Jump to content

Glomex talitha antenne virker ikke...

svendmb

Recommended Posts

bilde

Har akkurat montert denne antennen i båten, men får den ikke til å virke. Jeg har ikke fått meg tv enda, men prøver på radioen og det er ikke mulig å få inn noe. Har prøvd å både kople via splitter (montert før den medfølgende antenne forsterkeren) og direkte på antennen, men uten resultat. Splitteren er en vanlig splitter som deler signalet likt i 2 (5-2300mhz). Jeg får faktisk mer inn på radioen når kun kabelen er koplet på, altså før jeg kopler inn antennen. Gjør jeg noe galt, eller er antennen min død? I følge både selger (Seatronic) og orginalembalasjen skal den kunne brukes til både tv og radio...

Dersom antennen trenger strøm, så må den få det gjennom antenne forsterkeren. Det er ikke noen mulighet for å kople til strøm på selve antennen. Forsterkeren er separat og for strøm fra egen kurs. Den virker (led lyser). Splitteren min sjal også slippe igjennom likestrøm, så det skulle gå. Kan prøve å måle spenning neste gang jeg er i båten. Noen som vet om antennen skal ha strøm? Står ikke noe om det i monteringsanvisningen.

Denne antennen er fullstendig passiv og skal IKKE ha strøm. Det er det forsterkeren som skal ha 12V for å fungere. Er kabelen mellom antennen og forsterkeren og den videre ut fra forsterkeren originale? Er pluggene skrudd godt til? Å få god kontakt inn i antennen er litt fiklet, men med det medfølgende verktøyet skal det gå greit egentlig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Alt er koplet skikkelig. Har til og med klart å ohme både skjerm og leder helt fra radioen og til den f-pluggen som skal inn i antenna, og det er skikkelig forbindelse hele veien. Det er riktignok ikke bare "originale" kabler, men har brukt skikkelige koaksialkabler hele veien. Jeg har også skikkelig verktøy for montering av f-plugger. Kan virke som om det er noe galt i antennen. Vet noen om det ligger noen komponenter i antennen foruten selve sløyfa? Har forsøkt å ohme antennen men det er ikke målbar forbindelse mellom skjerm og leder.

Det er godt mulig det er en kondensator i serie med senterlederen i antennen i forbindelse med overgang fra usymetrisk til symetrisk antenneelement. Jeg fant frem den mindre versjonen av Glomeks antennen som jeg nylig har byttet ut til fordel for en Talitha antenne, og når jeg måler der er det ikke forbindelse mellom seterleder og skjerm. Jeg vil tro det er slikt for din også. Og ikke ta det ille opp, men i tillegg til at du har målt forbindelsen i kablene til å være OK, har du også sjekket for kortslutning? Det hadde jo vært greit om det var der feilen lå. :smiley:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nei, kun TV. Jeg hadde en gammel bilstereoradio med egen antenne, men den radioen har streiket. Nå har jeg kun en løs DAB+ radio uten mulighet for ekstern antenne. Men før eller siden blir det nok en fastmontert radio med mulighet for ekstern antenne. Da blir det min tur til å finne en god antenneløsning. Det jeg skrev om hvilken antenne jeg har nå, stemmer forresten ikke helt. Det gikk litt fort i svingene. Jeg byttet fra en 25cm eldre Talitha, til en 37cm Glomex Nashira med merkbart bedre TV-mottak.

Oppdatering; Jeg kontaktet seatronic og fikk følgende svar;

Ang. TV antenne. Splitter må kobles etter forsterker. I antennen er det ikke nor elektronikk, så den kan ikke være defekt hvis ikke pluggen er vridd av oppe i antennen.

Jeg er ikke helt fornøyd med dette svaret, og har fulgt opp med denne, så får vi se hva de sier;

Hei igjen.
Da skal jeg prøve det når jeg skal ned igjen i båten neste helg. Jeg bare ser at Glomex selv skriver i monteringsanvisningen at signal til fm radio skal splittes ut før forsterker, signal til evnt. tv nr. 2 skal splittes ut etter forsterker. Du sier også at det ikke er noe elektronikk i antennen, derfor kan denne ikke være deffekt. Dette må jeg med all respekt bestride. Det kan være brudd inne i antennen. Jeg har ohmet mellom leder og skjerm på pluggen i selve antennen, og der er det ikke kontakt i det hele tatt. Dette kan skyldes at det ligger passive komponenter i serie med selve antenne slynga (dette er ikke uvanlig), men det kan også bety at det er brudd i antenne sløyfa. Pluggen er IKKE ødelagt.

