111baat Startet 3.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 3.Mars.2015 Hei Kobla opp en liten ekstern vhf høyttaler (8ohm/5W) ved pidestall. VHF radio nede i båten, Icom M423. Valgte RX SP på menyen og satte audio til max. Knapt hørbar lyd når jeg legger øret inntil høyttaler. Feil impedans? Står ingenting i manualen. Bare dette: Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 3.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2015 Jeg tror det må være noe annet. Selv om impedansen skulle være dobbel så høy, burde det være godt hørbart. Sjekk at ikke du har fått en kordel på avveie. Tror du må trykke litt mer på radioen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2015 Ja, i følge papirene for VHF'n, burde det bli lyd i massevis:The IC-M423 has a built-in 10W amplifier that increases the audio output from additional external speaker. The public address function allows you to make an announcement from the microphone like a loud speaker, and the foghorn can also be emitted from the additional external speaker. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
176-671 Svart 3.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2015 Og selve høyttaleren er i fullt vigør? Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
111baat Svart 3.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2015 Må sjekke mer imorgen. Høytaleren kan vel ohmes, og skal vel vise 8 ohm? Utgangen på vhfen kan vel også ohmes når den er avslått? Skal vel få indikasjon på at kretsen er ok? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2015 (redigert) Nei, du vil ikke måle hverken 4 eller 8 ohm. Dette er ikke resitiv belastning, men impedans. I manualen ser jeg forresten at du kan få 10W med 10% forvrengning ved 4 ohm. Men du skulle få godt med lyd også med en 8 ohm høyttaler. Å ohme på utgangen av forsterkeren vil ikke gi noe fornuftig resultat. Men du kan jo teste høyttaleren ved å koble den til PA-utgangen (orange og grå ledning) for VHF'n også. Redigert 3.Mars.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 4.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2015 Hei, Du greier ikke å koble høytaleren direkte på radioen. Da får du eliminert feil i selve ledningen i mellom radio og pedestal Sitér dette innlegget Link to post
111baat Svart 4.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2015 Ja, blir nok der jeg begynner ikveld, og så ohming av kabel ut. Dessuten teste mot PA-utgangen slik Lars H foreslår Sitér dette innlegget Link to post
111baat Svart 4.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2015 Kobla den til PA utgangen, og testa den med Horn knappen. Høres ut som en summer. Video Må være noe galt her Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.