"LISE"
Hopper igjen i kronologien og skriver en post om et dagsaktuel prosjekt. Båten har ikke vært på land på to år og er meget grodd og skriker etter vedlikehold.
To to listen:
Spyling, bunnsmurning og sink
Polering og voks under fenderlist
Bytte av propell
Bytte av cutless
Bytte av pakkboks
Sjekke aksling for kast
Inspeksjon av baugpropell
Rengjøre og lakere i "kjølsvinet"/kjølen
Modifisere motorlabber og rette opp motor
I havnen jeg ligger tar de opp båtene med kran. Båter opp til 30fot får plass i en vogn de har og kan kjøres litt lengre inn på land for opplag/vedlikehold. Båter over 30fot må stå på kaikanten og er forbeholdt korte opphold.
Jeg tok derfor turen til nabohavnen som tilhører samme småbåtlag og fikk satt opp der. Der tar de opp med vogn og hjullaster.
Denne havnen har litt kraftigere høytrykksspyler enn jeg har brukt tidligere. Så her kom det fram noen gamle skader som har vært skjult bak flere lag bunnstoff.
Bilde over er tatt bak på flapsen og er ca. 5cm stor. Altså ingen stor sak.
I tillegg dukket det opp en skade under kjølen. Ikke særlig dyp eller alvorlig, mest kosmetisk. Har ingen bilder av skaden, men her er den ferdig slipt.
Så var det å demontere propell, men før jeg demonterte merket jeg meg at akslingen har slipespor ca. 5mm utenfor cutlesslageret.
Teorien er at akslingen blir presset inn ca. 5mm ved marsj/fult pådrag. Dette rimer med at motor står for høyt på bolten på motorlabbene, og at momentet blir for høyt. Har også merket meg en vibrasjon fra 3/4 pådrag og oppover. Noe som også sammen med alder er grunnen til at jeg nå vil gå over hele drivlinjen.
Over et bilde av motorlabben. Byttet disse for noen år siden og de nye labbene bygde mindre enn de gamle. Derfor ble den stående helt øverst på bolten. Dette må fikses nå.