Jump to content

Edit History

"LISE"

"LISE"

Hopper igjen i kronologien og skriver en post om et dagsaktuel prosjekt. Båten har ikke vært på land på to år og er meget grodd og skriker etter vedlikehold.

 

To to listen:

Spyling, bunnsmurning og sink

Polering og voks under fenderlist

Bytte av propell

Bytte av cutless

Bytte av pakkboks

Sjekke aksling for kast

Inspeksjon av baugpropell

Rengjøre og lakere i "kjølsvinet"/kjølen

Modifisere motorlabber og rette opp motor

 

I havnen jeg ligger tar de opp båtene med kran. Båter opp til 30fot får plass i en vogn de har og kan kjøres litt lengre inn på land for opplag/vedlikehold. Båter over 30fot må stå på kaikanten og er forbeholdt korte opphold.

 

Jeg tok derfor turen til nabohavnen som tilhører samme småbåtlag og fikk satt opp der. Der tar de opp med vogn og hjullaster.

 

20210929_174655.jpg.2e7c35e02fa624354fcd8d26502e72c6.jpg

 

Denne havnen har litt kraftigere høytrykksspyler enn jeg har brukt tidligere. Så her kom det fram noen gamle skader som har vært skjult bak flere lag bunnstoff.

 

20210930_125610.jpg.f4b083ac58af0505beb626ef7c72021a.jpg

 

Bilde over er tatt bak på flapsen og er ca. 5cm stor. Altså ingen stor sak.

I tillegg dukket det opp en skade under kjølen. Ikke særlig dyp eller alvorlig, mest kosmetisk. Har ingen bilder av skaden, men her er den ferdig slipt.

 

20211025_162500.jpg.d5cde4587831db4b16e6c9154130d0d9.jpg

 

20211025_162510.jpg.2795ce2804f707d1308afdf09515abdd.jpg

 

Så var det å demontere propell, men før jeg demonterte merket jeg meg at akslingen har slipespor ca. 5mm utenfor cutlesslageret.

20210930_125536.jpg.853b89890b2d01c7bc39632ddd99f8ed.jpg

 

 

Teorien er at akslingen blir presset inn ca. 5mm ved marsj/fult pådrag. Dette rimer med at motor står for høyt på bolten på motorlabbene, og at momentet blir for høyt. Har også merket meg en vibrasjon fra 3/4 pådrag og oppover. Noe som også sammen med alder er grunnen til at jeg nå vil gå over hele drivlinjen.

 

20200619_092239.jpg.e44b5c64208a9ae9e042405a2fdbe3b6.jpg

 

Over et bilde av motorlabben. Byttet disse for noen år siden og de nye labbene bygde mindre enn de gamle. Derfor ble den stående helt øverst på bolten. Dette må fikses nå.

 

20210930_125940.jpg

"LISE"

"LISE"

Hopper igjen i kronologien og skriver en post om et dagsaktuel prosjekt. Båten har ikke vært på land på to år og er meget grodd og skriker etter vedlikehold.

 

To to listen:

Spyling, bunnsmurning og sink

Polering og voks under fenderlist

Bytte av propell

Bytte av cutless

Bytte av pakkboks

Sjekke aksling for kast

Inspeksjon av baugpropell

Rengjøre og lakere i "kjølsvinet"/kjølen

Modifisere motorlabber og rette opp motor

 

I havnen jeg ligger tar de opp båtene med kran. Båter opp til 30fot får plass i en vogn de har og kan kjøres litt lengre inn på land for opplag/vedlikehold. Båter over 30fot må stå på kaikanten og er forbeholdt korte opphold.

 

Jeg tok derfor turen til nabohavnen som tilhører samme småbåtlag og fikk satt opp der. Der tar de opp med vogn og hjullaster.

 

20210929_174655.jpg.2e7c35e02fa624354fcd8d26502e72c6.jpg

 

Denne havnen har litt kraftigere høytrykksspyler enn jeg har brukt tidligere. Så her kom det fram noen gamle skader som har vært skjult bak flere lag bunnstoff.

 

20210930_125610.jpg.f4b083ac58af0505beb626ef7c72021a.jpg

 

Bilde over er tatt bak på flapsen og er ca. 5cm stor. Altså ingen stor sak.

I tillegg dukket det opp en skade under kjølen. Ikke særlig dyp eller alvorlig, mest kosmetisk. Har ingen bilder av skaden, men her er den ferdig slipt.

 

20211025_162500.jpg.d5cde4587831db4b16e6c9154130d0d9.jpg

 

20211025_162510.jpg.2795ce2804f707d1308afdf09515abdd.jpg

 

Så var det å demontere propell, men før jeg demonterte merket jeg meg at akslingen har slipespor ca. 5mm utenfor cutlesslageret.

20210930_125536.jpg.853b89890b2d01c7bc39632ddd99f8ed.jpg

 

 

Teorien er at akslingen blir presset inn ca. 5mm ved marsj/fult pådrag. Dette rimer med at motor står for høyt på bolten på motorlabbene, og at momentet blir for høyt. Har også merket meg en vibrasjon fra 3/4 pådrag og oppover. Noe som også sammen med alder er grunnen til at jeg nå vil gå over hele drivlinjen.

 

20200619_092239.jpg.e44b5c64208a9ae9e042405a2fdbe3b6.jpg

 

Over et bilde av motorlabben. Byttet disse for noen år siden og de nye labbene bygde mindre enn de gamle. Derfor ble den stående helt øverst på bolten. Dette må fikses nå.

20210930_125940.jpg



×
×
  • Create New...