Jump to content

Wesling 16 - Selvp. Bunnstoff - Primer eller ikke?

Wesling70

Recommended Posts

Hei! Begynner med å si at jeg er helt klar over at det finnes en HEL del forskjellige tråder ang. dette. Dog har jeg vanskelig for å gjøre noe konkret av det. Noen mener primer, andre mener ikke. Er det noen forskjell på dette IHT til at jeg bruker selvpolerende, hvitt bunnstoff?

Jeg kommer forøvrig til å slipe ned å legge på nytt hvert/annenhvert år ettersom jeg liker å ha det strøkent.

Noen konkrete svar på dette :giggle: ?

Snakket med en kamerat som jobber som lakkerer/oppretter litt tidligere idag, og han sa at han ville først ha gått over med malingskrapa, pusset godt ned med pussemaskin med 60 papir, gjerne helt ned til gelcoaten og bare la det være litt grovt for god heft ved primer. Og tilslutt legge 3 lag selvpolerende bunnstoff..

Dette sa han var for å slippe at man får "flekker" som flasser av som følge av koking pga. for dårlig forarbeid.

Jeg syntes jo dette hørtes veldig flott og fjongt ut, men er det virkelig nødvendig og pusse helt ned til gelcoaten? Det er kanskje gamle rester av primer blandet med ny som får det til å koke i bunnstoffet?

En vanlig primer, en-komp, er vel for at bunnstoffet skal få godt feste så det ville jeg anbefale. Har, og har hatt, flere båter med hvit selvpolerende bunnstoff, Hempel, og skjønner ikke hvorfor man skal skrape ned dette hvert annet år? Selv bare flekker jeg når det er nødvendig, eventuelt flekking og et helt strøk, men pusse ned selvpolerende bunnstoff virker litt meningsløst på meg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche: Takk for svar. Husk å ta utgangspunkt i svaret ditt med at jeg spørr hvordan jeg skal gjøre dette; altså, jeg har IKKE peiling.

Jeg "leste en vei" at selvpolerende var gunstig iform av at det holdt seg veldig fint og var lett å få av igjen? Grunnen til at jeg sa jeg ville pusset det ned igjen er vel egentlig for at det ikke skal "hope seg opp?".

Ser jo på båten som jeg forøvrig akkurat har kjøpt, at selv om det er selvpolerende bunnstoff på den så blir det et sant helvette å få av når det er gått mange nok sesonger uten at det er pusset noe. Bare klaska på nytt.

På hvilket intervall bør man pusse helt ned? For en eller annen gang må det vel bli litt for mange lag?

Det Mouche vel mener er at så lenge det er selvpolerende bunnstoff igjen så virker det. Selvpolerende polerer selv fram friskt ytre sjikt, slik at det er aktive virkestoffer mot groe hele tiden. Dette betinger at båten blir brukt.

Jeg liker hardt bunnstoff på mindre hurtiggående båter. Sliper lett over før nytt strøk legges om våren, eller ved behov. Da blir det ikke tykke lag.

Grunnarbeidet er avgjørende, så det ikke slipper flekkvis, og lager groper.

En vanlig primer, en-komp, er vel for at bunnstoffet skal få godt feste så det ville jeg anbefale. Har, og har hatt, flere båter med hvit selvpolerende bunnstoff, Hempel, og skjønner ikke hvorfor man skal skrape ned dette hvert annet år? Selv bare flekker jeg når det er nødvendig, eventuelt flekking og et helt strøk, men pusse ned selvpolerende bunnstoff virker litt meningsløst på meg.

Ja det er bare meningsløst dobbeltarbeid, først smøre på for mye bunnstoff og deretter skrape det av igjen. Poenget med selvpolerende bunnstoff er jo at det forsvinner av seg selv ettersom den groehindrende effekten avtar, og nytt "ferskt" bunnstoff under kommer frem til overflaten. Og når primeren begynner å titte fram er det på tide å legge på nytt bunnstoff, for da er det lite igjen.

Vanntett primer - vanligvis tokomponent epoxy - bidrar til bedre heft, og at gelcoat absorberer mindre vann. Hvor viktig -- eller uviktig -- det siste er kan man lese metervis om i andre tråder her, men det som er hevet over tvil, er at mengden vann som absorberes er helt ubetydelig i forhold til vekt. Og i følge læreboka, mytene, sedvane, tradisjon og generell politisk korrekthet skal man benytte vanntett primer på plastbåter, det er altså den rent praktiske nytten av dette som er debattert ... :o)

Jeg liker hardt bunnstoff på mindre hurtiggående båter. Sliper lett over før nytt strøk legges om våren, eller ved behov. Da blir det ikke tykke lag.

Iom at hardt bunnstoff ikke forsvinner av seg selv (ved bruk) medfører vel kun lett sliping nettopp at det bygger seg opp over tid? Før eller senere må du vel slipe ordentlig og/eller skrape vekk?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...