Jump to content

Hva blir for stor båt, 35 fot? Har i dag Nidelv 725 Sport

Radaroperatoren

Recommended Posts

Hei, vi har i dag en Nidelv 725 sport som vi er veldig fornøyd med. Har brukt den som feriebåt i 4 år nå, men har fått ei lita ei og ønsker oss større båt (ikke bare på grunn av henne altså). Alle snakker jo om 3 fotsyken, men vi har fått 11 fotsyken.. Vi kikker på Marex 350 cc, Sealine SC 35 og Windy Grand Mistral, og synes alle disse er kjempefine båter. Men blir dette for stort hopp? Har egentlig et lite krav om at det skal være 2 lukkede kabiner og helst ikke en åpen sofagruppe som man må re om. Noen som har noen tips eller andre anbefalinger?

Jeg gikk opp 14 fot på min nåværende båt. Den er stor hver gang jeg skal inn på en plass jeg ikke har vært med den før. Men det blir en vane. Så ikke bekymre deg for å ta noen store sprang mht trefot eller 11fot syke. Bare ta det rolig i starten så lærer du fort hvordan det oppfører seg.

Endelig ble det Bobåt

Dette er ikke noe å bekymre seg for hvis du føler at du handterer Nidelven uten problemer.
Jeg solgte min 22 foter i -99 og hadde ikke båt før vi kjøpte Grand Mistralen i 2012. Den så fryyyktelig stor ut da jeg sto på land og så på den og ikke minst første gangen jeg skulle legge i fra kai, men størrelsen venner man seg fort til. Med 2 motorer + baugpropell er den så fin å manøvrere og oversiktlig og grei å beregne, at det er bare gøy å legge til :lol:

Vi er kjempefornøyd med Windyen, og den har jo 2 romslige og gode lukkede kabiner. Vi er 2 voksne men har ofte besøk av 2-3 til over en uke. Helt problemfritt.
Største problemet er at 4 ukers ferie er i korteste laget :wink: Men for all del, både Marexen og Sealinen er flotte båter det også.

Lykke til med valget !

Marex`en er råflott, med mange spennende tekniske løsninger og av høy kvalitet, men kanskje en litt liten 35foter i forhold til dem andre. Den mangler sitte gruppe nede under dekk iallefall, noe vi synes er veldig godt å ha når vi har med ungene på tur. Deilig med en ekstra stue (ute/inne) når vi er flere uker på ferie. Godt å kunne "gjemme" seg litt noen ganger både for voksne og barn.

Du har jo de Engelske "søstrene", Fairline 34/37/38/39/40 Targa, Princess 366, Sunseeker 375, Sealine S34/S37 mfl.

Gikk selv opp fra 27 til 35fot og det føles bare stort de første 2ukene, som jeg har skrevet flere ganger her, billigere og bedre å bo seg inn i en båt en ut.. lykke til :)

Lykke til med eventuelt kjøp av ny båt:-)

Jeg har også noen tilsvarende "hopp". Fra Skipsplast 605 til Bavaria 300Sport (+12 fot). Deretter fra Uttern D66 (ca 22 fot) til Bavaria 28Sport (bare +6 fot). Så fra nevnte 28 fot til den jeg har nå, Bavaria 39 Sport med en 3 fot forlenget badeplattform (+15 fot). Er forsiktig når jeg legger til, og syntes det går veldig fint selv om båten plutselig ble større.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Gikk fra 27 til 37. Litt varm i knotten de første gangene inn til bryggen, særlig på nye steder. Øve, øve, øve og øve - så lærer du fort å håndtere båten. Husk at med 35 fot +++ har du gjerne 2 motorer, baugpropell og en båt som ligger tyngre og mer stabilt i vannet.

Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera

Den økte båtstørrelsen behersker man på et øyeblikk, en annen ting er andre driftskostnader. Forrige båt marsjet jeg med 20 knop / 50 l/time. Så byttet jeg til denne der jeg marsjer med 25 knop / 115 l/time. Og så er det doble driftskostnader med tomotors ang. service/oljeskift etc. Skulle ikke forundre meg om det går med 150-200 lapper i året på forsikring, drivstoff, oppgraderinger, opplagskostnader osv. Det tenker jeg er sannsynlig. Og det er langt mer enn med forrige båt.

Hei,

Jeg gjorde selv et tilsvarende sprang (Draco 23 til NorStar 35) for noen sesonger tilbake- har ikke angret ett sekund!

Husk at en større båt som er noenlunde moderne ofte har noen hjelpemidler i tillegg som f.eks bautruster (hjelper til ved tillegging og finmanøvrering), duoprop (hjelper på retningsstabilitet, særlig på lave hastigheter), bedre elektronikk, osv osv.

Ta det rolig og sakte, og planlegg til- og fraleggingener: det er her du blir stresset og merker størrelsen- når du er i åpen sjø er det kun fordeler.

Et lite tips som jeg selv benyttet og gjerne deler:

Da jeg hentet den nye båten, tok jeg med en båtvant kamerat og kun vi to dro på en langtur sammen. Vi gikk ut og inn av havner, la til babord og styrbord, bakket inn og med baugen inn, finmanøvrerte, forsøkte båten i litt variert sjø, lærte hvordan autopilot, ankervinsjer etc fungerte... og hadde en sabla hyggelig tur i tillegg. Slik ble første turen med familen en veldig hyggelig tur hvor kapteinen var rolig fordi han behersket båten og uten stress.

Lykke til med ny båt!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...