Jump to content

Ny dieseltank til seilbåt.


Eureka

Recommended Posts

Ifbm litt trøbbel med drivstofflinjen i seilbåten fra 1982, er jeg fristet til å bytte ut eksisterende tank.

 

Dagens tank er sannsynligvis av alu, på ca 40 liter. -motoren er en yanmar 2gm20 med sitt beskjedne forbruk. Så jeg antar at om jeg går opp til max 50 liter, så holder det til mitt bruk.

Dagens tank er relativt høy. Skulle tatt bilder og mål i dag, men glemte det. Men den er ihvertfall 40 cm høy og smalere i bunnen enn toppen.

Utover vanlige tilkoblinger for påfylling, lufting, ut til motor og retur, så er det nok med en tilkobling for eventuel dieselvarmer.

Dagens tank har høyst analog giver, ved at det er en gjennomsiktig slange som er tilkoblet bunn og topp, som viser eksakt nivå.

Så ny tank må nok ha nytt instrument.

 

Hvilke hensyn må tas mtp valg av tank til seilbåt?

Er det pga båtens vedvarende krengning at den gamle tanken er smalere i bunnen?

 

Bladde litt rundt på watski, flak og maritim sine sider og ble ikke videre imponert over utvalget. Ingen tanker lignet min. Kun en rød tank, etter sigende ment for bensin, var av den høye typen.

 

Tåler ikke tankene de ulike typer drivstoff?

 

Et bilde jeg hadde for hånden...

bilde

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Ja, kanskje like lett å å få den spesiallaget. Hvordan det det normal prismessig i forhold til standard hyllevare?

 

Synes å kjenne pengene renne ut mellom nevene nå... I dag er jo også deler av opplegget med kobberrør. Så det blir vel utskifting av det også, samt nytt forfilter...

 

Hva er å foretrekke, alu, stål eller plasttank?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Sant sant...

 

Det er tusen ting på bruke penger på.

Kostnadene for en ny tank, overstiger drivstoffutgiftene i all overskuelig fremtid :)

 

Kommer til å plukke ut tanken i morgen. Men jeg må bli klok på hvordan slike koblinger på kobberrør funker... -det er skrudd en kobling ned på tanken,og sikkert et stigerør fast i koblingen, inni tanken. Rørene videre er skrudd fast i koblingene. Er det bare å skru sammen igjen etterpå? Med noen overganger, så kan jeg vel gå over til slanger hele veien.

Det er flere tilkoblinger og rør enn nødvendig.

 

Når tanken er ute, så skal det sikkert gå greit å inspisere via påfyllingsstussen.

 

En opplakkering er vel også på sin plass :)

 

Det kommer i såfall i prosjekttråden :)

 

Men dette med smalere tank i bunn enn topp, og at den er høy og smal, er det pga at den kun rommer ca 40 liter og at en seilbåt krenger?

Link to post

Det ser ut som om det er vanlige skrukoblinger ja. De kan demonteres og monteres igjen. Bruk to nøkler å hold igjen når du løser, aldri la røret ta "støten".

Konisk tank kan være pga skroget skrår utover, dvs utnyttelse av plassen ? Men det virker også fornuftig med tanke på krenging dersom du ha motor i drift for lading samtidig som du seiler.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Nei, det er fordi tanken skal følge skrogformen. Motoren din tåler uansett ikke mer krenging enn rundt 20 grader (se instruksjonsboken) under gange. Alt sammen er bare å skru fra hverandre og skru tilbake på plass. Ser veldig bra ut fra hva jeg kan se av bildet. Bruk eksempelvis en litt stor skiftenøkkel til å holde ventilkroppen (10" eller større). Bruk fastnøkkel på koblingen.

Link to post

-godt med fornuftige innlegg som får en til å tenke seg om. Jeg har opptil flere ganger begynt på modernisering ombord, som egentlig bare har gitt mere arbeid enn nytte.

 

En bred og lav tank, med stigerør i senter, kan vel gi litt trøbbel dersom det er lite diesel på tanken og båten krenger... -vs en tank som er smalere i bunnen.... -tenkte jeg.

Men ja, tanken er rettvinklet inn mot senter av båten, og breder ut mot skutesiden.

 

Spørs om jeg i stedet pådrar meg en ny kjøleboks i stedet...

Link to post
  • 1 år senere...

Det gamle fikk livsforlengende medisin :)

 

Vasket, rengjorde og tørket den. Pusset ned utvendig hvor det var antydninger til pitting tæring, svetting og hull i gamle sveiser.

La på BT to komp kjemisk metall, alu. Er et pulver og en herder.

Lot herde, som gikk fort. Monterte tanken og fylte opp. Alt vel. Har du en utvendig slange fra topp og bunn, bytt til ny.

 

Totalt ca 100 kr i kostnader.

 

Er tanken din lik min?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...