Jump to content

Rulleforstag for slakt? Og hvordan strammes det?

baatan

Recommended Posts

Gunga Din skrev for 15 timer siden:

her er en bedre variant.......du bør ha en vinkel mellom fallet og forstaget, som er større enn 10-15gr      (da seilet er oppe)

dette gjør att fallet ikke følger med rundt da du ruller inn genuan.........vinkelen kan ordnes med en linfører på masten som holder inn fallet så att fallet  ikke går rett opp i trinsen....

furlex.jpg

Dette er ikke noen god løsning, fordi strammer du fallet for hardt så vil det trekke forstaget innover og skape en «bøy» i vaieren. Løsningen til Dr. Blind er mye bedre. Gir rett strekk og liten bevegelse for forstaget.

Ulempen er selvsagt som det blir skrevet at fallet har lettere for å følge med rundt ved innrulling.

logos skrev for 6 timer siden:

Dette er ikke noen god løsning, fordi strammer du fallet for hardt så vil det trekke forstaget innover og skape en «bøy» i vaieren. Løsningen til Dr. Blind er mye bedre. Gir rett strekk og liten bevegelse for forstaget.

Ulempen er selvsagt som det blir skrevet at fallet har lettere for å følge med rundt ved innrulling.

Hvis du er redd for en bøy i mangtrådig wire så tykker jeg ikke du skall trekke wiren rundt trinsen i masttoppen der gjør wiren en 180grader :wink:

eller om dette er ett tema så tykker jeg du skall ta bort dine salingshorn, der gjør yttervanten en bøy i en få-trådig wire......det har nesten alle

rigger jeg vet........unntaket er vel Colin Archer med strake vant til masttopp (uten salingshorn)

varianten du referer til, der må du bygge om din moderne Selden rigg, som har trinsene sittende i masttopp med fallutkast en bit ned på masten,

da må du sage nytt hull i mastprofilen.

er du redd for bøy i en mangtrådig wire.....hur fester du sjakkeln i enden på wire´n der ligger wiren rundt en kaus med presset talurit ?

du kan selvfølglig skifte til dyneema !

Begge løsninger trekker forstaget inn mot mast .....dette er marginellt og har ikke noen betydelse

ett annet sett att holde især fall og forstag er løsningen til Profurl, der der sitter det en liten svart plastdings i toppen på forstagsprofilen som holder ut fallet fra forstaget og forhindrer att fallet twister ved innrulling

S/Y Gunga Din

Vil bare bekrefte at det finnes dette systemet der fallet går over trinsa i toppen og langs forstaget ned til rullen igjen, så det er nok ikke noen midlertidig nødløsning, men rigget riktig. Samme system på min båt, da er det et eget beslag på toppen av rulla for å feste fallet som kommer ned igjen (dvs. feste strekkfisken som sitter i enden av wirefallet for stramming av fallet).

Men da skal jo fallet ligge helt inntil forstaget og rulles inn i i seilet når dette rulles inn. Så hvis det er masse bøy på fostaget ser det jo ut som om enten masten står feil (stramme akterstag etc. som det har blitt nevnt tidligere) eller forstaget er for langt i forhold til det det skal være. På mitt forstag kan lengden stilles inn ved at nederste del av staget er en slags "kjempestrekkfisk".

Prøver å legge ved bilde av min rulle. Se bort fra det røde tauet som er festet i wirefallet, dette var bare festet som fallforlengelse til heising av seilet på starten av sesongen. Fallet (wiren) strammes så med strekkfisken, så det ligger stramt inntil staget.

Rulleforstag.jpg.94abf6160dc8ebbd8654194c5e62b728.jpg

Redigert av Zaz (see edit history)
Zaz skrev On 9.5.2018 at 9.27:

Vil bare bekrefte at det finnes dette systemet der fallet går over trinsa i toppen og langs forstaget ned til rullen igjen, så det er nok ikke noen midlertidig nødløsning, men rigget riktig. Samme system på min båt, da er det et eget beslag på toppen av rulla for å feste fallet som kommer ned igjen (dvs. feste strekkfisken som sitter i enden av wirefallet for stramming av fallet).

Men da skal jo fallet ligge helt inntil forstaget og rulles inn i i seilet når dette rulles inn. Så hvis det er masse bøy på fostaget ser det jo ut som om enten masten står feil (stramme akterstag etc. som det har blitt nevnt tidligere) eller forstaget er for langt i forhold til det det skal være. På mitt forstag kan lengden stilles inn ved at nederste del av staget er en slags "kjempestrekkfisk".

Prøver å legge ved bilde av min rulle. Se bort fra det røde tauet som er festet i wirefallet, dette var bare festet som fallforlengelse til heising av seilet på starten av sesongen. Fallet (wiren) strammes så med strekkfisken, så det ligger stramt inntil staget.

Rulleforstag.jpg.94abf6160dc8ebbd8654194c5e62b728.jpg

Dette systemet er identisk med mitt (samme merke også, ser det ut til). Godt å få det bekreftet, nå gjenstår det bare å stramme akterstagene slik at forstaget blir rettere. 

Takk til alle som bidrog med innspill

Mvh Eirkabrev

Gunga Din skrev On 9.5.2018 at 5.49:

Hvis du er redd for en bøy i mangtrådig wire så tykker jeg ikke du skall trekke wiren rundt trinsen i masttoppen der gjør wiren en 180grader :wink:

eller om dette er ett tema så tykker jeg du skall ta bort dine salingshorn, der gjør yttervanten en bøy i en få-trådig wire......det har nesten alle

rigger jeg vet........unntaket er vel Colin Archer med strake vant til masttopp (uten salingshorn)

På regattabåter er det vanlig med 1 stag til saling, som ved salingen splittes til mellomvant og overvant. Så der er det ingen bøy ved salingene. Blir vanvittig mange deler av det. Vi var to som skulle sette sammen en mast med 4 salingshorn. Ingenting merket, alt i smådeler. 18 vant i ulik tykkelse og  lengde. Hver terminal i biter. Og forstag, akterstag, lensetakler og checkstag. Masse gode minner fra de mastene, kunne trimme den akkurat som jeg ville ha den.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...