Jump to content

Wesling 16 - Selvp. Bunnstoff - Primer eller ikke?

Wesling70

Recommended Posts

Hei! Begynner med å si at jeg er helt klar over at det finnes en HEL del forskjellige tråder ang. dette. Dog har jeg vanskelig for å gjøre noe konkret av det. Noen mener primer, andre mener ikke. Er det noen forskjell på dette IHT til at jeg bruker selvpolerende, hvitt bunnstoff?

Jeg kommer forøvrig til å slipe ned å legge på nytt hvert/annenhvert år ettersom jeg liker å ha det strøkent.

Noen konkrete svar på dette :giggle: ?

Snakket med en kamerat som jobber som lakkerer/oppretter litt tidligere idag, og han sa at han ville først ha gått over med malingskrapa, pusset godt ned med pussemaskin med 60 papir, gjerne helt ned til gelcoaten og bare la det være litt grovt for god heft ved primer. Og tilslutt legge 3 lag selvpolerende bunnstoff..

Dette sa han var for å slippe at man får "flekker" som flasser av som følge av koking pga. for dårlig forarbeid.

Jeg syntes jo dette hørtes veldig flott og fjongt ut, men er det virkelig nødvendig og pusse helt ned til gelcoaten? Det er kanskje gamle rester av primer blandet med ny som får det til å koke i bunnstoffet?

En vanlig primer, en-komp, er vel for at bunnstoffet skal få godt feste så det ville jeg anbefale. Har, og har hatt, flere båter med hvit selvpolerende bunnstoff, Hempel, og skjønner ikke hvorfor man skal skrape ned dette hvert annet år? Selv bare flekker jeg når det er nødvendig, eventuelt flekking og et helt strøk, men pusse ned selvpolerende bunnstoff virker litt meningsløst på meg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche: Takk for svar. Husk å ta utgangspunkt i svaret ditt med at jeg spørr hvordan jeg skal gjøre dette; altså, jeg har IKKE peiling.

Jeg "leste en vei" at selvpolerende var gunstig iform av at det holdt seg veldig fint og var lett å få av igjen? Grunnen til at jeg sa jeg ville pusset det ned igjen er vel egentlig for at det ikke skal "hope seg opp?".