Jump to content

Hvor mang mm2 kabel til ankervinsj.

Bisse

Recommended Posts

Har i dag ryddet i batterirommet, flyttet hovedstrømsbrytet og bryter for ankervinsj. De var plassert nede i batterirommet, noe som gjorde at det ble mye bøying og vekk med teppe og luke for å komme til. Kablene jeg brukte til og fra bryterene er 16mm2. Det er noe tynnere enn de som satt der fra før. Er dette for snaut? Satt også opp en koblingsskinne slik at ikke alt må kobles rett på batteripolene. Koblingsskinnen tåler 150Amper.

bilde

Ole-Martin Nilsson, Halden.

La oss ikke håpe en elektriker har koblet det der for full pris. :giggle:

Men selvgjort er velgjort, bare ledningene er faste så skal ingen klage. Og spenninger opp til 48V har du lov å leke med selv :thumbsup:

Ha gjerne en sikring på de tynne ledningene, jeg bruker en 16A 230V automatsikring på de små forbrukerne mine som lanterner og bilstereo.

Går sikringen eller jeg lager en kortslutning når jeg kobler, spretter automaten ut :yesnod:

Først må du finne ut hvor mye strøm ankervinsjen trekker. Dette står på den. La oss si den trekker 85A 12V.

La oss si du har 10 meter med 16mm2 kabel, altså 5 meter distanse til vinsjen.

R=10*0.0175/16=0.011 V=0.011*85=0,935V

Spenningsfall: 12/0,935=12,83%.

For 12V hadde jeg prøvt å holde spenningsfallet til maks 5-10%. Egentlig er batterispenningen 13,8V men det synker til 12V ved belastning.

Så 16mm2 er greit nok om avstanden er mindre en ca 4 meter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...