Skulle jeg gjerne gjort, men har ikke tv enda. Planen er å få med en fra messa på Lillestrøm om et par uker. Problemet mitt er at jeg ikke får noe på radioen, og litt av poenget med å kjøpe den antennen var å bruke den som kombinert tv og radio antenne. Da er det vel ikke unaturlig å spørre selger om hva som kan være galt når ting ikke fungerer?

Plassering av splitter? Selvfølgelig skal splitter kobles etter forsterker dersom du vil ha en slik. Du har den vel ikke mellom antenne og forsterker? Da demper den garantert det utrolig svake signalet frem til forsterkeren.

Kobler du antennen med kabel til forsterker, skrur forsterkeren på max og kobler en kabel fra utgangen av forsterkeren til radioen og ikke får noe lyd, er det feil et eller annet sted i denne kjeden. Feilkilde? Antenne, forsterker, kabler eller kontakter. Stikker du innom meg på Skjetten, kan du godt få låne en antenne og forsterker å teste med.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Skal det være ren kabel fra splitter og til radio ? eller kan jeg bruke en fra Bilteama med slike Ferroitter på hver ende ? stod noe om 85bd på dem. ? eller skal de fjernes fra kabel ?

har sendt deg IM Lars :)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Selvfølgelig skal splitter kobles etter forsterker dersom du vil ha en slik.

Lars H, jeg tror denne er litt annerledes. Ser ut som om det er en pre-amp inne i antenna og så går signalet til en linjeforsterker/filter/PSU.

Den tilhørende splitteren må plasseres mellom antenna og linjeforsterker for å få ut AM/FM. Ellers forsvinner de i filteret.

Tekstforfatterne har igjen gjort det vanskelig å forstå.

http://www.glomex.it/leisure/eng/antenna-tv-V9125-12.php

Jeg mener og tror fremdeles at selve antennen er passiv uten forforsterker. Og at tekstforfatteren har gjort det vanskelig, er jeg enig i. For hva står det egentlig her?

If matched with a splitter V9147 (2-way, optional) installed between the antenna the antenna and the amplifier, it can also receive AM-FM radio frequencies.

Men i den franske teksten, står det mer tydelig at slitteren skal stå mellom antenne og forsterker.

Si elle est assemblée à un répartiteur V9147 (à 2 voies en option), installé entre l’antenne et l’amplificateur, elle peut aussi recevoir les fréquences radio AM-FM.

Men jeg finner ikke noe sted i manualen et koblingseksempel på splitter mellom antenne og forsterker.

Nå har jeg gått litt gjennom manualen, og under spørsmål og svar står det i hvert fall at det ikke finnes noen aktive komponenter, altså ingen forsterker i selve antennen.

glomex_dome.gif

Når det gjelder plassering av splitter, kan den nok plasseres mellom antenne og forsterker. Men da får en ikke nytte av forsterkningen dersom en kobler til en radio på den ene utgangen og forsterkeren på den andre. Men kanskje greit nok? En vanlig piskantenne for en FM/DAB radio har jo heller ikke noen forsterker.

Det er nok mer kritisk for TV'n for å få bilde med senderen langt borte. Men er senderen kloss i, kan signalet etter forsterkeren bli for sterkt. Men da kan en regulere med "rattet" på forsterkeren, eller dreie det helt til venstre. Da kobles signalet forbi forsterkeren.

Det er godt det ikke bare er meg som lurer! Fikk nytt svar fra seatronic i dag, og de lurer også litt nå. Det kan hende jeg ender opp med å sette opp en egen fm/Dab antenne. Men før jeg gir helt opp;er det noen som har samme antenne, og som får den til å fungere på både radio og tv? Hvordan har i så fall dere koplet?

• 2 måneder senere...

Hei!

Vet ikke hvordan dette har gått. Ser at siste innlegg var fra 5. mars. Jeg har samme antenne. Den var i utgangspunktet koblet mot TV og det fungerte bra. FM signaler tok jeg via en splitter fra VHF antennen. Men for noen uker siden monterte jeg en AIS sender som benytter VHF antennen. Kunne derfor ikke lenger ta FM signalene fra VHF antenne. La derfor opp en coaxkabel fra antennesplitteren til Glomex Talihta. Her er det hos meg null signaler på FM. Jeg får faktisk bedre signaler ved å berøre fingeren bak på antennekontakten på radioen. Antennesplitteren er logisk nok koblet mellom antenneforsterker og TV. Tanken som slo meg litt i relieff til ditt innlegg var at det kanskje burde være en toveissplitter før antenneforsterkeren også? Ser for meg at en utgang går direkte til radio og den andre utgangen til forsterkeren og deretter videre til TV apparat.

For øvrig har jeg tidligere benyttet UFO antenne med forsterker. Den koblet jeg mot både TV og radio. Fungerte supert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...