Too Much Startet 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2015 HeiMin første post, men har fulgt med litt på dette forumet siste året så håper jeg kan få noen fornuftige tilbakemeldinger.Vurderer kjøp av en Cheoy Lee Offshore 47. Det er nok liten risiko for at noen melder seg på i kampen så jeg tar sjansen med en link.http://www.boatwizardwebsolutions.co.ukEr jo en ganske uvanlig båt, gammel, men før survey så kan det se ut som om det er en teknisk brukbar båt om prisen blir rett. Men en god del er det alltid å ordne.Er forøvrig innforstått med at dette blir mye jobb, det er ikke noe problem. Blir ferdig med oppussing av et stort hus i disse dager hvor arbeidet et utført de siste 4 år på fritid ved siden av en krevende jobb. Jeg passer nok også inn i kategorien handyman 2.0. Jeg håndterer de fleste sider ved det tekniske rundt båt. Men har ikke hatt stor båt. Man kan sikkert også putte dette inn i avdelingen for 50 års krise. Som alltid så er det jo et men! interiøret bærer vel litt preg av mannskapsavdelingen på en rutebåt fra 70 tallet.Jeg liker ting som er litt utenfor mainstream og ser potensialet i ting. Sammen med stor arbeidslyst har dette gitt gode resultater så langt.Så er spørsmålet er dette noe som i det hele tatt lar seg selge om man skulle gå på en smell? Forventer overhode ikke å tjene noe men er jo greit om det lar seg avhende i ettertid (forutsatt at jeg holder båten i bruks stand). Tenker da spesielt på stor båt med lite plass, farge, Interiør etc.Vet også at dette kommer til å koste noen kroner i vedlikehold / oppgraderinger.Båten skal uansett oppgraderinger etc. kunne brukes om sommeren.Som dere sikkert skjønner er jeg ikke ute etter å seile men å eie en båt litt utenom det vanlige som jeg kan seile med / da på tur med og ikke minst stelle med.Så en delvis oppsummering som jeg ser det. Kan brukes som den er etter pute/madrass bytte vasking etc. Høvlet og epoxy belagt under Solid motor som er grei å reparere Baugpropell (must med den skrogformen) Jeg liker linjene (det er vel her galskapen kommer inn) Greit utstyrt med plotter , radar, AIS (b), VHF etc men det er jo slettes ikke nytt Båten er lovlig i EU (dokumentert) Lakkert skrog (men da er det lavere terskel for å bytte til hvit.) Motor og 110v drevet Kjøleboks Stikker dypt Kjølbolter er antagelig ikke byttet (sitter mest sannsynlig under 200Kg betong) Seil er 8-10 år gamle. Siden båten ligger der den ligger så må den jo hentes hjem, er dette noe et delivery crew er villig til å levere til kielkanalen? Eller blir det for gammelt?Galskap er det jo men har det tippet for langt? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 (redigert) Dette er ikke galskap, og jeg likte mye med denne båten. Henting i UK er uproblematisk, det gjør du selv på en uke eller to. Virker som en solid båt, og som du sier har den mye utstyr. Fine linjer, og en båt som skiller seg ut fra hordene med hvit bobleplast vi ser i norske havner. Det er kanskje ikke en båt som er lettsolgt i bruktmarkedet om du blir lei den, så det må med i regnestykket. På den annen side er den annerledes og det er alltids noen som tør satse på noe annet enn standardbåter. Synes du skal kjøpe den og ha en fin tråd om henting og videre prosjekt her på BP PS: avdelingen for 50-årskriser er et herlig sted! Redigert 24.Februar.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
puddingen Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Tøff og solid båt, likte den jeg Prut hardt ! Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 24.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Takk for svar. Joda ingen 50 årskrise uten eventyrlyst. Så henting er vurdert og løst planlagt for å friske opp gamle men noget mangelfulle kunnskaper. Kom vel frem til at henting alene tar mere en 2 uker. Drevne kompiser har jeg vel heller ikke. Med en ukes erfaring fra seiltur i kroatia i fjor og 2 nye uker bestilt og delvis betalt så må jeg begrense meg til henting fra Cuxhaven om det blir noe av. Ikke har jeg tilgang på erfarent mannskap heller men en god kompis får jeg nok med om det ikke tar for lang tid. Men først får jeg vurdere en tur til UK... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Ja, du bør hente inn mest mulig info, så besiktige, og helst få en takstmann til å se over båten. Om den er det du leter etter så kan du hente den i ferien, og så bruker du ventetiden som mannskap i den lokale seilforeningens klubbregattaer nå i vår, så er du godt trent til å ta turen. Evt kan du leie med deg f.eks medlemmet arkmarin som tar oppdrag som leieskipper. