Jump to content

Trebåt - tips om maling av skrog, innvendig.


Walter_S

Recommended Posts

Trenger hjelp av Trebåtgutta.....

 

Sjarken min undergår en ansiktsløfting, for tiden. Det jeg har malt hittil (rødt og blått) er på glassfiber, hvor jeg konsekvent har brukt Bengalack p.g.a. slitestyrke og lettere renhold.

Bilde

 

Nå står snart innerskroget i cockpitten for tur, det som er grått i dag. Egentlig er det noe herk med maling på innerskroget, men sånn er nå det. Det er bare å gjøre det beste ut av det som er fra før.

 

Når jeg tenker på tre, som et levende materiale, så tenker jeg at tre må kunne "puste" - riktig eller feil?

 

På utsiden er plankene lakket (altså tett), på innsiden er det malt - og det er her jeg trenger råd. Hvilken type maling skal jeg velge? - Skal man, for at treet skal kunne "puste" bruke en spesiell type maling? Hvis jeg f. eks. fortsetter med Bengalack der, blir ikke det for tett? Stenger jeg da inn fuktighet som ikke kan komme ut / tørke?

 

Tanken går til f. eks. Butinox dør- og vindus-maling. Det står jo i reklamen at fuktighet kan komme ut, men ikke inn. Altså en slags "pustende" maling. Sikkert bare et reklametriks, men jeg spør alikevel.

 

Av rent praktiske grunner kunne jeg tenkt meg Bengalack fordi det er lett å holde rent - fiskeblod, etc. men jeg vil jo ikke ødelegge treverket i plank og spant.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

Maling er tett. Lakk er tett. Dvs at du bør "åpne" inni skroget for at fuktighet skal slippe ut et sted, og heller olje dette. Jeg forstår at du ikke vil slipe ned all maling, da dette er en svært stor jobb. Derved er maling alternativ (båten har jo overlevd fin til nå ?) Bruk da maling som ikke "tetter" så veldig mye, eksempelvis shipolin tilsatt noe olje. Da får du en veldig glatt overflate som er lett å vedlikeholde.....

 

Bengalakk ville jeg definitivt ikke brukt på skroget (shipolinen er like lett å vedlikeholde)

 

Jeg antar der vil komme mange svar her, da det er mange delte meninger, men oppfordrer til å bruke "magefølelsen".....

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lurt på akkurat det samme, jeg spurte i en malingsbutikk og fikk til svar at jeg burde bruke skipsmaling eller vanlig husmalig hvis ikke det var for mye sjøsprut på malingen. Jeg spurte ikke hvordan det var å bruke bengalakk, men har sett at noen bruker det på utsiden av skroget.

Link to post
Share on other sites

Jeg er motstander av og male innvendig dersom det er lakk utvendig!

 

Da har du etter min mening 2 valg.

 

Mal innvendig olje utvendig.

 

Olje innvendig lakk utvendig.

 

Det viktige er at det er diffusjons åpent

 

Skraping blir det uansett, men mye enklere og fjerne lakken da du har slett skrog :yesnod:

Du husker vel hvordan sjekta i Horten er, flasset og fæl.

Sikkert fordi den er tett, malt inne og ute :nonod:

Link to post
Share on other sites

Skraping blir det uansett, men mye enklere og fjerne lakken da du har slett skrog :yesnod:

Du husker vel hvordan sjekta i Horten er, flasset og fæl.

Sikkert fordi den er tett, malt inne og ute :nonod:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Eller kanskje trevirket var fuktig da det ble malt og lakket, tror det allerviktigse er at trevirket er tørt uansett behandlingsmåte. Se på båter i middelhavslandene rene fargeklattene spør du meg. Har hvert og sett på bygging av trebåt i tyrkia og her ble alt skjult trevirke sauset skikkelig inn med maling før delene ble sammensatt.

 

Bencalakk iblandet owatroll olje skal fungere bra det etter hva jeg har lest. Gå inn på sidene til wang og olsen.no(com)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Skraping blir det uansett, men mye enklere og fjerne lakken da du har slett skrog :yesnod:

Du husker vel hvordan sjekta i Horten er, flasset og fæl.

Sikkert fordi den er tett, malt inne og ute :nonod:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Eller kanskje trevirket var fuktig da det ble malt og lakket, tror det allerviktigse er at trevirket er tørt uansett behandlingsmåte. Se på båter i middelhavslandene rene fargeklattene spør du meg. Har hvert og sett på bygging av trebåt i tyrkia og her ble alt skjult trevirke sauset skikkelig inn med maling før delene ble sammensatt.

