Jump to content

Forgasser problem 2-takt vannjet

Mr_Stian

Recommended Posts

Hei kjøpte for en stund siden en arctic cat tigershark 640cc vannjet. Denne hadde stått en stund pga selger mente det var noe problemer med toppen. Han mente den tok inn falsk luft når den ble varm pga han hadde brukt gamle bolter når han satte på toppen igjen.

Når jeg hentet den så fant jeg ut at begge justeringsskruene på forgasseren manglet. Det ser ut som om noen har brukt feil skrue på high speed justeringsskruen så når jeg kjøpte nye passet ikke denne. Så jeg fikk tak i en brukt original gasser.

Men sliter litt med og justere den. Får den til og svive på tomgang, men har problemer med og få opp turtallet. Gir jeg gass seint så kommer den, men hvis jeg gir full gass fra tomgang så dør den ut. Fant en Tuning guide på disse mikuni sbn gasserne og der står det at dette skjer når bensinblandingen er "lean". Men når jeg tar ut pluggene så er de våte og mørke. Noen som har noen tips til meg? Se vedlagt film og bilde av pluggene.

Og pluggene, noen tips på hvorfor den ene er blankere enn den andre?

bilde

Hei :smiley:

Du kan glemme å se på pluggene i denne fasen av problemene. Når en to takter går så fint på tomgang som denne gjør så tviler jeg sterkt på at det er noe galt med selve motoren. Den får ikke for mye bensin men for lite, hadde den fått for mye hadde den drukna og blitt veldig vanskelig å få start på igjen. Den starter jo momentant igjen etter stopp og går veldig fint syns jeg.

Er vel snart 20 år siden jeg var nedi motorrommet på en vannjet, er det ikke membran forgasser på disse? Ikke flottørforgasser? Uansett, jeg hadde startet med å plukke den gasseren i småbiter, virker som noe er tett syns jeg, eller om det er noe membran greier som er sprukket. Har du prøvd å montere luftfilter og alt som skal være på plass foresten?

Redigert av Maruma (see edit history)

Når en 2t motor med en slik forgasser går fin på tomgang er den som oftest for mager. Skru ut lavnåla 1/8 omdreining av gangen å test hurtig gaspådrag til den responderer som den skall det kan gott være du blir nøt til å skru inn tomgangsnåla litt får å få den til å gå på tomgang når den har fått nokk bensin. Er den for mager på lavnåla stopper den når du gir gass er den for fet snubler og harker den sant firtakter kraftig på 1/3 pådrag. Husk at lavnåla er i funksjon i hele registret mens høynåla kun virker fra 2/3 pådrag og opp. Skal det du ser på pluggene si deg noe må motoren ha kjørt med forholdsvis høy belastning en god stund.

hvordan mates denne med bensin, er det pumpe eller fall fra tanken?

hvis pumpe, så er det gjerne vakuum i veivhuset som driver en membranpumpe. Blir det rift i denne membranen så vil den suge inn bensin denne veien, slik at sylinderen på den sida blir våtere enn de/de andre

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...