sap_2000 Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 5 år er vanlig intervall på VAG biler med rød LL frostvæske. Har vel vært slik i rundt 15 år nå. Lurer også på hvorfor båtmotorer skal ha hyppigere skift? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Andre materialer og temperaturer? Har biler feks vannkjølt mannifold? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Ja, vannkjølt manifoil og kjølere med innsats av bronse eller messing er vel stort sett det som skiller marine fra land. Selv følger jeg det produsenten sier, selv om jeg tror det er unødvendig. Tør ikke annet. Skal bytte og skylle systemet til sommeren. 2 år siden sist, men skulle gjerne visst hvorfor kjølevesken skal byttes oftere i båt med en grei begrunnelse. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Svaret er antakelig "fordi" og det er erfaringsbasert Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Kjølevæske inneholder også et middel for å begrense kavitasjon som gradvis blir brukt opp. En båtmotor har jo også en litt annen bruksmåte enn motoren i en bil. Det er vel ikke mange bilmotorer som går med lignende effektuttak og turtall som båtmotorer. Blant annet har jeg sett fra GM at deres bensinmotorer ved bruk i båt, med ferskvannskjøling, anbefales bytte av kjølevæske hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 11.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Men, fins det nokon fornuftig forklaring på at det kun er nyare D-motorar som kan konvertera til gul veske etter grundig rens? Viss renseprosedyren som Volvo foreskriv ( for D-motorar ) vert fulgt, så kan eg ikkje forstå kva som gjer dette modellbetinga? Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 11.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2015 Simmeringer/pakninger/O-ringer på de gamle motorene er ikke beregnet på å tåle den gule - fikk forklart dette av en Volvo mekaniker.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.