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bergen Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Så er spørsmålet er dette noe som i det hele tatt lar seg selge om man skulle gå på en smell? Forventer overhode ikke å tjene noe men er jo greit om det lar seg avhende i ettertid (forutsatt at jeg holder båten i bruks stand). Tenker da spesielt på stor båt med lite plass, farge, Interiør etc. Det er ingen galskap i dette, jeg synes stilen var for gammelmodig men dette er smak og behag. Men jeg synes ikke den var så billig og tatt i betraktning henteutgifter, MVA og diverse oppgraderinger som du trolig kommer til å gjøre er jeg i tvil om hvor lett den er å få solgt igjen i Norge. 47 fotere er ikke særlig lettsolgt uansett merke, alder og tilstand da flertallet av båteiere rett og slett synes det er for stort å vedlikeholde og håndtere. Når båten er har et gammeldags utseende (jeg likte den egentlig bedre innvendig) faller enda flere potensiell kjøpere i fra. Prismessig er den nesten i samme leie som store gamle Benetau, GibSea eller Bavaria som rett nok er 3-4 fot mindre enn denne. Dette er båter som er 20 år nyere i faktisk alder og enda mer i design. Men skal du reise på langtur eller føler deg sikker på at dette er båten for deg i mange år fremover får du mye båt for pengene. Lykke til uansett hva du ender opp med :-) Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 6.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Jeg har valgt en noe utradisjonell metode og har prutet som bare pokker siden båten har ligget på land i 2 år uten å ha sett den og uten forpliktelse for meg. Båten er nå holdt av til meg. Selger er nå veldig gretten men fortsatt høflig og vill ikke godta Subject to Survey eller Sea Trails. Mao "as is where is" på land. Jeg kan da forkaste hele greia, se båten på egenhånd, eller forlange å ha med med en surveyor når jeg besiktiger båten. Å få båten på vannet for testing er utelukket. Har også hatt kontakt med tidligere eier som mener at båten er i god stand og uttaler at med normal service samt gjennomgang av tanker ville han ikke nøle med å ta båten til Norge. Det som er kilent er jo at det er himla langt til båten hvis jeg må fikse mye før avreise, alternativt blir det dyrt om jeg må sette bort jobben til andre. Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Å kjøpe båt "på rot" uten muligheter for testing bør jo absolutt påvirke prisen kraftig og kan gjøre det til et godt kjøp. Jeg ville stolt på magefølelsen og tatt en så grundig gjennomgang som mulig før handel. Flott båt Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Too Much Svart 13.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 (redigert) Så er båten besiktiget. Jeg ble så forbannet at jeg glemte å ta bilder. Til tross for garanti om at det fantes papirer på at båten var satt i drift i EU før 16.06.1998. Var det ikke spor av noe annet en en inførselsdeklarasjon fra 2003. Selger valgte å fokusere på en gammel bilett fra Panamakanalen. Båten var forøvrig et vrak. Meget godt vedlikholdt betyr: - Svikt i dekk og delaminering - Store bulker over vannlinjen sammenfallende med røstjern hvorav den ene hadde kraftig skarp knekk horisontalt. På baksiden en slett reparasjon - Skroget bar preg av ytterligere reparasjoner og flere felter med ny lakk og flekking med kost pga flassing - så mye grønske over hele båten at det var risikabelt å bevege seg på dekk - El anlegg bestående av supertynne kina ledninger og stiv installasjonskabel for hus - Masse irr på eltavle - Gearkasse og litt av motor dekket av vann med 1 cm olje på toppen - Mesteparten av dørlåser var utslitte eller manglet delvis eller lot seg ikke lukke - Ingen dører lot seg lukke (2 cm off) - Hengsler til alle stuerom i cockpit var defekekte - 1 cm mugg i stengt kjøleboks sammen med utgamle vannflasker og noe ubestemmelige greier - Tykke lag av møkke på alle skott - Masse skrot Alt identifisert på under en time... Mao. en feriedag og en del kroner rett i dass. Men båt skal jeg fortsatt ha :-) men satser nok på det lokale markedet på Østlandet. Kjetil . Redigert 13.April.2015 av Kjetila (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.