baatan Startet 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2015 Hei. Var nedom båten i dag. Av en eller annen grunn tok jeg fatt i forstaget og det gav ganske mye etter. Har på følesen av at dette har blitt slakkere i løpet av de to årene jeg har hatt båten. Kan dette stemme? Hva er for slakkt og hvordan strammer man dette? Ser ingen strekkfisk. Båten det er snakk om er en Bavaria 37 fra 2000 med en Selden Furlex (300?) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 (redigert) jeg er ingen riggekspert men tenker litt høyt her. Det er vel oftest slik at forstaget har en fast lengde og at denne lengden ikke endres med tiden (noen båter kan ha justerbart forstag). Så da er det trolig vinklingen av masten som er endret. Er den gjennomgående, eller står den på dekk?. Trimmen av en gjennomgående mast avhenger av festepunkt ved kjølen, kiler ved skroggjennomføringen samt stramming av vant og akterstag. Om den står på dekk er det vel kun vant og akterstag som kan ha endret lengde. forstaget må være så stramt at du under seilas unngår for mye sag... Redigert 2.Mars.2015 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 Teit toppvant till riktig spenning. Sitér dette innlegget Link to post
baatan Svart 2.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 Det er det jeg har lest også, unngå for mye sag. Men uten erfaring er det der køddent :) Masten står på dekk. Akter-strammeren var forsåvidt helt løs også. Bøy på mast akterover uten akter-strammer er vel ikke heilt enkelt å få til. Så kan jo være alt er ok.. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 Hvis akterstrammeren var helt løst også så har du (ihvertfall deler av) forklaringen der. Stram opp akterstrammeren, så strammes også forstaget. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
pacuare Svart 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 Helt fint at forstaget er slakt på vinteren når det ikke belastes. Å stramme akterstaget vil hjelpe mye på slakt forstag. Å stramme overvant vil gi samme effekt. Jo strammere undervant jo mer strammes forstaget av å stramme akterstaget (slakke undervant betyr at en bøyer masta i steden for å stramme forstaget når en strammer akterstag). Snakk med noen regattaseilere, en del av de skrur rigg for å ha riktig trim i ulik vind. Sjekk hvordan stramming av vant og mastebøy er på like (og lignende) båter. Sjekk på nettet etter trimmeguider for mastetrim. Ikke vanskelig å treffe ganske OK, mye jobb å få de siste prosentene på fart, men det trenger en ikke. (Framtia, med båten du har bestilt må du bli riggekspert, på den båten er det mye å hente på riktig riggtrim, og den skal justeres mellom hver regatta). Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 har mye jeg skal lære meg ja :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 (redigert) Bav'en har brøkdelsrigg med bakovervinklede salingshorn. Det er toppvantene som strammer forstaget. Og de skal strammes mye. Min båt (ikke Bav) har ca. 650 kg på toppvantene og 350 til 450 på undervantene. Her er en grei tabell. Redigert 2.Mars.2015 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eirkabrev Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Kjære båtplassen, kan noen hjelpe meg å forstå hva jeg har gjort galt her? Den tynne wiren dere ser foran forstaget er opphalet til genoaen. Denne er festet i toppen av forstaget med en trinse og festes tilbake nede på forstaget. Er dette bare resultatet av et alt for slakt forstag, eller er det noe mer? Mvh eirkabrev Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Formen på seilet ser ok ut, seilmakeren har helt sikkert sydd seilet for å ha slakt forstag. Men strammer du akterstaget vil du få litt flatere seil der kreftene virker mer fremover. Dette gir en litt vanskeligere båt å seile, så ikke sikkert hva som er riktig. I bølger kan dagens trim være riktig. Men skal jeg si noe presist om riggtrim vil jeg helst seile båten. Denne riggtypen er heller ikke noe jeg har seilt de siste 30 årene, så håper noen som kjenner båten bedre kan si noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
eirkabrev Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 pacuare skrev 22 minutter siden: Formen på seilet ser ok ut, seilmakeren har helt sikkert sydd seilet for å ha slakt forstag. Men strammer du akterstaget vil du få litt flatere seil der kreftene virker mer fremover. Dette gir en litt vanskeligere båt å seile, så ikke sikkert hva som er riktig. I bølger kan dagens trim være riktig. Men skal jeg si noe presist om riggtrim vil jeg helst seile båten. Denne riggtypen er heller ikke noe jeg har seilt de siste 30 årene, så håper noen som kjenner båten bedre kan si noe mer. Takk for svar, men hva med wiren til opphalet, skal den stå slik man ser på bildet? Ser utrolig merkelig ut og jeg har aldri sett det på andre båter. Mvh Eirkabrev Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 "Opphalet" eller fallet til genoaen må jo nødvendigvis være festet i toppen av genoaen. Det er litt vanskelig å se hvordan denne wiren foran genoaen er festet i toppen av masten, men jeg antar at dette er spinnaker eller gennaker-fall. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Nei, men det er litt begrepsforvirring her. Fra masten og fremover har du (maksimalt) Genoafall Genoafall 2 (reserve) Spinnakerfall Spinnakerbom opphal Når du seiler er normalt alle fall festet ved masten. Når du ligger i havn kan ingen være festet i masten, da de vil slå og lage masse støy. På enkelte båter har jeg hatt spinnakerfall festet foran mens jeg seiler (tur, aldri regatta). Vet ikke hva du omtaler som opphal, tipper ekstra genoafall. Det skal ikke være stramt hvis det er festet i baugen. Kan gjerne flyttes bakover. Sitér dette innlegget Link to post