 

Bencalakk iblandet owatroll olje skal fungere bra det etter hva jeg har lest. Gå inn på sidene til wang og olsen.no(com)

<{POST_SNAPBACK}>

 

Riktignok ett annet klima der nede, men hva slags maling bruker de?

Får man maling som ikke er tett så er jo saken grei.

 

Personlig ville jeg oljet, og ikke noe annet!

Vil man ha farge så kan man beise først, eller blande farge i oljen.

Uansett bør man passe på og bruke en base man kan bruke noe annet over senere en gang

Link to post
Share on other sites

.....Mal innvendig olje utvendig. Det viktige er at det er diffusjons åpent

<{POST_SNAPBACK}>

Du mener hvis jeg maler innvendig, så bør jeg skrape av lakken på utsiden av skroget og erstatter den med olje? Owatrol I + II, f. eks. ? Eller Benarolje?

 

.......men lager ikke både Benarolje og Owatrol Toern også en hinne som blir tett? Det er nå min erfaring med Benar. Har oljet det du ser på bilde av sidedekket (dollbord) og akterdekket, først med penetrerende olje og til slutt med Benar. Det blir en hinne der også.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Du mener hvis jeg maler innvendig, så bør jeg skrape av lakken på utsiden av skroget og erstatter den med olje? Owatrol I + II, f. eks. ? Eller Benarolje?

 

.......men lager ikke både Benarolje og Owatrol Toern også en hinne som blir tett? Det er nå min erfaring med Benar. Har oljet det du ser på bilde av sidedekket (dollbord) og akterdekket, først med penetrerende olje og til slutt med Benar. Det blir en hinne der også.

<{POST_SNAPBACK}>

Benaren er diffusjons åpen, den er også elastisk!! Pirus som er maler anbefalte denne :smiley:

Det er nettopp derfor jeg bruker den og ikke noe annet, jeg har da mettet med trekkfastolje først riktignok.

 

 

Det blir en hinne ja, men diffusjons åpen

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, leste kjapt igjennom innleggene...

 

Du har en båt i dag som er malt innvendig og lakket utvendig. Som du selv sier du vil ikke ta jobben med og pusse ned alt.

 

Jeg tror selv jeg ville skrapet av det jeg klarte av gammel løs maling, la skroget få tørke ut noen dager. og så grunnet med en blanding av shipolin og ws. på bart virke(eller visir husgrunning) så lagt på noen strøk med shipolin. GRUNNARBEIDET ER VIKTIG, AV MED ALL LØS MALING! Og GRUNN BART TREVIRKE!

 

Du har en tre båt som garantert trekker fuktighet, faren for flassing vil være tilstede her, klart men da er det egentlig bare og skrape/tørke noen dager og grunne/male over.

 

Av egen erfaring ville jeg tatt en GRUNDIG jobb under vannlinja, jeg valgte og skrape helt ned til bart trevirke her, primer flere strøk og legge på nytt bunnstoff. jeg la på primer innvendig i under tiljene og det lettet renhold betraktelig, hadde aldri problemer med dette.

 

Mitt skip var min første 17 fots tre robåt som vi hadde i familiens eie mange år! (den lever idag i danmark etter siste rapport fra familien)

Link to post
Share on other sites

Les igjenom artikelen som linken viser til dette tror jeg har mye for seg :boxing::confused::flag:

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...54?OpenDocument

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Les igjenom artikelen som linken viser til dette tror jeg har mye for seg :boxing:  :confused:  :flag:

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...54?OpenDocument

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, jeg har lest den før en gang også!

 

Men male med hva, se det er det ikke noe svar på? Derfor er jeg usikker og oljer heller!

Problemet blir og større når man ikke vet hva det er malt med fra før, litt kjedelig og male med fint resultat og så begynner det og flasse!

 

Er enig at det burde vært behandlet under byggeprossesen!

Men nå tar vel ikke denne artikkelen for seg nordiske båtbygg!

Min båt er fra noen og seksti, har funnet råte i tre spant ikke i hud!

Jeg har eikespant, men huden er jeg ikke sikker på hva er.

 

Forrige båt var like gammel, klinkbygd furu på eik. Den var ubehandlet innvendig og oljet/lakket utvendig. Ingen råte, og heller ingen fukt på hud innvendig.

 

Jeg oljer jeg bare så er jeg sikker (håper jeg da) :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...