FrodeB Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 (redigert) Har selv to slike motorer. Synes jeg har hørt om flere tilsvarende tilfeller... Kan det tenkes at det er uheldig å kjøre over lengre tid på så lavt turtall at man har under 2,2 bar oljetrykk, fordi stemplene da ikke får underspyling? Spesielt som Terje sier med ganske høy belastning men med like under 2,2 bar oljetrykk. Redigert 6.Mars.2015 av FrodeB (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 furhan skrev On 6.3.2015 at 6.28: ...På min motor var det litt lavt oljetrykk på tomgang (i underkant av 2 kg). Vet ikke om det kan ha vært en medvirkende årsak? Alarmen går på 0.7 - det er en føler helt bakerst nede på styrbord side. Giveren for instrumentet sitter lenger frem. På en gjennomvarm motor er det ikke uvanlig med tomgangstrykk på 1 kg. Sitér dette innlegget Link to post
Nepenthe Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Har hatt samme problem på begge motorene mine. Det ble sagt at problemet med disse motorene er at de bakerste sylindrene får for dårlig kjøling Sitér dette innlegget Link to post
Timex Svart 1.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2019 Fikk du greie på hva som egentlig hadde skjedd og var årsak til havariet? Kan ikke se dette kommer frem i denne tråden da det er mange teorier. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 1.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2019 Mange undervurderer den vitale funksjonen til oljekjøleren. Det er ikke mange grader som skal til i økning på sm.o. temperaturen for å sende smøroljetrykket tilsvarende ned så en ren og effektiv smøroljekjøler med korrekt temperaturregulering (om installert) er svært viktig for å holde oljetrykket innenfor spesifikasjonene, spesielt om man har marginale løsninger fra før som dette underspylingssystemet kan være. Tilsvarende er naturligvis viktig også for ferskvannskjølingen, spesielt om den er designet slik at enkelte sylindere er mer utsatt enn andre. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 1.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2019 Ikke uvanlig at de bakerste sylindrene på eldre Volvo rekkeseksere er litt varmere en de fremste,men her var det vel sagt at det var sylinder nr.1 som hadde skjært seg. Min erfaring er at det er den bakerste som havarerer.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.