Jump to content

Hva kan dette havariet skyldes, stempelhavari AD41P-A


Raymond Romsdal

Recommended Posts

Har selv to slike motorer. Synes jeg har hørt om flere tilsvarende tilfeller...

Kan det tenkes at det er uheldig å kjøre over lengre tid på så lavt turtall at man har under 2,2 bar oljetrykk, fordi stemplene da ikke får underspyling?

Spesielt som Terje sier med ganske høy belastning men med like under 2,2 bar oljetrykk.

Redigert av FrodeB (see edit history)
Link to post

...På min motor var det litt lavt oljetrykk på tomgang (i underkant av 2 kg). Vet ikke om det kan ha vært en medvirkende årsak?

 

Alarmen går på 0.7 - det er en føler helt bakerst nede på styrbord side. Giveren for instrumentet sitter lenger frem. På en gjennomvarm motor er det ikke uvanlig med tomgangstrykk på 1 kg.

Link to post
  • 2 år senere...
  • 1 år senere...

Mange undervurderer den vitale funksjonen til oljekjøleren. Det er ikke mange grader som skal til i økning på sm.o. temperaturen for å sende smøroljetrykket tilsvarende ned så en ren og effektiv smøroljekjøler med korrekt temperaturregulering (om installert) er svært viktig for å holde oljetrykket innenfor spesifikasjonene, spesielt om man har marginale løsninger fra før som dette underspylingssystemet kan være.

 

Tilsvarende er naturligvis viktig også for ferskvannskjølingen, spesielt om den er designet slik at enkelte sylindere er mer utsatt enn andre.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...