Havlengt Startet 4.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 4.Mars.2015 (redigert) Har prøvd å søka litt på dette tema, men vert ikkje heilt klok.. For eldre Volvo-motorar er det vel den grøne Glycolbaserte veska som er standard. Men så kjem spørsmåla: - Er den gule frostveska til Volvo også Glycolbasert? - Sidan den gule er såkalla "longlife", vil det seia at den også er silikatfri? ( tilsvarande raud veske frå andre leverandørar ) - Er det betenkeligheter med å skifta frå Grøn til gul frostveske på ein eldre motor? Forutsetningen er at motoren er renovert og alle delar I kjølesystemet er stima og reingjort. Redigert 4.Mars.2015 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 5.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 Den gule mener jeg du trygt kan bruke. Jeg har montert volvo motorer i 12 år. Og i 2001 , når jeg begynte var frostvæsken blå. Den ble grønn rundt 2005-2006 sammen med motorbytte kad til D4-D6. Så ble denne gul på samme motorer i 2012. Jeg tror den gule bare er bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 5.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 Takk for svar! Er det slik at både blå, grøn og gul frostveske frå Volvo er glycolbasert? Var ikkje klar over at Volvo også har hatt blå frostveske. Mine motorar er frå 1993 og når eg overtok båten var det blå veske av ukjent opphav på motorane. Tok dette opp med Volvo-forhandlar og dei hevda at orginal veske til denne motoren skulle vera grøn... No er det vel slik at fargen ikkje er vesentleg, men kva veska er samansett av, og ikkje minst kva den kan blandast med, av andre typar.. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 5.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 De fleste, om ikke alle, brukte vel blå frostvæske "før i tida", både på båt og bil. Nå er det grønn,gul,rød,orange,osv. osv. you name it, ..... Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 5.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 Jeg har rød på tamd30a , nyyydelig farge :-) om det er rett eller ikke vet jeg ei, men den er silikatfri og for aluminiumskomponenter i motor ifølge kannen. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 5.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 Men nei.. Ikke lett og bli klok på :-) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 5.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 Du kan bytte til gul frostvæske, ingen problem ( eller rød longlife som er mye billigere enn den som Volvo har klistret etiketten sin på) Bare flushe systemet godt med ferskvann ( steaming og rengjøring er ikke nødvendig, men en runde med systemrens skader ikke) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 5.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 Har forstått det slik at Volvo ikkje skal ha alkohol/etanol-baserte kjølevesker. Fins dette i dagens longlife-verden, eller var det kun gamle "blåtind" som var spritbasert? Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 5.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 Alkoholbaserte kjølevæsker? Alkohol koker ved 76 grader, vanlig driftstemperatur på motorer er 80-90 grader......Forveksler du ikke med spylervæske nå...? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 5.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 Tja, trur ikkje det. Her er litt om emnet på svenska.. Monoglykoler[redigera | redigera wikitext]Den enklaste glykolen är etandiol, som kallas för etylenglykol eller monoetylenglykol. I tekniska sammanhang förekommer det att denna förening helt enkelt kallas för glykol.[2] Ett vanligt användningsområde för etylenglykol är som frostskyddsmedel i kylsystem för förbränningsmotorer (exempelvis i bilar och lastbilar). Den är starkt toxisk för människor. Ämnet har dock en söt smak, vilket kan vara förrädiskt. Nästa glykolform är 1,2-propandiol (1,2-dihydroxipropan), som kallas för propylenglykol eller monopropylenglykol. Denna har med tiden kommit att lanseras som ett mindre giftigt (ofarligt) frostskyddsmedel. Polyglykoler[redigera | redigera wikitext]Polyglykoler är eteralkoholer som normalt utgår från etylenglykol eller propylenglykol. Dietylenglykol utgörs av två enheter etylenglykol som är ihopkopplade med en eterbindning. Större enheter kallas för trietylenglykol och så vidare. Sitér dette innlegget Link to post
