Jump to content

Forskjellen på grønn og gul kjøleveske for Volvo?

Havlengt

Recommended Posts

Har prøvd å søka litt på dette tema, men vert ikkje heilt klok..

For eldre Volvo-motorar er det vel den grøne Glycolbaserte veska som er standard.

Men så kjem spørsmåla:

- Er den gule frostveska til Volvo også Glycolbasert?

- Sidan den gule er såkalla "longlife", vil det seia at den også er silikatfri? ( tilsvarande raud veske frå andre leverandørar )

- Er det betenkeligheter med å skifta frå Grøn til gul frostveske på ein eldre motor? Forutsetningen er at motoren er renovert og alle delar I kjølesystemet er stima og reingjort.

Redigert av Havlengt (see edit history)

Takk for svar!

Er det slik at både blå, grøn og gul frostveske frå Volvo er glycolbasert?

Var ikkje klar over at Volvo også har hatt blå frostveske. Mine motorar er frå 1993 og når eg overtok båten var det blå veske av ukjent opphav på motorane.

Tok dette opp med Volvo-forhandlar og dei hevda at orginal veske til denne motoren skulle vera grøn...

No er det vel slik at fargen ikkje er vesentleg, men kva veska er samansett av, og ikkje minst kva den kan blandast med, av andre typar..

Tja, trur ikkje det.

Her er litt om emnet på svenska..

Monoglykoler[redigera | redigera wikitext]

Den enklaste glykolen är etandiol, som kallas för etylenglykol eller monoetylenglykol. I tekniska sammanhang förekommer det att denna förening helt enkelt kallas för glykol.[2] Ett vanligt användningsområde för etylenglykol är som frostskyddsmedel i kylsystem för förbränningsmotorer (exempelvis i bilar och lastbilar). Den är starkt toxisk för människor. Ämnet har dock en söt smak, vilket kan vara förrädiskt.

Nästa glykolform är 1,2-propandiol (1,2-dihydroxipropan), som kallas för propylenglykol eller monopropylenglykol. Denna har med tiden kommit att lanseras som ett mindre giftigt (ofarligt) frostskyddsmedel.

Polyglykoler[redigera | redigera wikitext]

Polyglykoler är eteralkoholer som normalt utgår från etylenglykol eller propylenglykol. Dietylenglykol utgörs av två enheter etylenglykol som är ihopkopplade med en eterbindning. Större enheter kallas för trietylenglykol och så vidare.

Dette er hva Volvo selv sier om den nye kjølevæsken VCS:

bilde

Med andre ord: ikke bytt til gul kjølevæske om du har en annen VP-motor enn disse.

Og ønsker du å bytte kjølevæske på en motor som står på lista, gjelder dette:

bilde

Dert betyr rensing med Oxalsyre (C2H2O4) og bikarbonat (NaHCO3), og deretter skylling med vann.

Blander du grønn og gul kjølevæske vil den gule reagere med utskilling og bunnfall.

Dette var jo et bedre svar. Det står kjemiskt inte får blandats

med andre.

Men hvis man ikke blander.

Altså som trådstarter sier . Har renovert motor og begynner på ny frisk. Tror dere da at noe egentlig blir galt?

Du kan jo fortsette som før også.

Jeg bruker blå på min 1985 modell. Så siden motoren blir 30 år nå straks, kan man vel ikke si at den blå var bare drit. :smiley:

- Hmm, der kom det endeleg eit svar som går inn i kjerna av problematikken... Takk for det svaret Aldebaran!

Ser ut for at det er samanblanding av dei ulike produkta som er problemet, ikkje at tetningar eller liknande ikkje tolar ny type?

I mitt tilfelle så er motorane nokså reine, men begge er tilkopla eksterne varmekretsar med defroster, dieselvarmar og VVB.

Så eg går uansett ikkje klar av å rensa nøye viss eg i det heile skal ta sjangsen..?

Korleis er det med silikatfrie kjølevesker som er glycolbaserte? Er dette risikabelt også?

D6 435. Gjort av VP verksted - på deres anbefaling fordi bytteintervallene blir lengre.

Man bytter så ofte på båt fordi korrosjonshindrende middel i kjølevæska forringes

Jeg trodde at den indre kjølesløyfa var relativt upåvirket av selve driften av motoren mhp korrosjon. Er det noen som vet hva som faktisk gjør at vi må bytte så ofte på båtmotorene. Eneste jeg kan tenke meg er jo at motoren står hele vinteren og at kjølevesken ikke sirkuleres og blandes i denne perioden.

Redigert av JRK (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...