toro Startet 1.Mai.2005 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2005 hei! jeg har en Yanmar 1GM10 og fast aksling på seilbåten og har nå oppdaget et u-lyd(yling) ved et bestemt turtall(ca halv fart). Hører ingen ting når båten står i fri. Klarer ikke helt å lokalisere lyden kommer fra om propell,aksling eller gear. Noen som har noen tips? toro Sitér dette innlegget Link to post
Akira Maru Svart 1.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2005 Klarer ikke helt å lokalisere lyden kommer fra om propell,aksling eller gear. <{POST_SNAPBACK}> Pakkboks eller gearboks. Sjekk pakkboksen og smurning, er den fettsmurt sjekk fett. Er den vannsmurt, har du husket å lufte etter sjøsetting? Sjekk oljenivå i gear. Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
toro Svart 1.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2005 Lyden oppstod rett etter sjøsetting. Pakkboksen er vannsmurt, men hvordan lufter jeg pakkboksen. Det vises bare en gummihylse rundt akslingen. toro Sitér dette innlegget Link to post
fokus Svart 1.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2005 Hei toro. Gå til tråden " ubehagelig lyd fra ny motor/propell". Var sist inne igår. Kanskje du kjenner deg igjen med synging/hvining i båten. Den høres over alt. Sitér dette innlegget Link to post
fokus Svart 1.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2005 Hei toro. Har du funnet den på side 8 kl.12.39 som siste nå ? Sitér dette innlegget Link to post
toro Svart 1.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2005 Hei ! jeg har sett på tråden på s. 8, men det går litt mer på båter i større fart. Kan det bli samme synginga på en propell i fem knop? Jeg har også vært å luftet den vannkjølte pakkboksen og smurt med fett, men det hjalp ikke. Det er vel kanskje giret, men rart at det ble noe feil med det akkurat ved sjøsetting. Er det dyrt å overhale gir. toro Sitér dette innlegget Link to post
fokus Svart 1.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2005 Den gamle propellen min hadde syngingen fra 4 til 5 knop. 1200 til 1500 omdreininger.Den nye propellen fra 6 til 7 knop ved 1600 - 1900 omdreininger. Du får hete tokter første gang man blir klar over lyden. Lyden kan oppstå om man har praimet og bunnstoffet propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.