Jump to content

Fram 690dc på land full av frossent regnvann. Noe håp?


Torsen67

Recommended Posts

Dersom vannet står helt opp til utvendig dørk, er den antagelig langt opp på innredningen inne også...?

 

Dersom dette er finer, har du nok en jobb her også, samtidig vil jeg tro at du har en del elektrisk som også er skadet, batterier, vendere kabler osv...

alt av kabler som har ligget under vann bør byttes, i hvert fall alle kabler som har hatt endene under vann. Kablene trekker fuktighet og den "renner" ned til laveste punkt på kabelen. Her blir den liggende å tære, til du får brudd/dårlig kontakt, som vil være vanskelig å finne, og i ytterste konsekvens kan du få varmgang og brann, om kabelen fører mye strøm.

 

Sjekk også skroget utvendig rundt støttene, er disse presset inn i skroget på noe vis, dvs. er det bulker eller sprekkdannelser rundt støttene, både mot skrog og kjøl?

Dersom vannet står opp til over motor, har du en betydelig vekt om bord, som kan føre til delaminering i skroget rundt støttene/opplagringen.

 

Mener ikke å knuse drømmen din, ønsker bare at du sjekker noen punkter, så du ikke går på en smell.

Er du ung og full av pågangsmot og i tillegg har tid og lyst, så burde dette absolutt ikke være noe umulig prosjekt, men du har noen timers jobb før det blir båttur.

 

men fin båt, som går bra i sjøen vil du ha, og i tillegg vil du kjenne båten din bedre enn de fleste...

 

Lykke til

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post

Takk Fernanda.! Jo, har tenkt i de baner du nevner. Tok en rask titt rundt skroget og i utgangspunktet så det veldig bra ut. Men selvsagt, skader kan ha oppstått. Er egentlig ikke noe båt-drøm dette, men det er en fin båt og det kunne i det minste vært artig å fått tømt den for vann slik at man hadde fått ett overblikk. Bla hvilke motor det er. En stor fordel er at det ferskvann vi snakker om her.

 

Hadde jeg fått tatt over båten for en billig penge og kunne hatt den der den står, så kunne jeg i det minste tømt den for vann, kastet det som kastes må, tømt motor for vann og tørket båten, og hatt dette som et langtidsprosjekt. Den står fint til bare den hadde fått en burka over seg med god lufting.

 

Ut i fra dette bilde ser det ut til at den kan komme opp i litt fart også: http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=17780&mid=26490

Link to post

Hei,

Fram 690 ble også levert med Buch 36 og 48 hk dieselmotorer. Kan være noe elektrisk som ikke tåler vann der muligens. NB: Pass på at du pøser på med mye rent ferskvann så snart isen har smeltet. Egentlig gjør du mindre skade ved å la delene stå fortsatt under vann enn ved å ta dem opp. I det du fjerner vannet så starter korrosjonen. Sørg for å fylle alle hulrom i motoren med olje/smøremiddel når du har tømt ut vannet.

 

Plukk av starter, dynamo, releer brytere og annet og rens så godt du kan. Mye av dette lar seg greit bringe tilbake til livet hvis det bare har ligget i ferskvann. Egentlig er det en fordel om vannet også er litt oljeforurenset. Regner med det er mange her på forumet som har peiling på å friskmelde en slik dieselmotor når den har stått under vann.

 

Alt det elektriske er som oftest ok når det blir renset og tørket. Er jo ofte litt jobb å demontere alt mulig men det går som oftest med litt prøving. NB: Husk at det er bedre å la en starter ligge i vann eller kanskje noe tynn olje enn å plukke den av og så la den ligge og tørke hvis du ikke har tid til å demontere og rense med en gang.

Batteri som har hatt polene under vann kan bare kasseres. Ellers er det ganske utrolig hvor mye elektrisk som kan repareres selv om det har ligget i vann. Det beste å skylle med er deionisert vann som du kan kjøpe på f eks Biltema. Veldig viktig å få bort alle spor av salt.

 

Lykke til. Fram 690 er en flott båt som kan være vel verdt å fikse opp.

Link to post

Det som er ulempen med ferskvann er at det fryser så ettertrykkelig, og utvider seg. Dette kan presse på bunnen av motor og ødelegge bunnpanne og/ eller motorfester, og kanskje også selve båten. Jeg har kjøpt en båt i tilsvarende stand en gang, og fant etterhvert ut av at halvparten av motorfestene var knekt. Men motoren berget greit. Tror ikke det er så lett å komme med noen anbefaling om det er verdt bryet å spore opp eier. Er man heldig, er det ikke skjedd noenting, og det er bare å tine opp, pumpe ut og la det tørke. I verste fall må du rive ut alt og plastre glassfiber før gjenoppbygging og innsetting av ny motor (selv om det sikkert skal noe til at det er så galt). Dette kan komme litt an på hvor lenge båten har hatt så mye vann. Har du noen anelse om det?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...