steini777 Startet 1.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2015 (redigert) Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg båt, og har naturligvis ikke prøvd den på sjøen enda. Det er en Fjord 15 foter med 35 hk Jonhson fra ca 1985. Båten har elstart, og det jeg lurer på er: Hvordan kan jeg finne ut om motoren har dynamo for lading av batteri under kjøring? Jeg har målt spenning på batteriet før og etter start, og begge gangene viste samme resultat, ca 12 volt. Spenningen ville vel kanskje vært høyere på tomgang om den hadde hatt dynamo? Er det mulig å montere dynamo hvis den ikke allerede har det? Redigert 1.Mars.2015 av steini777 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 1.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2015 (redigert) Den har nokk ikke noen dynamo i tradisjonell forstand. Men den har en spole under svinghjulet som produserer den strømmen som skal til for å lade batteriet. Å montere en vanlig dynamo på den motoren skal du nokk få slite med. Men det er ikke unormalt at slike motorer ikke lader noe på tomgang. Redigert 1.Mars.2015 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2015 du burde uansett sett en økning etter kjøring, spesielt med motor igang. Kanskje den ikke lader som den skal, pga kaputt likeretter/regulator Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
steini777 Svart 1.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2015 Takker for svar. Da får jeg får se når sesongen starter om den gir noe mer strøm under kjøring Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 1.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2015 Jeg vil tro der sidder et stik på venstre side med en gummiprop på. Under den sidder et udtag hvor man kobler en lade ensretter der kobles på batteriet. Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 Her er en prinsippskisse for hvordan ladeopplegget vanligvis er på 2-taktere av den årgangen. Jeg er enig med ivar i at første mistenkte bør være likeretterbroa (og/eller spenningsregulatoren hvis den er utstyrt med slikt.). Punkt nummer 2 er å sjekke ladespolen (er plassert under svinghjulet) for mulig brudd i viklingene. Ved brudd i ladespolen vil sannsynligvis heller ikke turtelleren virke. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 Du kan nå først se om ikke spenningen stiger når motoren får 3-4000 RPM disse systemene ladet sjelden på lavt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.