eirkabrev Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Krimart skrev 3 minutter siden: "Opphalet" eller fallet til genoaen må jo nødvendigvis være festet i toppen av genoaen. Det er litt vanskelig å se hvordan denne wiren foran genoaen er festet i toppen av masten, men jeg antar at dette er spinnaker eller gennaker-fall. Ja, dette fallet er festa i en trinse på toppen av forstaget og er tilsynelatende tiltenkt formålet å holde genoaen til dette rullestaget oppe. Mulig du ser det bedre på dette bildet: mvh Eirkabrev Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Dette var da veldig merkelig. er det rulleseil eller setter du genoaen ved å ha den opp med fallet? Har du nettopp kjøpt denne båten? Skal jeg gjette så har genoafallet på et tidspunkt røket for tidligere eier og dermed blitt dratt ut av masten, og dette er bare en nødløsning for å få satt seilet? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 eirkabrev skrev 21 minutter siden: Ja, dette fallet er festa i en trinse på toppen av forstaget og er tilsynelatende tiltenkt formålet å holde genoaen til dette rullestaget oppe. Mulig du ser det bedre på dette bilet Hjelp, dette er helt feil. Da forsto jeg spørsmålet. Fallet skal inn i masten. Absolutt ikke frem i baugen. Sitér dette innlegget Link to post
eirkabrev Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Men hvis dette fallet festes i masta så vil jeg vel få store problemer nå jeg skal rulle det inn/ut i og med at trisa sitter på selve rulleforstaget. Sitér dette innlegget Link to post
Dr.blind Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 her er en bedre variant.......du bør ha en vinkel mellom fallet og forstaget, som er større enn 10-15gr (da seilet er oppe) dette gjør att fallet ikke følger med rundt da du ruller inn genuan.........vinkelen kan ordnes med en linfører på masten som holder inn fallet så att fallet ikke går rett opp i trinsen.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
SeilPåSkrå Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 (redigert) Du skal ikke se bort fra at dette er riktig. Hvor sitter wiren festet i bunn? Ser ut som anrettningen/braketten i toppen sitter fast i alu. profilen og har en trinse/blokk. Det er noen eldre rullesystemer hvor fallet går over dette beslaget og ned langs forstaget, for å bli festet på toppen av rulla i bunn. Hvis beslaget i toppen ikke er festet i alu. Profilen ville heller ikke seilet holdt seg oppe. Du ville heller ikke klart å rulle seilet. Så jeg tror alt er riktig. Redigert 8.Mai.2018 av SeilPåSkrå (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eirkabrev Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Dr.blind skrev for 9 timer siden: Hei og takk for svar. Den løsningen du viser på bildet har jeg også oppfattet som en standard på svært mange båter, den er imidlertid ulik den jeg har. På mitt rulleforstag er det en liten fastmontert trinse på toppen hvor det løper en wire gjennom. Så langt jeg klarer å se/tenke meg, vil det bli et problem om jeg fører denne wiren inn i masta, da den ikke vil "snurre" fritt. Kanskje jeg kan ettermontere et slikt feste du viser til og bruke spinnakerfallet til å trekke det opp? Mvh Eirkabrev Sitér dette innlegget Link to post
eirkabrev Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 (redigert) Gunga Din skrev 37 minutter siden: her er en bedre variant.......du bør ha en vinkel mellom fallet og forstaget, som er større enn 10-15gr (da seilet er oppe) dette gjør att fallet ikke følger med rundt da du ruller inn genuan.........vinkelen kan ordnes med en linfører på masten som holder inn fallet så att fallet ikke går rett opp i trinsen.... Hei og takk for svar. Denne så jeg ikke før jeg skrev siste innlegg! Men jeg antar at den delen jeg har ringa rundt roterer fritt? Det gjør nemlig ikke trinsa på mitt rulleforstag. Mvh Eirkabrev Redigert 8.Mai.2018 av eirkabrev (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eirkabrev Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 SeilPåSkrå skrev 37 minutter siden: Du skal ikke se bort fra at dette er riktig. Hvor sitter wiren festet i bunn? Ser ut som anrettningen/braketten i toppen sitter fast i alu. profilen og har en trinse/blokk. Det er noen eldre rullesystemer hvor fallet går over dette beslaget og ned langs forstaget, for å bli festet på toppen av rulla i bunn. Hvis beslaget i toppen ikke er festet i alu. Profilen ville heller ikke seilet holdt seg oppe. Du ville heller ikke klart å rulle seilet. Så jeg tror alt er riktig. Beskrivelsen du har av rulleforstaget er helt korrekt og hvis du har sett dette på andre båter er det mulig at dette er den korrekte løsningen. Den forrige eieren hadde det slik også og han var en rutinert seiler. PS: Her ble det mye rot fra min side, da jeg ikke har sett alle de tidligere innleggene. Beklager dette. Mvh Eirkabrev Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 hvilket fabrikat er det på rulle-systemet ? ....det finns en del gamle rullsystem der fallet går tilbake ned mot rullen....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krimart Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 (redigert) 2 hours ago, SeilPåSkrå said: Du skal ikke se bort fra at dette er riktig. Hvor sitter wiren festet i bunn? Ser ut som anrettningen/braketten i toppen sitter fast i alu. profilen og har en trinse/blokk. Det er noen eldre rullesystemer hvor fallet går over dette beslaget og ned langs forstaget, for å bli festet på toppen av rulla i bunn. Dvs fallet liggre langs forstaget og fall roterer sammen med forstagsprofilen og svivel i topp og bunn? Selve forstaget ser jo da veldig slakt ut med mye sag, og bør strammes. Det strammes med å stramme akterstaget. Redigert 8.Mai.2018 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.