløyfen. På den måten må ikke kjølevannet nødvendigvis passere pumpen dersom den ikke går... Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Hej! Jag har motsvarande system, Jag har en brytare för cirkulationspumpen som jag kör när det behövs och defrosterna har sin egen brytare. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 21.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2015 Eller pumpa kan kobles til bryteren for defrosteren. Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 21.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2015 vil det bli noen sirkulasjon om pumpa ikke går, eller må den gå uansett om motoren går om den skal varme vannet i varmtvanns berederen eller ikke . jeb Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
I.M.S. Svart 21.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2015 Ved bruk av en skovlhjulspumpe vil vannet passere, dog med noe redusert gjennomstrømningshastighet. Det er jo mange som har en dieseldrevet vannvarmer koblet i serie på sløyfen fra motor til vv bereder, og jeg har ikke hørt om noen spesielle problemer med dette. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 21.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2015 Når jeg kjøpte vannvarmer fulgte det med en slik enveisventil som varmeren skulle paralellkobles med, og i instruksjonen for tilkobling var denne tegnet inn. Jeg tenker at årsaken er dårligere gjennomstrøming i pumpen når denne ikke går. En billig forsikring mot ødelagt vannpumpe, varmgang etc på motor.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.