Eureka Startet 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2015 (redigert) Ifbm litt trøbbel med drivstofflinjen i seilbåten fra 1982, er jeg fristet til å bytte ut eksisterende tank. Dagens tank er sannsynligvis av alu, på ca 40 liter. -motoren er en yanmar 2gm20 med sitt beskjedne forbruk. Så jeg antar at om jeg går opp til max 50 liter, så holder det til mitt bruk. Dagens tank er relativt høy. Skulle tatt bilder og mål i dag, men glemte det. Men den er ihvertfall 40 cm høy og smalere i bunnen enn toppen. Utover vanlige tilkoblinger for påfylling, lufting, ut til motor og retur, så er det nok med en tilkobling for eventuel dieselvarmer. Dagens tank har høyst analog giver, ved at det er en gjennomsiktig slange som er tilkoblet bunn og topp, som viser eksakt nivå. Så ny tank må nok ha nytt instrument. Hvilke hensyn må tas mtp valg av tank til seilbåt? Er det pga båtens vedvarende krengning at den gamle tanken er smalere i bunnen? Bladde litt rundt på watski, flak og maritim sine sider og ble ikke videre imponert over utvalget. Ingen tanker lignet min. Kun en rød tank, etter sigende ment for bensin, var av den høye typen. Tåler ikke tankene de ulike typer drivstoff? Et bilde jeg hadde for hånden... Redigert 24.Februar.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Ser ut til å være ok plass til å bygge større tank i høyden. Enkleste er sikkert å beholde samme fasong. Lever den gamle inn på eit verksted å be om tilbud ? :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eureka Svart 24.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 (redigert) Ja, kanskje like lett å å få den spesiallaget. Hvordan det det normal prismessig i forhold til standard hyllevare? Synes å kjenne pengene renne ut mellom nevene nå... I dag er jo også deler av opplegget med kobberrør. Så det blir vel utskifting av det også, samt nytt forfilter... Hva er å foretrekke, alu, stål eller plasttank? Redigert 24.Februar.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Hva er poenget med å skifte ut tanken hvis den ikke er lekk? Hadde jeg vært blakk, hvilket jeg er, ville jeg renset tanken og satt den tilbake på plass. En slik tank kan holde like lenge som båten. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Men kobberrør er vel supert ? Uansett tank-tanker. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Det funker vel hel bra! Også i hht. spec. for fiskefartøyer. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Sant sant... Det er tusen ting på bruke penger på. Kostnadene for en ny tank, overstiger drivstoffutgiftene i all overskuelig fremtid :) Kommer til å plukke ut tanken i morgen. Men jeg må bli klok på hvordan slike koblinger på kobberrør funker... -det er skrudd en kobling ned på tanken,og sikkert et stigerør fast i koblingen, inni tanken. Rørene videre er skrudd fast i koblingene. Er det bare å skru sammen igjen etterpå? Med noen overganger, så kan jeg vel gå over til slanger hele veien. Det er flere tilkoblinger og rør enn nødvendig. Når tanken er ute, så skal det sikkert gå greit å inspisere via påfyllingsstussen. En opplakkering er vel også på sin plass :) Det kommer i såfall i prosjekttråden :) Men dette med smalere tank i bunn enn topp, og at den er høy og smal, er det pga at den kun rommer ca 40 liter og at en seilbåt krenger? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Det ser ut som om det er vanlige skrukoblinger ja. De kan demonteres og monteres igjen. Bruk to nøkler å hold igjen når du løser, aldri la røret ta "støten". Konisk tank kan være pga skroget skrår utover, dvs utnyttelse av plassen ? Men det virker også fornuftig med tanke på krenging dersom du ha motor i drift for lading samtidig som du seiler. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Nei, det er fordi tanken skal følge skrogformen. Motoren din tåler uansett ikke mer krenging enn rundt 20 grader (se instruksjonsboken) under gange. Alt sammen er bare å skru fra hverandre og skru tilbake på plass. Ser veldig bra ut fra hva jeg kan se av bildet. Bruk eksempelvis en litt stor skiftenøkkel til å holde ventilkroppen (10" eller større). Bruk fastnøkkel på koblingen. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Gjer rein tanken, ta ein visuell sjekk. Om det ser bra ut hadde eg ikkje bytta. Kan uansett vere greitt å helse på dyra i tanken, før dei helsar på deg igjen Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 -godt med fornuftige innlegg som får en til å tenke seg om. Jeg har opptil flere ganger begynt på modernisering ombord, som egentlig bare har gitt mere arbeid enn nytte. En bred og lav tank, med stigerør i senter, kan vel gi litt trøbbel dersom det er lite diesel på tanken og båten krenger... -vs en tank som er smalere i bunnen.... -tenkte jeg. Men ja, tanken er rettvinklet inn mot senter av båten, og breder ut mot skutesiden. Spørs om jeg i stedet pådrar meg en ny kjøleboks i stedet... Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Dersom det er blir aktuelt å skifte tanken har Plastinvent et stort utvalg i tanker. Stusser for fylling, lufting, utløp etc. plasseres etter kundens ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Da var gamletanken ute, selve jobben tok 30 minutter, og skal tømmes i kveld. Mer om det i comfort-prosjekttråden. Plastinvent er et råhett tips om det blir bytte av tank. Takker for det! Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Holder på med samme prosjektet i comforten min. Hvilke tank landet du på? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Det gamle fikk livsforlengende medisin :) Vasket, rengjorde og tørket den. Pusset ned utvendig hvor det var antydninger til pitting tæring, svetting og hull i gamle sveiser. La på BT to komp kjemisk metall, alu. Er et pulver og en herder. Lot herde, som gikk fort. Monterte tanken og fylte opp. Alt vel. Har du en utvendig slange fra topp og bunn, bytt til ny. Totalt ca 100 kr i kostnader. Er tanken din lik min? Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Hørtes billig og bra ut :-) har en tankmåler liggende så ble litt inspirert til å vaske, polere og remontere. Hadde vært greit med en patent hvor jeg bare har et påfyllingspunkt, mot to som i dag. Får forske litt på hvordan den løses i helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.