Jump to content

Reserve propell?


goggen

Har du reserve propell?  

169 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Etter en liten tur utpå i går skulle jeg bakke inn på min nye båtplass. Det blåste bra pålandsvind på tvers av båsen. Baugen ble blåst litt forlangt inn, og da jeg skulle rette opp hørte jeg den stygge lyden av propell i sand, småstein mm. :headbang::headbang:

 

Utrolig kipt - særlig med tanke på at både drev og propell var helt nytt. Jeg er dypt deprimert ennå og frykter at alt har gått til h..... Baugpropell kom plutselig nærmere... Uansett har jeg nå tenkt å ta av propellen og i den sammenhengen lurer jeg på hva jeg skal gjøre - skal jeg bare kontrollere og evt. avballansere propellen, eller skal jeg kjøpe meg en ny og ha den gamle som reserve?

 

Selv om dette var første gangen er det kanskje ikke siste gang noe slikt skjer, og er man på ferie vil det være mange bekymringer spart om jeg kan ta reservepropellen og dykkermaska og fikse det i løpet av en halvtime, en å måtte bruke dagen på å få tak i ny propell.....

 

Har aldri tenkt på dette før og lurer derfor på hva dere gjør?

 

Eller er det bare jeg som bruker propellen til å hakke sand og stein med.... :blush:

Link to post

Eller er det bare jeg som bruker propellen til å hakke sand og stein med....  :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Hva andre gjør vet jeg ikke. Jeg pleier ihvertfall å hakke morings- og bøyekjettinger med den. :rolleyes: Og etter en omgang med vinkelsliper og fil (påhengsmotor/aluminiumspropell) så er den I BESTE FALL brukbart i saktegående fart som reserve. Og derfor ligger den der i kjølsvinet.....
Link to post

Har reserve propeller og verktøy for å skifte. Skiftet til stålpropeller forrige sesong og fikk derfor ett sett i reserve. Fulgte også med noen som hadde vært en tur å hilst på moder jord da jeg kjøpte båten.

Synes att det å ha med ett ekstra sett er like naturlig og betryggende som ekstra filter, reimer strammehjul ol.

 

Håvar :cool:

Link to post

Vi har liggende reserve propell til både akterut og forrut. Ikke at vi strengt tatt trenger det, men det ligger der fra forgående eiere. Uansett kjekt å ha, og det er nå en gang sånn at om en har reserve liggende får en aldri bruk for det. Murphy i praksis til sjøs!

Link to post

Har kjøpt en brukt propell, som jeg har med som reserve.

Vi ferdes en del rundt på innsjøene i Sverige (Dalsland). De fineste idyllene her finner man ofte litt utenfor "allfarveg". Riktignok har det gått bra hittil, men hvis man skulle være uheldig, kan det bli en lang padletur tilbake til sivilisasjonen igjen...

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post

Har reservepropell liggende i kjelleren. Den ene gangen i løpet av 25 år med lystbåt jeg har herpet propellen hadde ikke reservepropell hjulpet mye da hekkans apparater også tok kveld (godt å ha to). Har hatt 3 tilfeller der jeg på et eller annet vis har mistet fremdriften og måtte ha hjelp av andre for å komme meg hjem (en mistet propell, tau i propellen og girflens løsnet i giret).... så reservepropellen blir nok fortsatt liggende i kjelleren.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Baugpropell kom plutselig nærmere

Har aldri tenkt på dette før og lurer derfor på hva dere gjør?

 

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har for første gang båt med baugpropell - og det er en helt ny verden for meg! Fantastisk praktisk å ha "egen kontroll" over baugen. Kan kjøre sidelengs til kai - og så enkelt å bakke inn i båsen i havna. Anbefales!

 

Synes att det å ha med ett ekstra sett er like naturlig og betryggende som ekstra filter, reimer strammehjul ol.

Jeg har reservepropeller ombord i båten. De er store som bare det - og de veier sikkert 15 kg/stk. Må ha 2 ettersom det er duoprop. Desverre lager VP disse propellene bare i en spesiallegering som er ut som messing. De finnes ikke i aluminium. Propellene var dyre - og forhåpentligvis forblir de ubrukte. De er nå surret i bunnen av båten - oppå batterikassene. Tanken ved å ha reservepropell er for meg den samme som at jeg har reservehjul på bilen.
Link to post

Hei.

