"LISE"
Når jeg kjøpte og monterte vannvarmer startet jeg med en liten sløyfe som inneholdt varmer, varmtvannstank, en stor defrostervifte, samt to mindre konvektorer med vifter, alt manuelt styrt med av/på brytere. Testet ut dette en sesong før jeg monterte flere komponenter og styring som delvis beskrevet her i tråden.
Her er et bilde fra første installasjon. Det viser en konvektor med vifte og en sirkulasjonspumpe som er plassert i trinnet mellom salong og forpigg. Bildet er tatt ovenifra og ned. Toalett inn til venstre, forpigg ned på bildet og stikkabin opp og ut til høyre.
I det nye oppsettet skulle det også inn en vifte til høyre som blåser luft inn i stikkabin. Tatt hull til vifte:
Her er et bilde for å lettere orientere seg. Trapperom med stikkabin til høyre.
Saget ut hull til vifte. Merk at dette skjedde før jeg rev stikkabin:
Ny vifte på plass:
Sett fra innsiden:
Så kommer en tanke om at dette rommet burde henge sammen med rommet under dørk og madrass i stikkabin. Dette for å sørge for litt sirkulasjon i dette rommet.
Skjærte derfor ut bunn i trapperommet og støpte inn plater som forlenget skottet til venstre og nede i bilde, for å avgrense og tette dette rommet fra øvrige rom. I topp og høyre ser man at det nå er åpent til stikkabin.
Ned til venstre i bildet ser vi at det er åpent under og opp til trapperommet.
Ny topcoat i skrogbunn og vannslanger tilkoblet og isolert.
Oversiktsbilde.
Nå er altså trapperommet åpent til rom under dørk og seng i stikkabin. I tillegg er det en stor luftventil under siste trappetrinn. Dette sørger for at man ikke får stillestående luft under dørk, noe som ville ført til fukt og lukt.