Jump to content

Yanmar 1GM10, ulyd ved et bestemt turtall


toro

Recommended Posts

hei!

jeg har en Yanmar 1GM10 og fast aksling på seilbåten og har nå oppdaget et u-lyd(yling) ved et bestemt turtall(ca halv fart). Hører ingen ting når båten står i fri. Klarer ikke helt å lokalisere lyden kommer fra om propell,aksling eller gear. Noen som har noen tips?

toro

Link to post
Share on other sites

Hei !

jeg har sett på tråden på s. 8, men det går litt mer på båter i større fart. Kan det bli samme synginga på en propell i fem knop? Jeg har også vært å luftet den vannkjølte pakkboksen og smurt med fett, men det hjalp ikke. Det er vel kanskje giret, men rart at det ble noe feil med det akkurat ved sjøsetting. Er det dyrt å overhale gir.

toro

Link to post
Share on other sites

Den gamle propellen min hadde syngingen fra 4 til 5 knop. 1200 til 1500 omdreininger.Den nye propellen fra 6 til 7 knop ved 1600 - 1900 omdreininger. Du får hete tokter første gang man blir klar over lyden. Lyden kan oppstå om man har praimet og bunnstoffet propellen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...