 

Jeg har ikke liggende noen ekstrapropeller. Og ikke har jeg tenkt å skaffe meg noen heller. Har hørt at der er ca 14.000,- et sett til VPs duoprop koster. Har bare opplevde propellproblemer en gang og da var det mulig å hinke hjem på lavt turtall. Jeg ser sammenligningen med reservedekk på bil, men bilen min rulle utrolig mange flere mil i løpet av året så jeg anser forskjellen i risiko som veldig stor. Og skulle behovet for hjelp oppstå så får jeg håpe medlemskapet i Redningsselskapet kan komme til nytte.

mvh Knut Erik

Link to post

om en har reserve liggende får en aldri bruk for det. Murphy i praksis til sjøs!

<{POST_SNAPBACK}>

Da håper jeg at Sigurds utsagn blir gjeldende også for meg - reservepropell er bestilt....

 

 

Jeg har for første gang båt med baugpropell - og det er en helt ny verden for meg! Fantastisk praktisk å ha "egen kontroll" over baugen. Kan kjøre sidelengs til kai - og så enkelt å bakke inn i båsen i havna. Anbefales!

 

Tanken ved å ha reservepropell er for meg den samme som at jeg har reservehjul på bilen.

<{POST_SNAPBACK}>

Baugpropell får være neste års prosjekt - tror nok absolutt at det vil være nyttig!

 

Sammenligningen med reservehjul er god - det er strengt tatt lettere å fikse et punktert dekk enn en skadet propell, noe som skulle tilsi at reservepropell er en nyttig greie.

Link to post

Jeg har vurdert å anskaffe et par brukte propeller for å ha i reserve. Det heter seg jo at med hekkagregat så kan man skifte propell fra badeplattformen ute på åpent hav om det er nødvendig.

 

At dette ikke er så enkelt i praksis har jeg erfart. Tenkte jeg skulle skifte sinkringen mens båten lå i båsen. Å få det gjort fra badeplattformen var bare å glemme. Den ytterste låsemutteren satt veldig godt fast, selv om den var løsnet og oppsmurt for under et 1/2-år siden, samtidig som det var vanskelig å få ordentlig kraft på skrallen.

 

Snudde båten med hekken inntil bryggen og satte på en forlenger på skrallen og da gikk det så vidt. Å få gjort dette på åpent hav hadde vært umulig.

Link to post

Ingen reservepropell... Blir kanskje en om jeg bytter ut den jeg har, men egentlig ikke nødvendig da båten må opp for å få byttet. Eneste fordel med reservepropell tilgjengelig er da kortere landligge før båten igjen kan komme på vannet.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Har reservepropell, men har vel kanskje ment at det ikke er nødvendig. Den var imidlertid god å ha i år. Når jeg satte ut båten 30. april skjedde det vel et "uhell" slik at noe slo bort i propellen og det ble plutselig ikke mulig å kjøre båten på annet enn med sakte fart. Fikk båten opp på land om morgenen 1. mai. Kunne ikke se noe på propellen, men det var helt tydelig at det var oppstått et "kast" i propellen slik at det ikke kunne brukes uten ny avbalansering. Skiftet til reservepropell og satt ut båten om kvelden 1. mai - alt funket som det skulle med reservepropellen. Takk til Vallø Marina som på en meget travel dag heiste båten opp og ut igjen i løpet av samme dagen. Det reddet turen 5. - 8. mai.

Link to post

Har ikke reservepropell ombord, og har heller ingen planer om å skaffe en.

Ser ikke for meg at det skal være så lett å få byttet det med ror som må fjernes for å få av propellen.

Får heller krysse fingrende og håpe at fløndrejernet skulle ta av hvis uhellet skulle være ute......

Mvh

Link to post

Har også en reservepropell i båten. Men det hjelper meg dessverre fint lite, siden jeg vanskelig ser for meg at jeg hadde klart oppgaven med å bytte denne hvis en krisesituasjon skulle oppstå. Mekking og dykking er ting jeg sliter med hver for seg - kombinert kan jeg bare glemme det. Aner ærlig talt ikke hvordan man får av propellen selv på land... :blush:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...