Aldebaran Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Dette er hva Volvo selv sier om den nye kjølevæsken VCS: Med andre ord: ikke bytt til gul kjølevæske om du har en annen VP-motor enn disse. Og ønsker du å bytte kjølevæske på en motor som står på lista, gjelder dette: Dert betyr rensing med Oxalsyre (C2H2O4) og bikarbonat (NaHCO3), og deretter skylling med vann. Blander du grønn og gul kjølevæske vil den gule reagere med utskilling og bunnfall. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Dette var jo et bedre svar. Det står kjemiskt inte får blandats med andre. Men hvis man ikke blander. Altså som trådstarter sier . Har renovert motor og begynner på ny frisk. Tror dere da at noe egentlig blir galt? Du kan jo fortsette som før også. Jeg bruker blå på min 1985 modell. Så siden motoren blir 30 år nå straks, kan man vel ikke si at den blå var bare drit. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 6.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 - Hmm, der kom det endeleg eit svar som går inn i kjerna av problematikken... Takk for det svaret Aldebaran! Ser ut for at det er samanblanding av dei ulike produkta som er problemet, ikkje at tetningar eller liknande ikkje tolar ny type? I mitt tilfelle så er motorane nokså reine, men begge er tilkopla eksterne varmekretsar med defroster, dieselvarmar og VVB. Så eg går uansett ikkje klar av å rensa nøye viss eg i det heile skal ta sjangsen..? Korleis er det med silikatfrie kjølevesker som er glycolbaserte? Er dette risikabelt også? Sitér dette innlegget Link to post
BERLANDSINE Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Driver selv verksted. Vi bruker bare en kjøleveske som heter Peak lifetime den kan blandes med alle andre typer og du behøver aldri mer skifte denne ut. selges på meconomen meca osv Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 8.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Det høyres litt for godt ut ( til å vera sant ) Er det ikkje vanleg med 5-års levetid for longlife-vesker? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Jeg bytta fra grønn til gul. Måtte ha systemrens før bytte Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Det høyres litt for godt ut ( til å vera sant ) Er det ikkje vanleg med 5-års levetid for longlife-vesker? Ser på min Yanmar manual (2011), så skal blå frostvæske skiftes årlig, og rød long life, skiftes annet hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 9.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Jeg bytta fra grønn til gul. Måtte ha systemrens før bytte Kva type motorar var dette? Var dette ein metode som vart anbefalt av Volvo? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Hvorfor må frostvæske på båtmotor byttes så ofte,noen som vet? Bytter jo ikke så ofte på bil.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 D6 435. Gjort av VP verksted - på deres anbefaling fordi bytteintervallene blir lengre. Man bytter så ofte på båt fordi korrosjonshindrende middel i kjølevæska forringes Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 9.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Ok, D6 er jo blandt dei som er opplista I servicebulletinen vist over. Men er det nokon som veit årsaka til at eldre motorar enn D- serien ikkje skal kunna konvertera til gul veske? ( ihht Volvo sin anbefaling ) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 (redigert) D6 435. Gjort av VP verksted - på deres anbefaling fordi bytteintervallene blir lengre. Man bytter så ofte på båt fordi korrosjonshindrende middel i kjølevæska forringes Jeg trodde at den indre kjølesløyfa var relativt upåvirket av selve driften av motoren mhp korrosjon. Er det noen som vet hva som faktisk gjør at vi må bytte så ofte på båtmotorene. Eneste jeg kan tenke meg er jo at motoren står hele vinteren og at kjølevesken ikke sirkuleres og blandes i denne perioden. Redigert 9.Mars.2015 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Korrosjonsbeskyttende egenskaper forringes over tid, og kjølevæska oksiderer også over tid, slik at den blir "sur" og kan skape tæringer av den grunn. VIKTIG å bytte ofte nok! Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Ja men hvorfor gjelder dette båtmotorer og ikke bilmotorer? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Det gjelder også bilmotorer - de fleste har vel hvert andre eller tredje år om man følger servicen ihht boka? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.