"LISE"
Akslingen var ute og da var det bare å bryne seg på cutless lageret. Det var ikke mye slarke å kjenne i lageret, men gummien så sprø ut og har en mistanke om at dette ikke har vært skiftet under båtens 35 årige liv.
Fjernet setskruene og skar på langs inn i lageret med bajonettsag. Tok ut gummien først for å få bedre kontroll.
Vanskelig å vite om jeg var gjennom, og ville ikke skade hylsa. Skar derfor to tette spor for da var det lett å se om biten i mellom løsnet.
Fikk ut den midterste biten og brukte kløyva på hammeren for å få et godt tak i resten av lageret og trakk dette ut.
Hylse og aksling kontrollmålt og nytt lager ankom i posten.
Hadde lest noen tråder om andre som skifter og oppskriften virket å være enkel. Kjøl ned lager, varm hylse, smør opp og skubb inn.
Så kom det nok en nybegynnertabbe.
Hadde lageret 20min i kjøleskapsfryseren, varmet hylsa og "skulle bare sjekke". Jommen gikk ikke lageret lett inn! 3 cm inn sa det stopp... HAMMER! løpte febrilsk å hentet en liten hammer og slo på med trekloss. Nok en 2cm inn så bom stopp.
Skulle selvsagt kjølt lageret lengre, varmet hylsen mer, brukt bedre smøring og hatt alt klappet og klart før jeg "skulle bare"!
Ring en venn!
Fikk hjelp og fikset et gjengestag igjennom hylsa med to dreide endelokk for å sentrere staget.
Så var det å varme hylsa med gassvarmer, kjøle lageret med frysespray og stramme til på skrallenøkkelen. Måtte varme og kjøle tre ganger og kjøle det hele ned med vann imellom før lageret var inne.
Man lærer mye av å ikke gjøre alt helt rett fra starten av, ikke minst nye banneord! Men med rette bekjente, krativitet og pågangsmot løser det meste seg!
Bunnsmøringen gikk knirkefritt