"LISE"
Har lest i forskjellige tråder om litt ulike framgangsmåte ved montering av propell. Tenker da særlig på om propellen skal varmes og om konen skal smøres. Jeg valgte å varme propellen til ca 40grader, akslingen hadde utetemp som var på ca 5g. Smurte litt fett på kon og loctite på gjengene. Skrudde til med det jeg tror var passende makt. Korrekt? Vel det får jeg vite om propellen faller av, eller nesten gang den skal av.
Har tidligere nevnt at motoren stod montert for høyt på bolten til motorlabbene.
Planen er å borre nye hull i den 90graders vinkelen som er mellom motor og labb, for å komme lengre ned på pinneskruen.
Skrudde opp motoren ca 10mm, før jeg kilte under motoren med treklosser mot skroget.
Så var det å senke motor ned på treklossen og få modifisert brakettene.
Når jeg skulle montere tilbake oppdaget jeg at motorlabben på babord side var slarkete... Fa€₩ i H€(×=£=! 😅
Gikk for samme labben igjen, men opp fra 70 til 80 i shore. Skal tåle 30% mer belastning, samt at å montere motor lengre ned på pinneskruen vil minske momentet betydelig.
Skar i stykker den gamle labben og brukte den som shims under ny labb.
Labbene er festet i en gjenget stålplate som er skrudd og plastet til skroget/skrogforsterkningen.
Så var det å hekte sammen aksling og gir for oppretting.
Syntes ikke flensene gikk sammen som de skulle og fikk ikke til dette med føleblekket. En titt utenfor forklarte hvorfor.
Bosset på den nye propellen er ca 20mm lengre enn den gamle. Derfor ligger den an mot cutlesslageret med ca. 0.5mm glipe mellom gir og akselflens.
Fa€₩ i H€£₩€??€! Å kun være teoretisk faglært og ha gammel båt byr stadig på nye hodepiner!
Så, da var det å tegne opp en skisse og ta opp telefonen!
Planen er å få dreid en spacer mellom flensene.
Fortsettelse følger!